/ Forside/ Teknologi / Udvikling / SQL / Spørgsmål
10  smorch 260
Bytte om på rækkefølgen på et resultset
Fra : Harlekin
Vist : 646 gange
100 point
Dato : 06-02-01 12:18

Jeg har en tabel der IKKE er sorteret, og ikke har noget id at sortere efter.
Derfor når jeg laver en 'select * from tabel' så er informationerne blandede når de kommer ud.

Jeg vil gerne have informationerne ud i omvendt rækkefølge af hvad en 'select * from tabel' giver mig.

Eksempel:

skal returneres som:

Jeg kunne gøre det ved at gå baglæns igennem et recordset, men jeg vil gerne have det ud i et forward-only recordset..
Kan det lade sig gøre med SQL?
(eller i nødstilfælde VB/ASP ved at invertere recordset'et?)

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 110 point
Dato : 06-02-01 12:30

Harlekin wrote:
>
> Jeg har en tabel der IKKE er sorteret

Nej, det er tabeller aldrig.

>, og ikke har noget id at sortere efter.

Skidt. Det skulle du se at få klistet på.

> Derfor når jeg laver en 'select * from tabel' så er informationerne blandede når de kommer ud.
>
> Jeg vil gerne have informationerne ud i omvendt rækkefølge af hvad en 'select * from tabel' giver mig.

<snip>

> Jeg kunne gøre det ved at gå baglæns igennem et recordset, men jeg vil gerne have det ud i et forward-only recordset..
> Kan det lade sig gøre med SQL?

Nej. Rækkefølgen af posterne i SQL er pr. definition udefineret, når man
ikke vælger en eksplicit sortering.

At mange systemer vil levere data i den rækkefølge de er lagt ind, beror
på en implementationsdetalje, som man *aldrig* må stole på. Der kan
forekomme reorganisering af data, som man ikke er herre over.

Hvis det du ønsker er at kunne få data i omvendt rækkefølge af
inddateringen, vil jeg foreslå dig at tilføje et felt med dato og
tidspunkt til tabellen, og lave et lille program til at udfylde dette
med nogle meningsfulde værdier for de data, der allerede findes.

<snip>

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry. Go to
kristian-damm.jensen@capgemini.dk | http://www.thehungersite.com

Godkendelse af svar
Fra : Harlekin

Dato : 06-02-01 12:42

Tak for svaret Kristian Damm Jensen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-02-01 15:03

On Tue, 06 Feb 2001 11:17:38 GMT, "Harlekin" <Harlekin.news@kandu.dk>
wrote:

>Jeg har en tabel der IKKE er sorteret, og ikke har noget id at sortere efter.
>Derfor når jeg laver en 'select * from tabel' så er informationerne blandede når de kommer ud.
>
Jeg plejer som regel altid at lave en række der hedder ID som jeg så
sætter som primary, og til auto increment ( mysql ). Dermed har jeg
altid noget at sortere efter. I det den er sat til autoincrement
behøver, men ikke at udfylde id feltet hver gang der bliver lavet en
submission i databasen. =)

Håber det hjælper lidt.

Brian Poulsen