|
| Hvordan maler man på glasfiber? Fra : Linda_Johansen | Vist : 3879 gange 200 point Dato : 16-12-02 14:23 |
|
Hej Alle
Jeg har en glasfiber dims til min bil, som jeg godt vil have i bilens farve(selv om der skal sidde indvendig).
Jeg har fået stykket (glasfiber dims) i sort glat glasfiber.
Nu er mit spørgsmål så : hvordan behandler man det inden man maler det ?
1.skal man slibe det først med fint sandpapir så det det bedre binder malingen
2.skal man spartle små flager væk først
3.skal man gunde med grund maling
4. hvordan skal man male det
Jeg har fået en lille bøtte lak fra min automand i samme farve som bilen. Skal det sprjøtes på eller kan man bruge pensel ?
Jeg ser frem til Jeres svar
På forhånd tak Linda
| |
|
Hej
Opskriften er her:
1) Slib med fint sandpapir for at fjerne små flager og ujævnheder
2) Spartel for at fjerne små huller o.lign i overfladen
3) Slib igen for at overfladen får en pæn finish
4) Mal med grundmaling der er egnet til autolak (billigst hos farvehandleren)
5) Mal med autolak (købes i spraydåse i bilens originale farve, billigst hos farvehandleren)
Resultatet bliver helt klart pænest med en sprøjtepistol, men en spraymaling i bilens originale farve bliver tæt-på lige så pænt. Mal i mange tynde lag, med et minuts pause mellem lagene, ellers løber malingen. Autolak dur kun med pensel, når der skal lappes stenslag i lakken - det kan så gemme den lille bøtte maling til.
Held og lykke med maleriet.
Mvh. Svend
| |
|
Hej Linda
Som Svend siger ..... yeps men jeg ville nu nok male med den maling du har fået fra din automand hvis du har mulighed for at male med en sprøjtepistol. Det blir helt klart pænest.
Hilsen Tulle
| |
|
> Jeg har en glasfiber dims til min bil, som jeg godt vil have i bilens
> farve(selv om der skal sidde indvendig).
> Jeg har fået stykket (glasfiber dims) i sort glat glasfiber.
>
> Nu er mit spørgsmål så : hvordan behandler man det inden man maler det ?
>
>
> 1.skal man slibe det først med fint sandpapir så det det bedre binder
> malingen
> 2.skal man spartle små flager væk først
> 3.skal man gunde med grund maling
> 4. hvordan skal man male det
Jeg vil anbefale at du starter med en afslibning så spartler du ud hvis der
dybe ridser. Derefter sliber du med meget fin sandpapir så overfladen bliver
MEGET glat og uden fordybninger.
Du skal så bruge en primer som sikrer at malingen ikke falder af efter 1-2
år. Primeren skal sprøjtes på og kommer der små korn så slib med fin
sandpapir igen. Gentag evt. behandlingen hvis primeren ikke dækker.
Har du en metallak så sprøjtemaler du med denne i et meget tyndt lag og det
skal overhovedet ikke dække 1. og 2. gang. Foretag en let afslibning imellem
hvis overfladen ikke er helt glat.
Til sidst giver du den MASSER af klarlak. Det er klarlakken der skal give
beskyttelsen og ikke selve metalfarven. Klarlak kan du rolig give en 3 gange
også.
En pause på ca. 15 min mellem hver gang maling/lak er tilstrækkelig, ved
+20°C.
Man bruger aldrig pensel til bilens farve hvis det skal se godt ud.
--
Tom
Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK
| |
|
> Nu er mit spørgsmål så : hvordan behandler man det inden man maler det ?
Jeg ville få fat i noget plastic grunder og give den engang af det inden du
giver top lag.
Hvis finishen skal være i top skal der selvfølgelig spartles først. Brug en
god 2-komponent glasfiber spartel masse, evt slut af med noget finspartel.
Derefter grund, slib - grund slib osv til resultatet er godt. Slut af med at
sprøjte din original lak på til sidst, så fåes det bedste resultat. Det
blive _ikke_ pænt med pensel!
--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC 92 Sedan
| |
|
T r o e l s P e d e r s e n wrote:
>>Nu er mit spørgsmål så : hvordan behandler man det inden man maler det ?
>
>
> Jeg ville få fat i noget plastic grunder og give den engang af det inden du
> giver top lag.
>
> Hvis finishen skal være i top skal der selvfølgelig spartles først. Brug en
> god 2-komponent glasfiber spartel masse, evt slut af med noget finspartel.
> Derefter grund, slib - grund slib osv til resultatet er godt. Slut af med at
> sprøjte din original lak på til sidst, så fåes det bedste resultat. Det
> blive _ikke_ pænt med pensel!
Det kræver iøvrigt god tålmodighed og høj irritationstærskel at spartle.
Specielt glasfiberforstærket spartel er noget træls noget. Det tager 100
år + lidt til at få det jævnt og pænt, så overfladen ikke bølger. Med
godt med tålmodighed lader det sig dog gøre.
Noget andet er, at det sikkert er meget nemmere at bruge en
sprøjtspartel. Kan købes på spraydåse mange steder.
--
.
NS ,-´-------. -- - -
____.´/__@||___\ `. -- -- -
/ __ | -|| -| o `| -- -- -
\_/ \|____||__/_____| -- Citroën BX 19 TRS fra 1988 --
____\__/_________\__/______ --- Den har nu gået 294.000 km--
| |
|
> Det kræver iøvrigt god tålmodighed og høj irritationstærskel at spartle.
> Specielt glasfiberforstærket spartel er noget træls noget. Det tager 100
> år + lidt til at få det jævnt og pænt, så overfladen ikke bølger. Med
> godt med tålmodighed lader det sig dog gøre.
Det er rigtigt! Det tager _rigtig_ lang tid at slibe glasfiber spartel
til... Men det holder dælme også godt
> Noget andet er, at det sikkert er meget nemmere at bruge en
> sprøjtspartel. Kan købes på spraydåse mange steder.
Har aldrig prøvet sprøjte spartel.... Er det ikke noget juks?
Min gmale farfar (Autolakere) brøds sig ikke om det... Så jeg er nok lidt
miljøskadet!
--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC 92 Sedan
| |
|
T r o e l s P e d e r s e n wrote:
>>Det kræver iøvrigt god tålmodighed og høj irritationstærskel at spartle.
>>Specielt glasfiberforstærket spartel er noget træls noget. Det tager 100
>>år + lidt til at få det jævnt og pænt, så overfladen ikke bølger. Med
>>godt med tålmodighed lader det sig dog gøre.
>
>
> Det er rigtigt! Det tager _rigtig_ lang tid at slibe glasfiber spartel
> til... Men det holder dælme også godt
Ja, det bliver godt nok temmeligt hårdt når det hærder.
>>Noget andet er, at det sikkert er meget nemmere at bruge en
>>sprøjtspartel. Kan købes på spraydåse mange steder.
>
>
> Har aldrig prøvet sprøjte spartel.... Er det ikke noget juks?
> Min gmale farfar (Autolakere) brøds sig ikke om det... Så jeg er nok lidt
> miljøskadet!
Jeg har aldrig prøvet at bruge sprøjtespartel, men når man tænker på,
hvor svært det er med almindelig spartelmasse, så er det vel at foretrække.
--
.
NS ,-´-------. -- - -
____.´/__@||___\ `. -- -- -
/ __ | -|| -| o `| -- -- -
\_/ \|____||__/_____| -- Citroën BX 19 TRS fra 1988 --
____\__/_________\__/______ --- Den har nu gået 294.000 km--
| |
|
"Linda_Johansen" <Linda_Johansen.news@kandu.dk> wrote in message
news:nskL9.1655$Hl6.133274@news010.worldonline.dk...
> Hej Alle
> Jeg har en glasfiber dims til min bil, som jeg godt vil have i bilens
> farve(selv om der skal sidde indvendig).
> Jeg har fået stykket (glasfiber dims) i sort glat glasfiber.
Prøv at spørg i dk.fritid.sejlads. eller en bådebygger, næsten alle både er
lavet af glasfiber. Jeg har aldrig haft problemer med:
1. affedtning, da glasfiber oftest støbes i forme behandlet med kanaubervox.
2. slibning med vandslibepapir, først 400 afslut med 500,
3. affedt igen
4. brug en glasfiber grunder
5. spraymal med den korrekte farve
6. poler og voks.
Vola du er færdig.
De nødvendige materialer købers bedst hos en sejlsportsforretning.
--
Møller
| |
|
On Mon, 16 Dec 2002 20:02:26 +0100, "Møller"
<eamfjern@fjernget2net.dk> wrote:
>Prøv at spørg i dk.fritid.sejlads. eller en bådebygger, næsten alle både er
>lavet af glasfiber. Jeg har aldrig haft problemer med:
>1. affedtning, da glasfiber oftest støbes i forme behandlet med kanaubervox.
>2. slibning med vandslibepapir, først 400 afslut med 500,
>3. affedt igen
>4. brug en glasfiber grunder
>5. spraymal med den korrekte farve
>6. poler og voks.
>Vola du er færdig.
>De nødvendige materialer købers bedst hos en sejlsportsforretning.
Mine "plastic-fittings" fik et par gange maling med efterfølgende
klarlak - så var det "bal" ovre. De skulle monteres udvendigt, hvor
der hér er tale om indvendige "ting"
---
Mvh...
| |
|
"Mogens" <no@e-mail.dk> wrote in message
news:3dfe23dd.525044@sunsite.auc.dk...
> On Mon, 16 Dec 2002 20:02:26 +0100, "Møller"
> <eamfjern@fjernget2net.dk> wrote:
>
> >Prøv at spørg i dk.fritid.sejlads. eller en bådebygger, næsten alle både
er
> >lavet af glasfiber. Jeg har aldrig haft problemer med:
> >1. affedtning, da glasfiber oftest støbes i forme behandlet med
kanaubervox.
> >2. slibning med vandslibepapir, først 400 afslut med 500,
> >3. affedt igen
> >4. brug en glasfiber grunder
> >5. spraymal med den korrekte farve
> >6. poler og voks.
> >Vola du er færdig.
> >De nødvendige materialer købers bedst hos en sejlsportsforretning.
>
> Mine "plastic-fittings" fik et par gange maling med efterfølgende
> klarlak - så var det "bal" ovre. De skulle monteres udvendigt, hvor
> der hér er tale om indvendige "ting"
> ---
Åh ja, jeg glemte lige at sige, at beskrivelsen var luksusudgaven til
sejlbåde.
Til min bil sliber jeg let, affedter, maler til det dækker og så klar lak
på, er det et mindre stykke bruger jeg da også et reparationssæt bestående
af to små flasker med pensel: en med original farve og en med klar lak. Og
så er det bal forbi.
--
Møller
| |
|
> Åh ja, jeg glemte lige at sige, at beskrivelsen var luksusudgaven til
> sejlbåde.
> Til min bil sliber jeg let, affedter, maler til det dækker og så klar lak
> på, er det et mindre stykke bruger jeg da også et reparationssæt bestående
> af to små flasker med pensel: en med original farve og en med klar lak. Og
> så er det bal forbi.
> --
> Møller
Behandler du din båd bedre end din bil??
Shame on you!!
| |
|
>> Til min bil sliber jeg let, affedter
....i følge min farvehandler skal man affedte før man sliber, Møller - ellers
tværer man bare "fedtet" grundigt ind i materialet, sir han...
....just his 2 cents...
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)
| |
|
"Hans Paulin" <niluap@tiscali.danmark> wrote in message
news:atmnna$lq0$1@dknews.tiscali.dk...
>
>
> >> Til min bil sliber jeg let, affedter
>
> ...i følge min farvehandler skal man affedte før man sliber, Møller -
ellers
> tværer man bare "fedtet" grundigt ind i materialet, sir han...
>
>
Tak for det, selvfølgelig har du ret, man kan da heller ikke skjule noget
for dig
Nå ja det kan jo smutte det skidt.
I den sidste mail glemte jeg lige: Husk affedtning før og efter slibning!
eller gå 4 postings tilbage, hvor jeg skriver.
1. affedtning, da glasfiber oftest støbes i forme behandlet med kanaubervox.
2. slibning med vandslibepapir, først 400 afslut med 500,
3. affedt igen
4. brug en glasfiber grunder
5. spraymal med den korrekte farve
6. poler og voks.
--
Møller
| |
|
Møller wrote:
> Tak for det, selvfølgelig har du ret, man kan da heller ikke skjule
> noget for dig
LOL
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)
| |
| Kommentar Fra : finumybi |
Dato : 12-12-05 22:12 |
|
Angående grunding af glasfiber, man skal bruge en epoxy grunder f.eks. Hempel Light Primer, kan købes hos bådudstyrsforhandlere. m.v.h. varly
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|