/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Gipsplader på eksisterende væg
Fra : Benge
Vist : 2959 gange
15 point
Dato : 13-06-06 03:17

Da mine vægge ikke er synderligt pæne, har jeg besluttet at sætte gipsplader på dem alle for at pynte lidt på lejligheden. Det er ganske almindelige 13mm gipsplader.

Spørgsmålet er så bare, om pladerne kan skrues direkte på væggen eller om der skal sættes skinner op først.

Håber der er en der kan hjælpe.

Accepteret svar
Fra : linux-man

Modtaget 25 point
Dato : 13-06-06 04:10

Hej

Da du alligevel skal tapetsere udenpå gipspladerne er det måske værd at overveje om det er værd at gøre rummet "mindre"...

[Er godt klar over det ikke er meget mindre, men alligevel ]

Der vil desuden også være en del ulemper hvis noget elektrisk skal ændres ved at bruge gipsplader, men du burde kunne bore igennem den gamle væg uden at bruge skinner. I hvert fald hvis væggen er enten beton eller mursten.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-06-06 08:41

Du bør rette væggen op først med "strimler" af 12mm. finer på ca. 5 cm bredde og de skal sidde i en afstand af min 40 cm fra midt af strimmel til midt af strimmel. Du skal bruge gipsskruer som kan trække lidt ind i pladen uden at den går i stykker.

Godkendelse af svar
Fra : Benge

Dato : 14-06-06 00:52

Tak for svaret linux-man.

Kommentar
Fra : bjarkemarkelarke

Dato : 20-09-06 23:59

Nu taler jeg af erfaring da jeg er udlært tømrer

Linux-man har kun ret i én ting.... rummet bliver mindre. Mht. EL installationer, hvis du påtænker dette (igen iht. linux-man og ikke dit oprindelig indlæg) så vil dette være nemt hvis du påfore og retter den gamle væg op med nogle 38x57 lægter. Herved får du plads til din kabling og udtag.

Fodpaneler skydes herefter på hvor der er uderlag i form af lægter.

Mht til døre og vinduer, må du påregner at skulle lave tilsætninger/nye lysninger da din eksisterende væg ny vil blive rykket 38 + 13 mm ud.

Mit råd til dig vil så faktisk være at bruge 2 lag gips for ekstra styrke i konstruktionen, og til hvis du skal have noget op og hænge efterfølgende.

God fornøjelse