/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
ftp løsning lidt speciel
Fra : hubi
Vist : 625 gange
100 point
Dato : 06-06-06 17:42

hey jeg ska sætte en ftp server op i privaten :p men vil lige høre om der er nogle der kendet det perfekte program der lige kan opfylde mine ønsker:

man skal selvfølgelig kunne oploade og downloade de ting man nu vil ha liggende, men! kan man gøre det sådan at den mappe man vil dele da ligger kun genvejen til de delte filer?

man skal altså ikke kunne komme i forbindelse med den fulde fil andet end man skal kunne downloade den ned på sin computer... ved det lyder lidt specielt men vil bare høre om det kan lade sig gøre og så ren interesse..

//jesper

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 06-06-06 20:09

Jeg må indrømme, at jeg har absolut ingen anelse om hvad du snakker om... Men jeg prøver at gætte mig til, at du vil have henvisninger på? Således at man kan gå ind på de forskellige computere, og så få fat i en genvej til den originale fil?

Hvis ja, så tvivler jeg på det kan lade sig gøre... Du skal jo dele hele filen for at andre kan have glæde af det... Men en god FTP server er bulletproof FTP server... Søg på google efter den!

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 100 point
Dato : 06-06-06 21:39

hhhmm... er det ikke præcist sådan at en "download only" adgang den virker på FTP?
Hvis du lukker for skriveadgang, og kun har åbent for læse adgang, så kan man downlaode den fil som du har liggende i mappen.

Alternativt, så skal bu benytte HTTP: protokollen, der kan du lave et link til en fil, men besøgende behøver ikke at kunne se en oversigt over den mappe hvori filen liger.

Alternativ 2.
Undersøg hvordan .torrent filer virker. Der kan du på din web server placere en torrentfil (som er en referance fil) og så vil .torrent protokollen selv finde adgangen til selve filen.
Selve filen kan du også have liggende på din server, og hvis der kun er en bruger som downoader af gangen, så hentes hele filen fra din server, men hvis det sker at flere brugere gerne vil downloade samtidigt, så begynder de at dele båndbredde ud til hinanden, så du ikke nødvendigvis selv skal stille hele båndbredden til rådighed. Det er vel en extra bonus som man kan lære at leve med.

mvh. Per F.

Godkendelse af svar
Fra : hubi

Dato : 07-06-06 20:19

Tak for svaret Per.Frederiksen.