/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
37 år gl hessian der skal ned
Fra : vibse68
Vist : 2513 gange
300 point
Dato : 14-06-06 18:44

Vi skal i gang med at lægge køkken og stue sammen, og i den forbindelse skal vi have det gamle Hessian ned. Det er malet rigtig mange gange og for ca 3 år siden sleb vi ned det før vi malede det.

Er der nogle der kan fortælle os om hvordan vi griber det an, og komme med nogle fif.

På forhånd tak for hjælpen

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 310 point
Dato : 14-06-06 19:13

Der findes et specielt redskab som perforerer hessianen og som giver mulighed for at anvende en tapet afdamper. Spørg hvor du lejer afdamperen

fra dette link

http://www.byggekram.dk/sw2979.asp

Rigtig god arbejdslyst

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-06-06 19:15

Jeg ved godt du skrev, at hessianen var malet, men jeg ville nu alligevel spørge der hvor du kan leje en tapet afdamper

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-06-06 19:22

Skær ridser i hessian'en lej en afsamper ved en farvehandel, og anskaf dig en bred spartel til at skrabe/løsne tapetet. Det kan være besværligt og skal måske gøres af et par gang fordi laget med hessianen løsnes adskildt fra bundpapiret. Men det kan lade sig gøre.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 15-06-06 09:34

en god løsning kan være at spartle hessian´en ud med spartelmasse. Det er rimeligt overkommeligt at bruge den løsning - og det hurtigt blive billigere og hurtigere end at skulle bøvle med at hive hession ned. Den tager sikkert noget af pudset med, og så skal til at pudse op bagefter. Så er det ligeså nemt blot at spartle det ud. Du skal være glad for at det ikke er strukturmaling I har. Det er rigtig træls..... - men sådan er det med modeluner - det kan give løsninger, der er vanskelige at reparere på. Held og lykke med projektet..

Kommentar
Fra : byhanya

Dato : 23-07-06 15:52

har revet hesian ned fra tre værelser i mit hus - det gik som et leg især når hesian var malet. kune hive kæmpe baner ned uden problemer!!!

Godkendelse af svar
Fra : vibse68

Dato : 27-08-06 17:35

Tak for svaret Nordsted1.

Vi valgte tildels at dampe hessianen ned, men også at smører tapetklister på, plastik udenpå, lod det sidde i 1 1/2 time, så havde fugten opløst tapetet så det var nemt at hive ned.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-08-06 17:56

Selv tak, godt at hører, at arbejdet ikke blev så besværligt