/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Undgå Bo-/arve-afgift
Fra : kimrnissen
Vist : 2295 gange
100 point
Dato : 28-06-06 13:44

Står i den situation hvor min mor har nogen jord til værdi cirka 1,5 mio, offentlig vudering er 800.000. De penge vil hun gerne give os nu (3 børn).
Men hvordan undgår man bedst at betale bo-/arveafgift?

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 28-06-06 14:12

Køb grunden af hende til 15% under vurderingsprisen og sælg den videre til fuld pris

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-06-06 14:15

Så længe din mor stadig er i live, kan det ikke komme på tale med bo/arveafgift, da det er noget der betales ud af et dødsbo.

men derimod gaveafgift, som skal betales såfremt der foræres større pengebeløb om året, end det der er fastsat som grænse. (kan ikke huske det nøjagtige beløb, men mener det er i omegnen af 54000,- i år).

Men her er da et par muligheder:

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/616.html

http://www.danicapension.dk/Brevkasseoverdragelseafsommerhus

mvh dova

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 29-06-06 11:49

Som dova angiver kan der kun blive tale om boafgift eller arveafgift såfremt overdragelsen finder sted efter din mor er død.
Hvis din mor giver dig grunden som gave bliver du beskattet af værdien, uden fradrag for beløbet der normalt kan gives i arveforskud.

Måden at gøre det på, er at du køber grunden af din mor. For at være sikker på at SKAT ikke gør indsigelser mod at købsprisen er for lille bør du købe den til værdien af den offentlige vurdering.
Pengene du bruger til at købe grunden for "låner" du af din mor. Der skal altså oprettes et lånedokument hvor et fremgår du skylder hende pengene. Afdrag på lånet sker da 1 gang årlig, og det nedskrives med den værdi som det er tilladt at give i afgiftsfrit arveforskud.
Når i er 3, låner i selvfølgelig hver 1/3 af hende, og hver gældspost bliver så nedskrevet med det afgiftsfrie arveforskud.
Den indebærer selvføligelig, at hvis hun dør inden i får betalt gælden tilbage, skal jeres gæld medregnes i boopgørelsen, hvilket kan betyde, at hvis hun skylder penge væk, kan de blive tvunget til at betale jeres gæld, for at hendes kreditorer at få deres penge.

Summa summarum:
Hun kan ikke forære jer grunden. I skal købe den. Ved at låne pengene og afdrage med arveforskuddet får i mest ud af det. Jeg er dog i tvivl om, om pengene rent fysisk skal skifte ejermand, altså om i skal have arveforskuddet over på jeres konto, for derefter at betale dem tilbage.

Håber det hjalp lidt, og at det ikke er total volapyk.

Mvh.
MacMadsen

Kommentar
Fra : kimrnissen

Dato : 29-06-06 16:32

Men hvis man så ønsker at få pengene, skal man så vente et par år? ellers er det vel et proforma køb, og man risikerer at betale skat af fortjenesten.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 17-07-06 10:43

Kim:
Jeg er ikke sikker på jeg forstår dit spørgsmål ang. proforma køb.

Hvis du køber grunden af din mor for penge du har lånt (om det så er i banken eller af hende) så har du jo købt grunden.
Hvis du sælger jorden lige så snart du har købt den, så vil du ligegyldigt hvor lang tid du venter blive beskattet af fortjenesten. Nu ved jeg ikke hvordan den jord din mor ejer er. Hvis den hører til hendes ejendom er der også regler for, om hun overhovedet må sælge noget fra, men det er noget mere kompliceret.

Du kan evt. søge hjælp hos den gratis retshjælp i byen hvor du bor. De kan hjælpe med den slags sager. Eller du kan spørge din egen advokat, selvom det nok vil koste lidt i gebyr.

Mvh og god sommer

MacMadsen

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 19-07-06 02:19

ideen med at købe grunden er helt OK. Skattevæsenet accepterer normalt et salg "i lige linie" (forældre til børn) på 15% af ejendomsværdien, altså 680.000 kr.

Hun må forære hver af jer 53.900 om året (2006 tal), så hun kan "overføre" værdien af grunden til jer på 4,5 år.

Selv om I skal låne til grunden, er det trods alt noget under de 15% arveafgift.