/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Anvendelse af depositum
Fra : ksjohansen
Vist : 1062 gange
100 point
Dato : 07-06-06 23:10

Hej

Vi lejer vores lejlighed ud, som nu snart skal overdrages. På gulvet er der kommet en række ekstraordinære skader i form af små huller fra en højhælede sko uden hæl (men sømhoved) og splidt klor, der har afbleget trægulvet.

Er det noget jeg med rimelig kan afkræve lejeren for af depositum, og hvad kræves i form af bevisbyrde og argumenter om nødvendigt?

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 07-06-06 23:17

Hvilke vilkår er aftalt i lejekontrakten omkring vedligeholdelse/stand ved fraflytning?
Var lejemålet nyistandsat ved indflytning?

Husk at du som udlejer har en ret kort frist til at gøre ansvar gældende for "misrøgt" af lejligheden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-06-06 23:33

For at gøre det helt korrekt, så kontakt lejernes landsorganisation

http://www.lejerneslo.dk/asp/startaz.asp

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-06-06 23:39

Hvis der i lejekontrakten står at den skal være istandsat ved fraflytning er der ikke så megen tvivl. Der står jo netop i en standard lejekontrakt at lejer skal gøre opmærksom på fejl og mangler ved indflytning for ikke at blive draget til ansvar for disse og er der ikke kommet klager over noget skal der vel bare gøres udlæg i depositummet til udbedring af skaden.

Et godt råd! Tal med lejer i første omgang før du farer i flint.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-06-06 23:42

Citat
Lejeres fraflytning

§ 97. Er der afgivet opsigelse, eller skal det lejede af anden grund fraflyttes, skal lejeren give adgang til at bese det lejede. Lejeren fastsætter tiden herfor. Den skal være mindst 2 timer hveranden hverdag på et tidspunkt, der er bekvemt for en besigtigelse. Denne kan kun finde sted med deltagelse af udlejeren eller dennes stedfortræder, når lejeren ikke er repræsenteret.

Stk. 2. Lejeren skal senest 8 dage før fraflytning opgive den adresse, som meddelelser, herunder indsigelser efter § 98, kan sendes til.

§ 98. Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på fraflytningsdagen. Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen med undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde, og som ikke er omfattet af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler udlejeren at udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe det lejede i bedre stand end den, hvori han overtog det lejede.

Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller lejeren har handlet svigagtigt. Såfremt udlejeren sammen med lejeren i forbindelse med fraflytning foretager gennemgang af en bebolseslejlighed, skal udlejeren i ejendomme med beboerrepræsentation orientere lejeren om adgangen til at lade beboerrepræsentanter deltage i gennemgangen. På lejerens begæring skal udlejeren med en rimelig frist skriftligt indkalde beboerrepræsentanterne til at deltage i gennemgangen. Udarbejdes der på grundlag af gennemgangen en fraflytningsrapport, skal beboerrepræsentanterne have tilsendt kopi deraf.

Stk. 3. By- og boligministeren fastsætter efter forhandling med landsomfattende sammenslutninger af grundejerforeninger og lejerforeninger nærmere regler om udarbejdelse af standardblanketter for fraflytningsrapporter.

§ 99. Forbedringer, som lejeren har foretaget, må kun fjernes, når lejeren bringer det lejede i den stand, hvori han overtog det.

Stk. 2. Har lejeren med udlejerens samtykke efter § 28 foretaget ændringer af det lejede, kan udlejeren kun kræve reetablering, når han har taget forbehold herom, da han meddelte samtykket.

Stk. 3. Har lejeren iværksat forbedringsarbejder m.v. mod godtgørelse ved fraflytning, jf. § 62 a, stk. 1, og § 63, og er disse ikke tilendebragt, kan udlejer enten kræve arbejderne færdiggjort eller eventuelt kræve retablering.

§ 99 a. Reglen i § 98, stk. 1, 3. pkt., kan ikke ved aftale fraviges til skade for lejeren.

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2001/0034729.htm#KXV

Jeg går ud fra, at der som en selvfølge er foretaget en gennemgang af lejligheden ved tilflytning, og at såfremt der har været skader, at det så er noteret i kontrakten. (Medmindre lejligheden var nyistandsat.

Men du skal lave et syn af lejligheden, hvor der bliver set på hvad der skal laves af reparationer og vedligeholdelse, og de skader der er fremkommet som ikke bare skyldes slid og ælde, kan dækkes ud af depositummet.

mvh dova

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-06-06 23:49

Dova. Du uddybede da lige mit svar væsentligt Super

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-06 05:45

Selvfølgelig skal lejer udbedre eller betale for de skader depåfører det lejede når de fraflytter.
Bliv ening med lejer om de selv laver det eller du får det lavet og fratrækker beløbet fra deres depositium, hvor du samtidig vedlægger en kopi af regningen fra evt. en fagmand.
Lad være med at fare frem med advokat, lejernes landsorganisation, det betaler sig ikke.
Jeg har selv haft flere udlejningsejendomme igennem 10 år.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-06-06 22:13

Lige mine ord hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : ksjohansen

Dato : 09-08-06 02:18

Tak for svaret hawaii7.