/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Haster: Ingen acceleration
Fra : 1980
Vist : 899 gange
500 point
Dato : 18-05-06 15:22

En ven har lånt min bil, men på motorvejen får bilen pludselig problemer med at accelerere. Hun bliver nødt til at køre ind til siden og kan heller ikke få den i gang igen. Når hun sætter den i gear og trykker på speederen kører omdrejningerne, men bilen flytter sig ikke, som om den bare stod i frigear.

Hvad kan der være galt? Et godt, hurtigt bud ville være rigtig dejligt!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-06 15:38

Koblingsnavet er slidt op og ødelagt. Det kommer af at fedte med den i stedet for at skifte gear. Min gamle moster, som også var blondine , fik ny kobling ca. hvert 6. måned. Det svarede til ca 3000 km kørsel. Hun kørte hele vejen i 3. eller 4. gear, inklusive igangsætning.

Det sker også, hvis man bruger koblingspedalen som fodhviler.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-06 15:54

Det er vel ikke nødvendigt at fortælle, at den bil ikke kører nogen steder ved egen kraft før en mekaniker har brugt nogle timer og en 2 til 5 tusinde kr på den , alt afhængig af bilmærke og model.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 18-05-06 16:17

Jeg forstår det således at motoren godt kan starte, men ikke kan trække vognen efter den er sat i gear.Det skyldes at den ikke kan kobles til på grund af opslidt kobling, situationen er den samme som hvis man sad og trykkede koblingspedalen i bund, hvor meget man end trykkede på speederen
ville den naturligvis ikke flytte sig. Der skal ny kobling i, den består af en koblingsplade, en trykplade
og et trykleje, det er ikke den allerdyreste reparation at komme ud for. Mvh. K.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-06 16:47

Kært barn har mange navne. Koblingsplade er det samme , som jeg kaldte koblingsnav. De andre dele er det nok ikke strengt nødvendigt at skifte, men man vil ofte gøre det alligevel, når nu det er skilt ad. Det øger også værkstedets omsætning, og det må man ikke glemme.
Skift også eventuelt gearakselens støtteleje i motoren. Det slides sammen med tryklejet, hvis man er slem til at sidde med koblingenspedalen trykket ned, når man venter på grønt lys og i lignende situationer.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-05-06 20:09

Nu er det ikke sikkert det er selve koplingen der er defekt. Jeg ved ikke hvad slags bil du har men hvis du har hydraulisk kopling så kan det være enten slave sylinderen eller koplings sylinderen det er noget galt med ,og det er ikke så dyrt at lave.Jeg har også set problemet i biler med koplings wire, der selvjusteringen er defekt.
alimak

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 18-05-06 20:26

Kobling

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-05-06 20:33

invisible
Du må unskylde, min ræt skrivning.Jeg er norsk og har problemer med enkelte ord.
alimak

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 19-05-06 18:18

Med al respekt for spørgerern, ligger der i spørgsmålets udformning at vedkommende ikke har den dybere indsigt i automobilteknik, det drejede sig om vi havde et bud på hvad fejlen var. Det er indlysende at det er en fejl i koblingen, men at udpensle alle detajler omkring og i en kobling har
spørgeren ikke brug for, vi kan kun råde" 1980" til at henvende sig på et værksted og bede om at få skiftet koblingen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-06 21:07

Ja, koblingen er røget, eller også er der gået en pakdåse i stykker så der kommer olie fra motoren ind på koblingen så den glider.

Så lad os bare håbe, at det ikke er en Ford Mondeo, for der koster det 8000 at skifte koblingen

mvh dova