/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Sikring af CE godkendelse
Fra : ivanovic1
Vist : 4594 gange
50 point
Dato : 13-06-06 20:25

Hej Alle,

Jeg overvejer at importere nogle varer fra Kina men ønsker ikke at importere nogle som ikke er CE godkendt/registrerede/certificerede (eller hvad man nu kalder det for).

Derfor har jeg bedt virksomheden om at sende dokumentation på at de kan CE godkende/registrere/certificere varerne, som jeg eventuelt bestiller.

I dette tilfælde har jeg modtaget et certifikat, som er magen til dette http://jack99.en.ec21.com/co/j/jack99/img/CE00129574.jpg

Jeg er i tvivl om følgende:

1. Kan virksomheden i Kina CE godkende/registrere/certificere deres varer med sådan et certifikat?

2. Hvilke dokumenter skal jeg have fra virksomheden i Kina, så jeg sikrer mig at varerne er CE godkendt/registrerede/certificerede, når jeg modtager dem i Danmark

3. Hvordan sikrer jeg mig bedst muligt at varerne er CE godkendt/registrerede/certificerede når de kommer til Danmark.

Med venlig hilsen

Ivanovic

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-06-06 20:59

Det hedder CE mærket.

CE mærket er det synlige tegn på, at fabrikanten lover, at alle relevante europæiske standarder/normer er overholdt.

EU overensstemmelseserklæringen er et af fabrikanten udfærdiget dokument hvoraf det skal fremgå hvilke normer/standarder der er relevante for produktet, og som det derfor overholder.
- man skal altså ene og alene tro på fabrikantens erklæringer.

Der findes ingen instans der CE-godkender produkter.

Men som importør kan du altid kræve at få indsigt i den risikovurdering (prøvning af produktet op mod standarderne, vurdering af ricisi og sandsynlighed m.v.) der også skal være foretaget.

Det samme kan myndighederne - og hvis noget IKKE er i overensstemmelse med standarderne, så risikerer der virkelig at falde brænde ned, især hvis der kan forekomme personskader ved brug af produktet.

Kineserne kan sagtens udfærdige en EU overenstemmelseserklæring, og forsyne varerne med CE mærket - mange gør det også, men helt uden at kende til EN systemet/standarderne/normerne, men alene for at kunne afsætte produkterne i vesteuropa. Så pas på! Du skal alliere dig med fagfolk på området, så du sikrer dig at de produkter du importerer vitterligt overholder de gældende standarder.

Det er faktisk ikke lovligt at sælge/markedsføre/benytte produkter i EU der ikke bærer en EU overensstemmelseserklæring.

Kommentar
Fra : SuperDelphi

Dato : 13-06-06 21:00

Hej Ivanovic
Det dukument du har vedlagt er en TÜV godkendelse. Det har intet at gøre med en CE godkendelse.
Det er du nødt til at fortælle dem i Kina. CE godkendelsen er så vidt jeg husker noget EU har indført.

Hvis det er vigtigt for dig med denne CE godkendelse, skal du simpelthen lade dem det forstå, at du ikke vil købe spor hos dem, før de ting er bragt iorden.
Hvi det er et seriøst firma du har fat i vil de også sørge for, at det bliver bragt iorden, på den måde kan du også få en ide om hvad det er for et firma du planlægger at handle med.

Hvis du betaler med remburs, skal du også betinge dig, at firmaet ikke må lave del-leverancer.
Det er meget svært at forklare SKAT, at den første pakke du fik ikke havde rembursens fulde værdi og at den efterfølgende pakke som på papiret også står til en værdi, i princippet har værdien 0,-
Har prøvet, uden held.

En CE godkendelse går på at den pågældende vare ikke har nogen form for strøm eller radio stråling, som kan genere andre apperater. Det er mig så en gåde hvordan man kan CE godkende eksempelvis en plastik ting til et barn eller en hund at lege med.
mvh
Poul-Erik

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-06-06 21:01

PS - det billede du linker til er netop en EU overensstemmelseserklæring - så den kan du jo tage for gode varer.

Er der bøvl, ulovligheder, manglende overholdelse af standaerder osv. så må du henvende dig til producenten, og sørge for at få tingene bragt i orden - i sidste ende evt. via domstolene.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-06-06 21:05

Det er det tyske TÜV der på vegne af den Koreanske producent erklærer, at produktet overholder de gældende standarder.

Så jo - det ER en EF overensstemmelseserklæring - (ikke EU som jeg skrev, men EC "European Community")

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-06-06 21:11

Citat
En CE godkendelse går på at den pågældende vare ikke har nogen form for strøm eller radio stråling, som kan genere andre apperater. Det er mig så en gåde hvordan man kan CE godkende eksempelvis en plastik ting til et barn eller en hund at lege med.
mvh
Poul-Erik

Det er fordi EF Overensstemmelseserklæringen/ CE mærkningen gælder ALLE normer, f.eks. vedr. belysningsforhold, ergonomi, støj, indhold af sundhedsskadelige stoffer, betjeningsvejledninger, afskærmning, elektrisk isolations, radiostrøj, styringsmæssige indretninger, el-sikkerhed i almindelighed, og en million milliard andre forskellige standarder.

Det du tænker på, er blot en enkelt standard, nemlig EMC direktivet.
http://ec.europa.eu/enterprise/electr_equipment/emc/directiv/text.htm

Så nu er det forhåbentligt ikke så gådefuldt mere

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-06-06 21:31

Hvis der er et EF direktiv som kræver det, må man kun markedsføre varer, som er CE mærket i overensstemmelse med direktivet. Ansvaret er fabrikantens ,hvis han er i EEC, ellers importørens.

Det afhænger af varens art , hvilke direktiver der er aktuelle, og hvordan kontrollen skal være.
Det varierer fra at der bare skal mærkes til en fuldstændig kontrol og godkendelse fra en uafhængig notified body.
I almindelighed er en CE mærkning ikke en godkendelse, men bare udtryk for at produktet opfylder nogle minimumskrav. Det behøver ikke engang at du til noget som helst.

Hvis du vil importere fra fjernøsten løber du en risiko for at varen er CE mærket uden at den opfylder reglerne, selv om man har en attest, som den du viser. Attesten kan være fra prøvning af et andet produkt, end det man sælger nu..
Det er heller ikke sikkert at attesten omfatter alle relevante direktiver.

De hyppigste relevante direktiver er
-lavspændings direktivet, gælder næsten alt elektrisk forbrugermateriel.
- emc direktiv om elektrisk støj mv.
- maskindirektiv om næsten alt mekanisk,
- byggevaredirektive
-legetøjsdirektivet.
- ATEX direktiverne om eksplosionsfare.

Det er blevet svært at være handelsmand, og uden teknisk indsigt , skal man ikke handle med østen.
Der er alt for mange måder at komme galt af sted på.

det er kun sporadisk kontrol med om varerne overholder reglerne, men sker der en skade, kan importøren blive hængt op på den.
Opdager myndigheden at en vare ikke holder reglerne, kan importøren blive tvungen til at tage alt retur, også det der har været i brug i flere år.
Det er mest på lavspænding og legetøj , at importørerne er kommet i fedtefadet.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 14-06-06 17:11

Hej Alle,

Mange tak for hjælpen.

Men vil det sige at jeg er meget sikker på at få nogle varer, som overholder CE kravene, hvis jeg kun bestiller de nævnte modeller i TÜV certifikatet.

Ivanovic

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-06-06 19:35

Intet er jo 100% sikkert - men hvis TÜV vil lægge navn til en EC Overensstemmelseserklæring, og dermed CE mærkning, så er du nok på noget mere sikker grund, end hvis det alene er den kinesiske fabrikant der udfærdiger erklæringen.

http://www.de.tuv.com/en/products_and_services/index.html

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-08-06 13:49

Ivanovic1 > fik du svar på dit spørgsmål?