/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
hjælp router linksys opsætning
Fra : fedthans
Vist : 583 gange
20 point
Dato : 17-12-02 18:03

Hej jeg prøver at opsætte en 2000 server, men kan ikke rigtig finde ud af det
Spørgsmål
Jeg har fast ip skal den ip skriver i netkortet eller i routeren

eller er der en som trin for trin vil guide mig?
mange tak på forhånd

Kommentar
Fra : mrSmith

Dato : 17-12-02 20:50

det er meget svært men gå ind på http://www.linksys.com der inde kan man blive guided igennem hele ens linksys router
det er der jeg har lært at bruge min

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 17-12-02 21:05

fedthans.... jeg synes du måske skulle forklare lidt mere hvad den server skal gøre/(bruges til).. Fx har jeg en server oppe som deler internettet ud, filserver, print-server, proxy-server så.... lidt mere ditaljeret ik :D

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-12-02 21:30

Den tildeles automatisk routeren. Du skal derfor ikke selv indtaste noget i
hverken router eller pc(netkort)

________________
Jakob Houkjær
Jeg repræsenterer med dette indlæg ej TDC Internet

"fedthans" <fedthans.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:MMIL9.3306$Hl6.310564@news010.worldonline.dk...
> Hej jeg prøver at opsætte en 2000 server, men kan ikke rigtig finde ud
> af det
> Spørgsmål
> Jeg har fast ip skal den ip skriver i netkortet eller i routeren
>
> eller er der en som trin for trin vil guide mig?
> mange tak på forhånd
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 20 point
Dato : 18-12-02 06:07

Din Internet udbyder kobler automatisk din faste IP til din forbindelse når du tilslutter routern og opsætter den første gang jvf den vejlledning du nok har fået fra din udbyder. herefter vil din router svare på denne address hvergang den kaldes ude fra internettet. Som led i din opsætning af routeren har du nok skulle koble din pc direkte til routeren ( med det gule krydset kable) og med browser gå til udbydrerens opsætnings side hvor du taster bruger og kode data ind for at "låse" din router op.

Når det nu er gørt, har din PC via routeren adgang til internetet igennem din udbydres servere.

Din router har(sandynligvis) en DHCP inbyget som automatisk tildeler din PC er "privat" addresse ( mit gæt er 192.168.1.2) routerens private addresse er 192.168.1.1 som din PC skal benytte som gateway address (Disse kan selvfølgelig ændres efter egetvalg men det er der sjælent grund til)

Server eller ikke server ? - det er så spørgsmållet.
Hvis det er for at dele din forbindelse mellem flere PC skal du bruge en switch(eller hub) som alle dine PC stå kobles til. Switchen kobles til routeren med en "striaght throu" patch kabel (ikke krydset !) Der er egentlig ikke behove for en server da DHCP'en i routeren deler forbindelsen for dem alle.

At lave en bastion server kræves 2 netkort i server pc. den ene forbundet direkte til router og vidre til internettet og den anden til din switch med alle din andre PC'er. Der ved adskildes de fra direkte indtrængen fra internettet.

for uddybbende info gå til http://www.net-faq.dk/

mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : fedthans

Dato : 18-12-02 12:43

jeg skal bla. bruge serveren til webaccess, DHCP, ms exchange, samt test, så det med netkort ip skal være fast, men hvad område skal den have privat eller den som tdc giver mig , hvad med dns hvad skal den have
på forhånd tak for alle de svar jeg har fået.

fedthans

Kommentar
Fra : mrSmith

Dato : 18-12-02 15:08

linksys routeren tildeler en underip til hver computer som er tilsluttet den og hvis du skla bruge en port fek. 27015 til en CS server skal du gå ind i routeren og tjekke hvilken underip den comp bruger og add porten ellers vil den ikke kunne få adgang til den server.
jeg har selv server kørende og blev nødt til at gøre det, og nu virker det bedre end hvis man bare brugte en switch

Kommentar
Fra : fedthans

Dato : 20-12-02 22:10

jeg skal også bruge serveren til vpn

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-12-02 11:16

"Jakob Houkjær" <agenten007@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:3dff8944$0$47399$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Den tildeles automatisk routeren. Du skal derfor ikke selv indtaste noget
i
> hverken router eller pc(netkort)
>
> ________________
> Jakob Houkjær
> Jeg repræsenterer med dette indlæg ej TDC Internet
>
> "fedthans" <fedthans.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:MMIL9.3306$Hl6.310564@news010.worldonline.dk...
> > Hej jeg prøver at opsætte en 2000 server, men kan ikke rigtig finde ud
> > af det
> > Spørgsmål
> > Jeg har fast ip skal den ip skriver i netkortet eller i routeren
> >
> > eller er der en som trin for trin vil guide mig?

en w2k _vil_ ikke være server med en dhcp adresse, så den skal have en fast
ip.

mvh jens