/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Uudnyttet bund-/personfradrag
Fra : jespersahner
Vist : 1134 gange
100 point
Dato : 18-06-06 21:49

Jeg spørger her på vegne af en ven, der som nygift i 2005 skal udfylde sin selvangivelse.

Når man er gift, har man mulighed for at udnytte ægtefælles uudnyttede bund- og personfradrag. Spørgsmålet er, om dette skal angives på selvangivelsen - og i givt fald i hvilken rubrik - eller om Skat selv foretager beregningen ud fra de to selvangivelser?

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 110 point
Dato : 18-06-06 22:02

Det foregår helt automatisk, så du/din ven behøver ikke at gøre noget. Ligeledes får man heller ikke sin årsopgørelse før "den bedre halvdel" har sin selvangivelse på plads.

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 18-06-06 22:19

->myg: Fint. Har du evt. en reference til min ven?

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 19-06-06 09:01

Husk at reglerne er en lille smule anderledes i det første år, hvor man ikke har været gift hele året.

Ellers er det korrekt, at alt går automatisk, hvis oplysning om ægteskab og bopæl er registreret hos skat, hvilket de er, hvis folkeregistret har oplysningerne. Bopæl, fordi reglerne kun gælder ægtefæller, der er samlevende ved årets udgang.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 19-06-06 18:17

Hvad mener du med en reference ?????

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 20-06-06 07:42

->myg: Jeg tænkte bare på en form for dokumentation, et cirkulære hvor det står etc.

Godkendelse af svar
Fra : jespersahner

Dato : 20-06-06 07:43

Tak for svaret myg.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-06-06 16:02

Næh - ingen dokumentation, kun erfaring gennem 24 års praksis