/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Kapitalforklaring hvordan
Fra : mauemishu
Vist : 3542 gange
60 point
Dato : 23-05-06 00:40

Jeg er ved at skulle udarbejde kapitalforklaring for første gang - mine kone og jeg er studerende med studiejobs ved siden af SU (hvoraf det ene er selvstændig virksomhed). Vi har i 2005 købt lejlighed med økonomisk støtte forskellige steder fra.

Mit spørgsmål er hvor meget skal man gøre ud af kapitalforklaringen? Hvor går grænsen for hvornår en enkelt post er for lille til at inddrage, og skal man også inddrage forhold omkring kontantbeholdningen?

Men jeg kan læse mig til, at det måske slet ikke er nødvendigt at indsende en kapitalforklaring, men at det er en god ide, hvis privatforbruget kan give anledning til spørgsmål. Jeg har skønnet vores privatforbrug til ca. 160.000 efter skat på baggrund af vores indkomster, men jeg kan ikke se nogle rettesnor for om det er et beløb, der umiddelbart har en størrelse til at man vil kræve kapitalforklaring.

Det må vel bero på en individuel vurdering, men kan man sige at der er en beløbsstørrelse som rettesnor for 2 personer med de nævnte forhold?

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 23-05-06 08:49

Jeg har en gammel blanket liggende fra 2002 i PDF fil fra Told & Skat som jeg kan sende til dig. Du kan evt. skrive din mail i personligt indlæg.

Mvh. Ampere

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 60 point
Dato : 16-11-06 13:57

Det er ganske vist: Kapitalforklaringen er afskaffet for et par år siden: fra og med selvangivelsen for 2003. Se http://www.startfirma.dk/spm/1247 Vi var 17 personer der greb fat i "regelforenklingsudvalget" og fik som resultat at den blev afskaffet. Skattefar havde i forvejen alle oplysninger, så det var knold og tot.

Mit råd: Lad være at udfylde den. Hvis skattefar bruger 'privatforbrug' som begrundelse for at kigge på din selvangivelse, så bed dem uddybe dette. Så kan de sgu selv lave den og sende den til dig, ka de.

160.000 lyder ikke af særlig meget hvis I osse skal betale husleje af det. Jeg kender jo ikke jeres husleje, men prøv at lave et groft budget selv, hvor du tager hensyn til 'udbetalt efter skat' og stigning/fald i formuen. Din formue ved start og slut af året finder du på tastselv.skat.dk.

Godkendelse af svar
Fra : mauemishu

Dato : 16-11-06 18:00

Tak for svaret henrikkrebs.

Vi endte med at bruge en revisor, da vi ikke følte os helt i stand til at sætte os ind i reglerne.

Beregningen var heller ikke lavet rigtigt, så det var jo godt nok med en revisor. Så kan vi fokusere på det væsentlige - nemlig firmaet - så det kan jeg klart anbefale istedet for at drukne i bogføringer og papirarbejde