/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
adfærd
Fra : denevigeuheldige
Vist : 619 gange
50 point
Dato : 25-06-06 17:25

Vores datter på 19 år har fundet sig en fyr på 25 år. Det er vi selvfølgelig da glade for på hendes vegne, men vi undre os meget over at fyren ikke hilser hverken goddag eller farvel på os når han engang imellem besøger vores datter som endnu bor hjemme.
Vi har selvfølgelig spurgt vores datter som har givet udtryk for at han var genert. Nu har han da været her 5-6 gange og været sammen med mine forældre i et enkelt tilfælde til et morgenbord, og heller ikke her hilste han på nogen som helst hverken da han kom til dem eller da han gik. Han virkede bestemt ikke genert til morgenbordet, da han snakkede som om han havde været i familien i meget lang tid.
Når fyren og vores datter (de bor i hver sin del af Danmark) ses (sådan ca. 2 gange i måneden) er de stort set altid hjemme hos hans familie. Når de er hos os ser vi dem kun når der skal spises og når der skal bades. Selvfølgelig forventer vi ikke at de skal sidde hjemme og flette fingre med os, men det er da tilladt at lade sig vise lidt frem. Så vi kender næsten ikke fyren hvilket vi synes virker besynderlig.
Vi respekterer naturligvis at det er sådan men vi undre os meget over adfærden.

Naturligvis har vi forståelse for at det er vores datter som han bruger tiden på når de ses, ingen tvivl om det, men på den anden side synes vi at det er en usædvanlig adfærd at udvise.
Vi føler at vores hjem kun bliver brugt som hotel men har da det indtryk af ham (så godt som vi har kunne skønne) at han da er en ok fyr ved hende. Han har et godt fast job.

Med spørgsmålet her ønsker vi blot at høre af hvordan I ville opfatte en sådan situation såfremt I havde samme oplevelse? Min kone og jeg er meget ungdommelig i vores gennerelle væremåde og tanker (vi er 43 og 48 år).
Hos vores anden teenager datter på 17 år oplever vi det modsatte når hun kommer hjem med hendes fyre.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-06-06 18:06

Hej 'denevigeuheldige'.

Jeg har to unger på hhv. 21 og 22 år - med diverse 'vedhæng' gennem tiden

Vores ungers kærester har været helt utroligt forskellige (vi har både en dreng og en pige). De har alle, som ungernes vennekredse, været meget velkomne her hos os - MEN - et par ganske få betingelser er dog gjort klar - og er altid blevet respekteret :

Man hilser når man kommer...
Man siger farvel når man går...
Man siger godnat når man går i seng...
Man siger godmorgen når man står op...

- kort sagt helt almindelig høflighed.

Det ER muligt at vores børn har 'advaret' kæresterne før de er ankommet hertil, for alle har hilst osv. (nogle skulle dog lige 'opfordres' - og ved du hvad....de må GERNE opfatte os som nogle 'etellerandet' - jeg er ligeglad, de par små beskrevne ting ovenover, det er da det mindste man kan forlange som 'værtspar' for dem.
I øvrigt er det basale ting som bør have været et helt naturligt led i en almindelig god opdragelse, hos os allesammen.
Ja - 'gernerthed' bruges jo ofte som 'undskyldning' for at snige sig ind på værelset uden at hilse - men den går ikke, så går jeg simpelthen ind og siger 'Dav, jeg hedder Dorthe og jeg er XXX's mor - velkommen til' - næste gang kæresten arriverer, hilser vi, helt naturligt, på hinanden

Vi har, på trods af vores 'mærkeligheder' altid været på rigtig god fod med de unge mennesker, flere af dem har endda giver udtryk for at de kunne lide at være her og syntes at det var hyggeligt.

Lige i øjeblikket har vi endda en kæreste boende her - efter aftale med hendes mor, naturligvis.

Jeres piges kæreste har en alder hvor jeg umiddelbart synes at 'generthed' er en for dårlig undskyldning for 'snigeriet' - jeg vil snarere betragte hans opførsel som et udslag af mangelfuld opdragelse.
Jeg har tænkt over hvad jeg ville gøre, hvis jeg var i Jeres sko ....

Næste gang han er kommet og I ved at de er på værelset, så bank på døren (endelig:afvent svar!) - gå så ind og stik ham hånden og sig' Hej XXX ved du hvad - nu er I to kommet sammen i så og så lang tid, nu synes vi egentlig det kunne være hyggeligt at hilse rigtigt på dig. Du virker til at være en god fyr men vi kender jo ikke rigtigt hinanden - så Dav med dig, jeg er XXX's mor og jeg hedder altså XXX - hvad er du så for en starut' - Husk endelig det store velkomst smil - husk på at en mangelfuld opdragelse er IKKE hans skyld men derimod hans forældres .

Om du kan bruge mit råd, det ved jeg ikke men nu har jeg i hvert fald forsøgt.

Min erfaring siger mig at - jo mere ÅBNE vi SELV er overfor vores unge, jo mere åbne vil de være overfor os

Jeg ønsker Jer rigtig meget lykke og held med det!

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 25-06-06 18:20

Som I selv afslutter med at konstatere:

Citat
Hos vores anden teenager datter på 17 år oplever vi det modsatte når hun kommer hjem med hendes fyre.

Det vil bestemt også være almindelig høflighed. Når han er en voksen mand på 25 kan han sikkert godt tåle at I en dag stopper ham når han kommer og serverer en stille kold pilsner mens I ganske uformelt fortæller ham, at det ikke er Københavns Hovedbanegård.

Som eksempel kan nævnes en antikvar på Dronning Margrethes Vej i Roskilde. Han har et skilt stående ved døren hvor der på indersiden står: "Dette er ikke et supermarked. Vi siger pænt farvel." Ejeren af butikken er jordens høfligste mand, som kan vejlede om bøger efter bedste evne, men han forventer en vis respekt om hans liv og gerning - og alle kunder føler sig velkomne (omend lugten af hans cigar er lidt mindre charmerende, sidst jeg var derinde).

Altså: ingen grund til at hidse sig op, men en høflig og bestemt henstilling til at I også gerne vil deltage i jeres døtres liv. Det er jeg ret sikker på vil fungere godt. Vores børn er endnu kun 4, 2 og 1, men min hustru og jeg har allerede fra starten af altid holdt på nogle husregler. Hvis ikke de virker, så lav en "husorden", og hæng den i en flot ramme ved siden af hoveddøren. Humor kan være en meget slående måde, at få sat tingene på plads.

Held og lykke med begge døtre.

PS: Who knows. Måske bliver jeres 25-årige svigersøn-kandidat smadderglad for at vide, at nogen lægger vægt på både at hilse på ham, men måske også vise ham den pædagogiske interesse som han måske ikke har fået fra sine egne forældre. Blot en tanke.

Accepteret svar
Fra : linux-man

Modtaget 60 point
Dato : 25-06-06 18:21

Som I selv afslutter med at konstatere:

Citat
Hos vores anden teenager datter på 17 år oplever vi det modsatte når hun kommer hjem med hendes fyre.

Det vil bestemt også være almindelig høflighed. Når han er en voksen mand på 25 kan han sikkert godt tåle at I en dag stopper ham når han kommer og serverer en stille kold pilsner mens I ganske uformelt fortæller ham, at det ikke er Københavns Hovedbanegård.

Som eksempel kan nævnes en antikvar på Dronning Margrethes Vej i Roskilde. Han har et skilt stående ved døren hvor der på indersiden står: "Dette er ikke et supermarked. Vi siger pænt farvel." Ejeren af butikken er jordens høfligste mand, som kan vejlede om bøger efter bedste evne, men han forventer en vis respekt om hans liv og gerning - og alle kunder føler sig velkomne (omend lugten af hans cigar er lidt mindre charmerende, sidst jeg var derinde).

Altså: ingen grund til at hidse sig op, men en høflig og bestemt henstilling til at I også gerne vil deltage i jeres døtres liv. Det er jeg ret sikker på vil fungere godt. Vores børn er endnu kun 4, 2 og 1, men min hustru og jeg har allerede fra starten af altid holdt på nogle husregler. Hvis ikke de virker, så lav en "husorden", og hæng den i en flot ramme ved siden af hoveddøren. Humor kan være en meget slående måde, at få sat tingene på plads.

Held og lykke med begge døtre.

PS: Who knows. Måske bliver jeres 25-årige svigersøn-kandidat smadderglad for at vide, at nogen lægger vægt på både at hilse på ham, men måske også vise ham den pædagogiske interesse som han måske ikke har fået fra sine egne forældre. Blot en tanke.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 25-06-06 18:23

Hej Dorte. Din beskrivelse svarer stort set til vores opfattelse. Vi er også meget åbne, vi er med på den værste og ja, generthed som 25 årige. Nej den hopper vi bare ikke på.
Vi har spekuleret på om vi igen skulle snakke med vores datter om det igen. Hun kan sagtens følge os men vi ved ikke om hun "føler det passende" at belemre ham med det. Jeg tror såment ikke fyren ville reagere negativt men måske opfatte os som besyndelige - hvad ved jeg?

Vi er sku lidt på herrens mark her for vil nødig "skræmme" ham, han passer jo godt på vort det kæreste, men det irriterer os da gevaldigt at hans adfærd er så meget anderledes end de fleste andre ville være i en situation hvor vi fungerer som "værtspar".

Den måde du beskriver hvor vi kunne banke på osv tror jeg ikke lige ville falde i vores datters smag - (som du sikkert kan fornemme ønsker vi virkelig kun det bedste for hende) - så vi har da spekuleret på om vi skal gøre det til et større problem end det er og så bare lade dem "sejle deres egen sø". Vores datter har det forhåbentlig godt med ham - det er for os det vigtigste - og så lade vores egen "egoisme" forblive fortrængt. Vi har faktisk den samme holdning som dig m.h.t. :
Man hilser når man kommer...
Man siger farvel når man går...
Man siger godnat når man går i seng...
Man siger godmorgen når man står op...

Ingen af de 4 dele har vi prøvet (bortset en enkelt gang mener jeg at kunne huske hvor han har hilst på os) Han har ALDRIG sagt godmorgen (har kun spist morgenmad få gange hos os - han er vist typen der er ligeglad med om han får morgenmad)

Igår havde vi en situation hvor min kone og jeg var igang med et projekt. Manden kommer (sammen med min datter) og starter ikke med at hilse men med at spørge helt nøjagtig hvad vi havde gang i og jeg svarede hvorefter jeg umiddelbart sagde goddag (navn), så vi var da lidt inde på din fremgangsmåde trods alt.

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 25-06-06 18:24

Undskyld nr. to svar. Kandu meldte fejl første gang.... :'-(

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-06-06 18:39

Hvis det er fordi han er genert, så går der da ingen skår af jer hvis I hilser først.

Man kan SAGTENS være usikker på sig selv som 25-årig. Især når man prøver at begå sig hos pigens forældre.

Hvad sker der, når han dukker op og du siger hej til ham?

Hvis DU starter med at sige HEJ MICHAEL med et stort smil (eller hvad han nu hedder) Så vil han føle sig set og værdsat og det vil være lettere for ham at hilse tilbage. I stedet for at gøre det til et problem. Det gør ham bare mere usikker... Det ER da en relativt lille ting.

Og lave problemer over at jeres datter ser en fyr med andre normer end jer.... på DET område...

Når man skal have et forhold til at fungere, så vil det jo meget let -i hvert fald i starten- komme til at dreje sig om at acceptere og respektere hinandens normer og forskelligheder.
Der er vel andet indhold i fyren end "anderledes høflighed".. Det er da også høfligt at spørge jer om, hvad I laver?

Pak jeres kritik HELT sammen hvis I fortsat vil se fyren i jeres hjem..

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 25-06-06 20:11

Hej Birgitta. Når man forventer at der bliver sagt goddag, farvel osv tror jeg det har noget at gøre med den måde man selv er blevet opdraget. Det ligger simpelthen i rygraden. Hvis man ikke kan finde ud af at udvise generelt respekt og høflighed under normale normer ja gad så vide hvordan manden er i et evt. fast forhold på andre områder. Og jo vi har skam tillid til vores
datter, men kærlighed kan gøre blind og kaste alt fornuft over bord. Det er nok i bund og grund den frygt vi har dybest set. Det er jo netop igennem kommunikation vi kunne have fået be/afkræftet mandens idenditet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-06-06 21:22

Jammen, vi er jo opdraget forskelligt. Normer er forskellige i forskellige familier og forskellige samfundslag.

For mig personligt er empati vigtigere end høflighed.

Og mange unge gør jo et stille oprør mod de voksnes tomme attituder.

I er nødt til at stole på jeres datter. Selv om hun skulle være forblindet af kærlighed, så er hun voksen og det er HENDES valg. I fratager hende kun muligheden for at komme til jer, hvis der kommer problemer, -hvis I ikke accepterer hendes valg.

Der må da være andre ankepunkter end at fyren ikke siger goddag.................

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 25-06-06 21:57

Hej igen. Jamen du har da helt ret i at vi er meget forskellige når vi diskuterer nutidens opdragelser i relation til tidligere, og jo vi er meget opmærksomme på at vi skal stole på vores datter, og det gør vi virkelig også, blot ligger frygten en lille smule i baghovedet, at hun lader kærligheden bestemme og fornuften sive ud.
Vi kan simpelthen ikke nævne andre ankepunkter på fyren da vi altså ikke kender ham.

Vi takker jer for debatten og ser tiden an. Jeres indlæg vil vi have i minde.

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 29-06-06 08:24

Tak for svaret linux-man.