/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Ca. hastighed på gummibåd
Fra : petola
Vist : 783 gange
20 point
Dato : 06-06-06 14:03

Hejsa til alle i dette forum.
Jeg har for nyligt erhvervet mig en gummibåd på 3,4 M og en 16 HK 2 cyl. påhængsmotor.
Har endnu ikke været ude at sejle men den skal indvies i den kommende weekend.
Ville lige høre om der er nogle der kan oplyse hvor mange knob/km i timen jeg kan forvente at båden kan sejle ved max. Har forsøgt at finde nogæe beregnings modeller, ved godt at det har meget at sige med bådens udformning og motorens generelle ydeevne, men nogle der har et kvalificeret bud?, eller en formel for beregning af ovenstående.
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-06-06 14:52

Afhængig af vægt, personer, udformning 25-35 km/h

Kommentar
Fra : teh_nixc

Dato : 06-06-06 16:52

16 Hk svarer ca til en 50-60 km, en knob er 1,8. Men du skal ikk regne med at det er den hastighed den sejler i vandet, de der er vind og vand modstade!

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 10 point
Dato : 06-06-06 19:07

Hejsa
Det kan simpelthen ikke beregnes, da det afhænger af vægt, vejr og vind, samt bådens planende evner, men mit gæt vil være et sted mellem 20 og 25 knob.
Du må have tålmodighed og lade det komme an på en prøve
Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : petola

Dato : 07-06-06 08:10

Tak for svaret dabj.