/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Lovlig Netradio
Fra : crazynic5
Vist : 513 gange
200 point
Dato : 30-06-06 23:21

Mange tips herinde går ud på, at man vha. shoutcast.com kan lave sin egen netradio.
Det er dog kun lovligt, hvis man selv har lavet musikken eller andet. Her er udvalget dog ikke aller størst, hvis man ikke er DJ eller andet. Men hvordan kan man spille de kendte hits osv, uden at det er ulovligt? og hvordan køber man licens, i det tilfælde? Skal man kontakte samtlige pladeselskaber, for at spørge om lov, eller hvordan foregår det ?

Mvh. Niclas

Kommentar
Fra : peque

Dato : 01-07-06 09:21

Nej - vi fleste musikkere når vi laver vores numre selv - registrerer dem hos KODA!
Som lille radio eller lign skal man så betale KODA-afgift således at vi på den måde får de penge som vi skal have i denne sammenhæng.

Dog mener jeg klart at de fleste lokalradioer mm er undtaget af dette, da de ikke tjener nok penge til at få dette til at kunne løbe rundt!

Det nemmeste i denne sammenhæng er at kontakte KODA i dk og tag en snak med dem omkring dine planer og hør om hvilke muligheder du har der !

Jeg kender ikke den specifikke lovgivning omkring dette punkt. Men jeg ved at det går derigennem! F.eks. når jeg er ude og spille koncerter mm. (Uanset om de er egne eller velgørenherd eller lign) Har jeg en kodaliste med som arrangøreren skal skrive under - derefter sender jeg denne ind til KODA og året efter i Uge 26 får jeg mine afgifter for den koncert!

Håber du blev lidt klogere.
Peque