/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvordan maler man på glasfiber?
Fra : Linda_Johansen
Vist : 3864 gange
200 point
Dato : 16-12-02 14:23

Hej Alle
Jeg har en glasfiber dims til min bil, som jeg godt vil have i bilens farve(selv om der skal sidde indvendig).
Jeg har fået stykket (glasfiber dims) i sort glat glasfiber.

Nu er mit spørgsmål så : hvordan behandler man det inden man maler det ?

1.skal man slibe det først med fint sandpapir så det det bedre binder malingen
2.skal man spartle små flager væk først
3.skal man gunde med grund maling
4. hvordan skal man male det

Jeg har fået en lille bøtte lak fra min automand i samme farve som bilen. Skal det sprjøtes på eller kan man bruge pensel ?

Jeg ser frem til Jeres svar

På forhånd tak Linda

Kommentar
Fra : smut

Dato : 16-12-02 17:01

hej linda du skal slibe det først og hvis der er små løse flager vil jeg anbefale at du fjerner dem med en skarp kniv og så skal det ha en gang spartel så skal du slibe igen og så grundmaling (fra automaleren!)og så kan du male med din rigtige maling tilsidst. held og lykke.

Kommentar
Fra : svendsvend

Dato : 16-12-02 22:21

Hej

Opskriften er her:
1) Slib med fint sandpapir for at fjerne små flager og ujævnheder
2) Spartel for at fjerne små huller o.lign i overfladen
3) Slib igen for at overfladen får en pæn finish
4) Mal med grundmaling der er egnet til autolak (billigst hos farvehandleren)
5) Mal med autolak (købes i spraydåse i bilens originale farve, billigst hos farvehandleren)

Resultatet bliver helt klart pænest med en sprøjtepistol, men en spraymaling i bilens originale farve bliver tæt-på lige så pænt. Mal i mange tynde lag, med et minuts pause mellem lagene, ellers løber malingen. Autolak dur kun med pensel, når der skal lappes stenslag i lakken - det kan så gemme den lille bøtte maling til.

Held og lykke med maleriet.

Mvh. Svend

Kommentar
Fra : TulleRulle

Dato : 17-12-02 13:46

Hej Linda

Som Svend siger ..... yeps men jeg ville nu nok male med den maling du har fået fra din automand hvis du har mulighed for at male med en sprøjtepistol. Det blir helt klart pænest.

Hilsen Tulle

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 17:38

> Jeg har en glasfiber dims til min bil, som jeg godt vil have i bilens
> farve(selv om der skal sidde indvendig).
> Jeg har fået stykket (glasfiber dims) i sort glat glasfiber.
>
> Nu er mit spørgsmål så : hvordan behandler man det inden man maler det ?
>
> 1.skal man slibe det først med fint sandpapir så det det bedre binder
> malingen
> 2.skal man spartle små flager væk først
> 3.skal man gunde med grund maling
> 4. hvordan skal man male det

Jeg vil anbefale at du starter med en afslibning så spartler du ud hvis der
dybe ridser. Derefter sliber du med meget fin sandpapir så overfladen bliver
MEGET glat og uden fordybninger.
Du skal så bruge en primer som sikrer at malingen ikke falder af efter 1-2
år. Primeren skal sprøjtes på og kommer der små korn så slib med fin
sandpapir igen. Gentag evt. behandlingen hvis primeren ikke dækker.
Har du en metallak så sprøjtemaler du med denne i et meget tyndt lag og det
skal overhovedet ikke dække 1. og 2. gang. Foretag en let afslibning imellem
hvis overfladen ikke er helt glat.
Til sidst giver du den MASSER af klarlak. Det er klarlakken der skal give
beskyttelsen og ikke selve metalfarven. Klarlak kan du rolig give en 3 gange
også.

En pause på ca. 15 min mellem hver gang maling/lak er tilstrækkelig, ved
+20°C.

Man bruger aldrig pensel til bilens farve hvis det skal se godt ud.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 17:40

> Nu er mit spørgsmål så : hvordan behandler man det inden man maler det ?

Jeg ville få fat i noget plastic grunder og give den engang af det inden du
giver top lag.

Hvis finishen skal være i top skal der selvfølgelig spartles først. Brug en
god 2-komponent glasfiber spartel masse, evt slut af med noget finspartel.
Derefter grund, slib - grund slib osv til resultatet er godt. Slut af med at
sprøjte din original lak på til sidst, så fåes det bedste resultat. Det
blive _ikke_ pænt med pensel!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC 92 Sedan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 18:03

T r o e l s P e d e r s e n wrote:
>>Nu er mit spørgsmål så : hvordan behandler man det inden man maler det ?
>
> Jeg ville få fat i noget plastic grunder og give den engang af det inden du
> giver top lag.
>
> Hvis finishen skal være i top skal der selvfølgelig spartles først. Brug en
> god 2-komponent glasfiber spartel masse, evt slut af med noget finspartel.
> Derefter grund, slib - grund slib osv til resultatet er godt. Slut af med at
> sprøjte din original lak på til sidst, så fåes det bedste resultat. Det
> blive _ikke_ pænt med pensel!

Det kræver iøvrigt god tålmodighed og høj irritationstærskel at spartle.
Specielt glasfiberforstærket spartel er noget træls noget. Det tager 100
år + lidt til at få det jævnt og pænt, så overfladen ikke bølger. Med
godt med tålmodighed lader det sig dog gøre.

Noget andet er, at det sikkert er meget nemmere at bruge en
sprøjtspartel. Kan købes på spraydåse mange steder.
--
.
NS ,-´-------. -- - -
____.´/__@||___\ `. -- -- -
/ __ | -|| -| o `| -- -- -
\_/ \|____||__/_____| -- Citroën BX 19 TRS fra 1988 --
____\__/_________\__/______ --- Den har nu gået 294.000 km--

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 19:06

> Det kræver iøvrigt god tålmodighed og høj irritationstærskel at spartle.
> Specielt glasfiberforstærket spartel er noget træls noget. Det tager 100
> år + lidt til at få det jævnt og pænt, så overfladen ikke bølger. Med
> godt med tålmodighed lader det sig dog gøre.

Det er rigtigt! Det tager _rigtig_ lang tid at slibe glasfiber spartel
til... Men det holder dælme også godt

> Noget andet er, at det sikkert er meget nemmere at bruge en
> sprøjtspartel. Kan købes på spraydåse mange steder.

Har aldrig prøvet sprøjte spartel.... Er det ikke noget juks?
Min gmale farfar (Autolakere) brøds sig ikke om det... Så jeg er nok lidt
miljøskadet!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC 92 Sedan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 19:27

T r o e l s P e d e r s e n wrote:
>>Det kræver iøvrigt god tålmodighed og høj irritationstærskel at spartle.
>>Specielt glasfiberforstærket spartel er noget træls noget. Det tager 100
>>år + lidt til at få det jævnt og pænt, så overfladen ikke bølger. Med
>>godt med tålmodighed lader det sig dog gøre.
>
> Det er rigtigt! Det tager _rigtig_ lang tid at slibe glasfiber spartel
> til... Men det holder dælme også godt

Ja, det bliver godt nok temmeligt hårdt når det hærder.

>>Noget andet er, at det sikkert er meget nemmere at bruge en
>>sprøjtspartel. Kan købes på spraydåse mange steder.
>
> Har aldrig prøvet sprøjte spartel.... Er det ikke noget juks?
> Min gmale farfar (Autolakere) brøds sig ikke om det... Så jeg er nok lidt
> miljøskadet!

Jeg har aldrig prøvet at bruge sprøjtespartel, men når man tænker på,
hvor svært det er med almindelig spartelmasse, så er det vel at foretrække.
--
.
NS ,-´-------. -- - -
____.´/__@||___\ `. -- -- -
/ __ | -|| -| o `| -- -- -
\_/ \|____||__/_____| -- Citroën BX 19 TRS fra 1988 --
____\__/_________\__/______ --- Den har nu gået 294.000 km--

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 20:02

"Linda_Johansen" <Linda_Johansen.news@kandu.dk> wrote in message
news:nskL9.1655$Hl6.133274@news010.worldonline.dk...
> Hej Alle
> Jeg har en glasfiber dims til min bil, som jeg godt vil have i bilens
> farve(selv om der skal sidde indvendig).
> Jeg har fået stykket (glasfiber dims) i sort glat glasfiber.

Prøv at spørg i dk.fritid.sejlads. eller en bådebygger, næsten alle både er
lavet af glasfiber. Jeg har aldrig haft problemer med:

1. affedtning, da glasfiber oftest støbes i forme behandlet med kanaubervox.
2. slibning med vandslibepapir, først 400 afslut med 500,
3. affedt igen
4. brug en glasfiber grunder
5. spraymal med den korrekte farve
6. poler og voks.
Vola du er færdig.
De nødvendige materialer købers bedst hos en sejlsportsforretning.
--
Møller

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 20:06

On Mon, 16 Dec 2002 20:02:26 +0100, "Møller"
<eamfjern@fjernget2net.dk> wrote:

>Prøv at spørg i dk.fritid.sejlads. eller en bådebygger, næsten alle både er
>lavet af glasfiber. Jeg har aldrig haft problemer med:
>1. affedtning, da glasfiber oftest støbes i forme behandlet med kanaubervox.
>2. slibning med vandslibepapir, først 400 afslut med 500,
>3. affedt igen
>4. brug en glasfiber grunder
>5. spraymal med den korrekte farve
>6. poler og voks.
>Vola du er færdig.
>De nødvendige materialer købers bedst hos en sejlsportsforretning.

Mine "plastic-fittings" fik et par gange maling med efterfølgende
klarlak - så var det "bal" ovre. De skulle monteres udvendigt, hvor
der hér er tale om indvendige "ting"
---

Mvh...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 20:19

"Mogens" <no@e-mail.dk> wrote in message
news:3dfe23dd.525044@sunsite.auc.dk...
> On Mon, 16 Dec 2002 20:02:26 +0100, "Møller"
> <eamfjern@fjernget2net.dk> wrote:
>
> >Prøv at spørg i dk.fritid.sejlads. eller en bådebygger, næsten alle både
er
> >lavet af glasfiber. Jeg har aldrig haft problemer med:
> >1. affedtning, da glasfiber oftest støbes i forme behandlet med
kanaubervox.
> >2. slibning med vandslibepapir, først 400 afslut med 500,
> >3. affedt igen
> >4. brug en glasfiber grunder
> >5. spraymal med den korrekte farve
> >6. poler og voks.
> >Vola du er færdig.
> >De nødvendige materialer købers bedst hos en sejlsportsforretning.
>
> Mine "plastic-fittings" fik et par gange maling med efterfølgende
> klarlak - så var det "bal" ovre. De skulle monteres udvendigt, hvor
> der hér er tale om indvendige "ting"
> ---
Åh ja, jeg glemte lige at sige, at beskrivelsen var luksusudgaven til
sejlbåde.
Til min bil sliber jeg let, affedter, maler til det dækker og så klar lak
på, er det et mindre stykke bruger jeg da også et reparationssæt bestående
af to små flasker med pensel: en med original farve og en med klar lak. Og
så er det bal forbi.
--
Møller

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-12-02 08:34

> Åh ja, jeg glemte lige at sige, at beskrivelsen var luksusudgaven til
> sejlbåde.
> Til min bil sliber jeg let, affedter, maler til det dækker og så klar lak
> på, er det et mindre stykke bruger jeg da også et reparationssæt bestående
> af to små flasker med pensel: en med original farve og en med klar lak. Og
> så er det bal forbi.
> --
> Møller

Behandler du din båd bedre end din bil??
Shame on you!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-12-02 09:37

>> Til min bil sliber jeg let, affedter

....i følge min farvehandler skal man affedte før man sliber, Møller - ellers
tværer man bare "fedtet" grundigt ind i materialet, sir han...

....just his 2 cents...
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-12-02 17:51

"Hans Paulin" <niluap@tiscali.danmark> wrote in message
news:atmnna$lq0$1@dknews.tiscali.dk...
>
> >> Til min bil sliber jeg let, affedter
>
> ...i følge min farvehandler skal man affedte før man sliber, Møller -
ellers
> tværer man bare "fedtet" grundigt ind i materialet, sir han...
>

Tak for det, selvfølgelig har du ret, man kan da heller ikke skjule noget
for dig

Nå ja det kan jo smutte det skidt.

I den sidste mail glemte jeg lige: Husk affedtning før og efter slibning!
eller gå 4 postings tilbage, hvor jeg skriver.

1. affedtning, da glasfiber oftest støbes i forme behandlet med kanaubervox.
2. slibning med vandslibepapir, først 400 afslut med 500,
3. affedt igen
4. brug en glasfiber grunder
5. spraymal med den korrekte farve
6. poler og voks.
--
Møller

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-12-02 23:48

Møller wrote:

> Tak for det, selvfølgelig har du ret, man kan da heller ikke skjule
> noget for dig

LOL
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Kommentar
Fra : finumybi

Dato : 12-12-05 22:12

Angående grunding af glasfiber, man skal bruge en epoxy grunder f.eks. Hempel Light Primer, kan købes hos bådudstyrsforhandlere. m.v.h. varly