/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
universet....
Fra : fisherprice
Vist : 1013 gange
200 point
Dato : 03-06-06 15:22

Universet startede, så vidt jeg ved, med "the big bang" men hvad var der før det? Hvor kommer alting fra? Og hvis universt bliver større og større og hvad er der så på den anden side af universet/hvad udvider den sig i? Dette er spørgsmål som jeg får ondt i hovedet af!! Så venligst hjælp mig!!!

Spørgsmålet er også under fysik, for at få begge indgangs vinkler.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-06-06 15:35

Universet må jo have været der under the big bang, ellers havde massen jo ikke noget at flyve ud i.
Massen der gav the big bang var der jo også, men hvor den kom fra, ja det må du nok spørge om.
Men dine spørgsmål er der ingen der kan svare på.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-06-06 15:48

Det kommer an på, hvordan du definerer "universet"...
En myres univers er skovbunden med fjender og fæller. Regnflod og tørke. Den aner jo ikke, at der er noget, der hedder "stjerner". Den fornemmer måske solen.

Dit univers består af DIN (nære) verden plus det, du ved og det du har lært fra andre mennesker.. Der er ting, du ikke aner noget om.. Og ting, du kun fornemmer.
Og sikkert ting, som ingen mennesker aner noget om, og ting som nogen fornemmer...

Og ud over eksakt videnskab, så er alt jo "kun" fornemmelser og tro. Dér vælger du selv, hvad lige netop DU vil tro på.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-06-06 01:32

Så er det eneste jeg evt. kunne hjælpe med, vist en pakke Panodil til hovedpinen, for hvis nogen kendte svaret på det spørgsmål, ville en af de allerstørste gåder være løst

det har endnu ingen formået at finde ud af, og et resultat kan kun bygge på gisninger og formodninger om hvordan man TROR det har været.

Mange videnskabsmænd/forskere har brugt hele liv på at løse universets gåde, og når de har givet op eller er døde, har andre taget over, og endnu har ingen kunnet bevise noget som helst...heller ikke BIG BANG, som også kun er en formodningsteori om, "at det måske er sådan det må være gået til".

Og hvorfor granske så meget i det, at du får hovedpine og bliver vanvittig af det.

Det vigtigste er vel, at du er her på jorden nu, og når det endelig skal være, er det vel vigtigere at koncentrere sig om nutiden, og om fremtiden for dit liv, og hvad du forventer af det, og hvordan du opfylder de mål. Så pyt med hvad der var før og hvad der kommer efter

mvh dova

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 200 point
Dato : 04-06-06 10:22

´På engelsk er hèr en længere diskussion om det.( the universal code) Kan være at det så bliver værrer

http://katebush.proboards6.com/index.cgi?board=other&action=display&thread=1067995186

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 04-06-06 15:42

findes der noget tilsvarende på dansk? - virker lidt uoverskuelig at komme igennem....

Kommentar
Fra : pmbruun

Dato : 06-06-06 10:41

Ifølge gængse teorier for Big Bang, så starter tiden også her. Spørgsmålet om "før" forudsætter at tiden allerede eksisterede.

Det er meget svært overhovedet at tale om den slags, fordi vores sprog - uden vi tænker over det - gør masser af den slags forudsætninger.

Kant kaldte det for tænkningens kategorier: Tid, rum, årsag-virkning, o.s.v. og mente, at vi slet ikke var i stand til at sætte os ud over disse i vores tænkning. Derfor, mente han, ledte alle spørgsmål om selve disse kategoriers grænser til paradokser.

I mellemtiden har vi dog fundet ud af, at vi med matematikkens formalismer i nogen grad kan sætte os ud over de talte sprogs implicitte domme over verdens beskaffenhed. F.eks. er kvantefysik umulig at tale om eller forstå med almindeligt sprog, fordi sproget gør for mange antagelser om verdens beskaffenhed.

Derimod udtrykker "Scrödingers ligning" kvantefysikkens love (som vi p.t. forstår dem) på en måde, der sætter sig ud over sprogets begrænsninger.

Samme forhold gør sig gældende for "Big Bang". Kosmologerne kan regne på, hvad der foregik fra de allerførste millisekunder, og kan lave modeller, der udtrykker at tiden har sin begyndelse sammen med universets. Modellerne virker, så vidt vides, dog ikke helt tilbage til startpunktet, ligesom der slet ikke er enighed om, hvilke modeller, der er de rigtige.

Der er sådan set heller ikke enighed om, hvorvidt tiden startede med big bang, eller "tidligere", men det synes i hvert fald at være en matematisk mulighed, at den gjorde.

Med venlig hilsen

Peter

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 08-06-06 15:38

Skal du cracke denne gåde kommer du nok ikke uden om spørgemålet hvem og hvad er jeg.

Hvis vi "kun" er en krop bestående af kemi og et sind baseret på stimuli og respons - som forgår og blivet til aske - ja så er det sku et mysterium at noget så utroligt som planeter, dyr, fisk, kvinder og mænd kan opstå af et big bang og en tilfældig evolution. Her er der basis for et par hovedpine piller eller hvad man ellers foretrækker.

Men hvis vi er et åndeligt væsen som bebor en krop midertidigt og iøvrigt har være til fra tidernes morgen, levet liv efter liv, blevet reinkarneret - ja så bliver sagen helt anderledes.

Er det sagen, ja så kunne vi jo have haft en finger med i spillet, måske er der større væsner, som aldrig har gidet krybe ind i en krop, for at betale skat, elske, miste, ende på plejehjem, page, hovedepinepiller osv osv.

Ja ud fra den betragtning så kunne dette univers jo være en version 5.0 måske er der flere paralelle universer. Og da tiden jo er en del af det fysiske univers, ja så kan dette jo have foregået uendeligt !

Så det begynder nok med den gåde.

Videnskaben siger vi er kemi og hjerne - men en god omgang Googling på nettet viser tusindevis af beviser på at vi er ånd og at ånden kan animere og styre det fysiske på mange planer, Qui Gong folkene kan ændre vandmolekyler på afstand, indiske sufier kan helbrede mennesker på afstand, overalt findes ud af kroppen phenomener, poldergeist, klarsyn sted osv. osv.

Men det er nok noget man selv skal opleve selv - før det tæller i ens livsopfattelse.

Men god jagt og flot at du stiller et så stort spørgsmål.

Godkendelse af svar
Fra : fisherprice

Dato : 12-06-06 19:10

Tak for svaret mulberry, tror jeg dropper spørgsmålet da det er nok er en af den slags som ikke kan besvares (på dansk... )

Kommentar
Fra : marakala

Dato : 28-08-06 13:36

Efter min bedste overbevisning starter oplevelsen af et univers og "the big bang" når en huns ægcelle støder ind i din hans sædcelle Ud af dette sammenstød "the big bang" begynder universet og universers opstående og det forsætter med at udvide sig i takt med at levende væsner udvider deres bevistheder

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 28-08-06 14:15

Når man kan adskille det åndelige og det fysiske uinvers, krop og sjæl.
Når man på sit eget personlige plan har det afklaret, så er skabelsen at dette eller andre fysiske universer ikke noget stort mysterium.

Intet opstår at tilfældigheder, partikler animerer ikke bare partikler.
Der skal en overordnet livsgivende kilde eller mange af slagsen til dette.

En computer bygger jo heller ikke sig selv, her er et antal tænkende åndeligevæsner, med intelligens skaberen.

"I begyndelsen var ordet" eller tanken, viljen osv.

Det var Einstein enig med " Der hvor videnskaben slutter begynder reigionen" sagde han -- her taler vi ikke om "folkekirken" eller "Gud Børn" men det åndelige univers og ånden som helhed.

Tager vi emner som, subtil energi, Chi energi, osv.
så finder vi her bindeleddet mellem det åndelige og det fysiske.

Kommentar
Fra : marakala

Dato : 02-09-06 13:44

ja forvirret er det nemt at blive men hvorfor intressere du dig så meget for en matriel verden som du ingen mulighed har for at fastholde ? alt er i udvikling lige intil det forgår igen og tro mig der findes intet matrielt som du kan fastholde som vare ved alt er i bevægelse intil det forgår igen måske kunne det være en god ide at invistere lidt tid og overvejelse i evigheden som einsten også forslog og måske har du en mulighed en dag for at bevæge dig igennem evigheden held på din vej!!

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 02-04-07 15:08

Universet udvider sig jo i ingenting menes der, men kan noget der er i vakum udvide sig i sig selv ? Jeg har haft en projektuge om universet, har også stilt mig selv det spørgsmål, hvad er var der uden for "the big bang" ? og hvad udvider universet sig i ?
Jeg er enig, det er noget man kan få hovedpine af, fordi, ingen ved det.
Ingen ved hvad der er udenfor og om der findes flere universer.

En fra min klasse har denne holdninig, "kunne "the big bang" ikke bare være en "bobbel" i en gryde kogende vand?"

-Gizmo

Kommentar
Fra : Piela

Dato : 27-12-08 10:21

om det er gud der skabte det, om det er big bang eller noget tredje, noget fjerde etc. etc. som det siges i bogen Sofies Verden: "I syvnende og sidst måtte noget være opstået af absolut ingenting"
Problemet er at den menneskelige tankegang ikke kan opfatte ingenting uanset hvad... selv tal er en defination af noget, og når der er noget er det ikke ingenting.
Nej uanset hvad vi som menneske er (kemi?ånd?) så er der ting som vi aldrig har fundet svaret på og heller aldrig vil... det er ikke meningen at nogen art skal kunne vide alt om før, nu, efter.
Man må bare tage tingene som de er, fundere måske nok, men at pine sig selv med det... hvorfor?

Jeg selv er træt af at så magne bruger så megen energi på at kigge ud og kigge tilbage, at man ikke passer på her og nu.

Kommentar
Fra : RAF.DK

Dato : 23-07-09 14:23

The big bang teorien opstod for at forklare hvor alt den hydrogen/brint som stjernerne er lavet af kom fra, og fra stjerner kom de andre grundstoffer vi kender. Alt vi kender til The big bang ligger i ordet, det er virkelig det det var, en KÆMPE energi udladning, der satte tingene igang. ingen ved hvorfor, og hvordan det skete. Det sage bare BANG! Før braget mener nogle, og det er hvad jeg tror på, at der simpelt hen bare var ren energi intet andet. Denne energi havde ikke nogen bestemt størrelse eller vægt, den var alle stedet og ingen stedet.
Og ja universet udvider sig hele tiden, som er et bevis på the big bang har fundet stedet, lige som ringene fra en sten man kaster i vandet. I teorien ved vi at der ikke er noget på den anden side af universet, men i praksis er det jo umuligt at tjekke.

Håber det har fået sat nogle ting på plads for dig.