/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Skatteregler ved ægteskab
Fra : Neessen
Vist : 1029 gange
100 point
Dato : 06-06-06 13:18

Hejsa,

Hvorledes er skatteregler for ægteskab, hvor den ene ægtefælle endnu ikke har fået opholdstilladelse (der er søgt om dette)?

mvh.

Neessen

Accepteret svar
Fra : MissXX

Modtaget 110 point
Dato : 06-06-06 14:13

Kildeskattelovens § 4, stk. 2:
For samlevende ægtefæller, der begge er skattepligtige her i landet efter § 1, fortages opgørelsen af deres skattepligtige indkomst og beregning af deres indkomstskat efter reglerne i denne lovs afsnit III og efter personskatteloven.

Kildeskattelovens § 8, stk. 3
For personer, der ansøger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, indtræder skattepligten på tidspunktet ofr meddelelse af opholdstilladelse.

Med andre ord: Ægtefællen får først et personfradrag, fra dagen hvorfra der gives en opholdstilladelse. Fra denne dag kan personfradraget så overføres til den anden ægtefælle.

Jeg håber at dette var svar på dit spørgsmål.

Hilsen fra Linda

Godkendelse af svar
Fra : Neessen

Dato : 06-06-06 14:45

Hej Linda,
Tak for dit hurtig svar. Tingene var som jeg havde forventet, men godt at få det bekræftet
mvh.
Neessen