/ Forside/ Teknologi / Administrative / Concorde / Spørgsmål
10  terkildsen 110
Syntax!
Fra : Titan42
Vist : 1310 gange
338 point
Dato : 16-06-06 14:17

Jeg skal have skjult et felt for udvalgte brugere, og jeg kan se at der findes en funktion til formålet!

Men når jeg prøver at indlægge følgende: INT Hide DBDField(STR DAT, STR LagKart.KostPris)

...som der står i eksemplet i hjælpen, kommer der en Syntax fejl!

Nogen der kender denne funktion?

Mvh.
Titan

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-06-06 23:52

syntaxfejl er en kommunikations fejl - så der er åbenbart konflikt med programmer

Mere kan jeg ikke lige huske nu

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 17-06-06 00:22

Jeg kender ikke Concorde, men jeg kender frustrationen når man mener, at have gjort det rigtige, men staig får en syntaksfejl.

Måske skal linjen se sådan her ud:
INT Hide DBDField(STR DAT, STR LagKart.KostPris);
(semikolon efter..)

Eller sådan:
INT Hide DBDField(STR DAT : STR LagKart.KostPris)
(kolon imellem parametrene til funktionen i stedet for komma)

Eller en kombination?

Eller også skat "Hide" skrives "HIDE"

Held og lykke med debuggingen

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-06-06 10:10

Hvad er det for et concord program?

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Titan42

Dato : 17-06-06 10:27

Jeg har opgaven i en Navision C5 vers. 2.10.3, men sprog og syntax er jo det samme for alle C5 og XAL versioner!

Titan

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-06-06 10:41

Der står ikke noget i min manual til C5.
I min manual til C4 står der noget om at skjule et felt ved udskrivning, men det ligner slet ikke noget af det du skriver.
Så jeg kan nok ikke hjælpe.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Titan42

Dato : 17-06-06 11:58

Opgaven lyder på at skujle feltet både ved forms. reporter, listbilleder osv., men tak for kommentarene! DVS. kommandoen skal lægges ind i opstarts filen, som er en XAL-kørsel der hedder AutoexecXal!

Har vi ingen C5 eksperter på KANDU?

Titan

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 18-06-06 21:16

Ingen C5-eksperten på Kandu - men prøv på C5 - debatforum

"INT Hide DBDField(STR DAT, STR LagKart.KostPris) "

INT er definitionen på en variabel, og eksemplet er faktisk meget let forståeligt, hvis man kan kode bare en lille, bitte smule C5 - og koden dur ikke til dit behov.

Du skal have købt modulet brugertiltretninger. Så skal du vise feltet (eller indhold afhængi af behov) for en bestemt gruppe af dine brugere, men ikke for andre. Det nemmeste er at kode så gruppen "må ikke se dette felt" får feltet skjult, når de går ind i formen, mens øvrige grupper får lov til at se feltet. Lægges i Post-load på blokken.

Kommentar
Fra : Titan42

Dato : 18-06-06 23:05

Hej Maria

Hvorfor er det lige, at denne kode giver syntax fejl? Jeg skal jo ikke kun skjule feltet på en form!

Jeg skal have skjult feltet alle steder - ikke kun i en form - hvis det er i en "Form" virker nedenstående helt fint:

IF NOT (USERINGROUP(CURUSERID(),GroupNAME2ID('EVERYBODY')))
THEN
Frm_HIDE(LagKart, KostPris)
ENDIF

Den skriver man bare på <INIT>, men jeg skal bruge det sammebåde i reporter, listbilleder osv.

Du skriver at den tidligere nævnte kode er let forståelig, ok så forklar lige !

Hvis du læser vejledningen bør den jo passe præcis til mit behov! (Og jeg mener da at kunne kode "en smule" i C5!)

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 19-06-06 12:30

Hvis ingen kan hjælpe dig, så ring dog til din forhandler og bed om hjælp.
Forhandlerne af concorde er specialister og kan hjælpe.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Titan42

Dato : 19-06-06 12:42

Helt ærligt, hvis det var en option at ringe til en forhandler, så havde jeg jo nok gjort det til at starte med!

Det koster rent faktisk penge at ringe til en forhandler!

Derfor prøver jeg dette forum!

Jeg har selvfølgelig skrevet til MS, da jeg synes det ligner en systemfejl eller en trykfejl i hjælpen, men de er ikke så hurtige......

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 19-06-06 19:09

Det var ikke sådan jeg forstod dit problem, beklager.
Jeg læste at du skal have skjult et felt for nogle bruger, og da felter, man kan se, er på forms, så faldt det ikke lige for at det skulle være anderledes.

Du vil have skjult et felt alle steder, men kun for nogle brugere? Så skal du have modulet til det - du kan ikke lave brugergrupper uden brugerrettigheder. Har du modulet, så gå ind i Generelt-Tilpasning - adgangskontrol - sikkerhedsindstillinger - rettigheder. Du må IKKE ændre i Everybody eller C5Administratorer, for så slipper du ikke med et hotlineopkald til din forhandler.

De fleste forhandlere tager et kvarter for den slags opkald, dvs 200-250 kr.

Accepteret svar
Fra : mariafrederiksen

Modtaget 338 point
Dato : 19-06-06 19:18

Syntaksen er SET Hidedbdfield("Lagkart","Varenummer") og er typisk en del af en function - du kan se hvordan C5 styrer f.eks. light-menuen i ConfigSystem - din kode skal nok ligge samme sted.

Godkendelse af svar
Fra : Titan42

Dato : 20-06-06 11:43

Tak for svaret mariafrederiksen.

Syntax fejlen er væk og når du sætter kommandoen ind i AutoexecXAL for alle de relevante DBD kan du gemme feltet for alle nuværende og fremtidige Forms!
Af uvisse årsager forhindrer det ikke feltet i at optræde på diverse listbilleder og reporter, men det har jeg løst på anden måde!

Mvh.
Titan