/ Forside/ Interesser / Helbred / Allergi / Spørgsmål
10  metteto 200
Overfølsomhed overfor juletræ
Fra : teebox
Vist : 1780 gange
200 point
Dato : 08-12-02 11:28

Jeg har hørt at man kan "skylle/vande" juletræet inden det sættes ind i stuen for at undgå allergiske reaktioner.
Er der nogle som har de vise ord eller et godt råd?

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 08-12-02 12:42

Hej teebox

Overfølsomheden skyldes de sporer der sidder på juletræet jvf. Astma og allergi forbundet:
http://www.astma-allergi.dk/indhold/viden/vis-emne.asp?id=272

Da pollen og sporer er små partikler vil det uden tvivl hjælpe på kort sigt, at skylle dem af. Hvor længe det holder tør jeg ikke udtale mig om og jeg har desværre ikke kunnet finde mere på nettet.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : teebox

Dato : 08-12-02 13:26

Jeg har også forgæves forsøgt at finde "noget" på internettet - men uden held.
Jeg har engang hørt noget om at bruge atamon blandet med vand, men er ikke helt sikker.

hilsen

Teebox

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 200 point
Dato : 08-12-02 13:32

Hej igen

Problemet som jeg ser det er at sporerne fra juletræet jo er en slags skimmelsvamp og skimmelsvamp trives normalt godt hvor der er fugtigt, så jeg ved ikke hvor længe det holder at skylle sporerne af. Umiddelbart ville jeg mene, at det var bedst at stille træet et rigtig tørt sted f.eks et fyrrum til at det skulle bruges, men det er kun en formodning - jeg har ikke nogen viden der understøtter dette, udover at det normalt hjælper mod skimmelsvamp sammen med udluftning.

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : teebox

Dato : 08-12-02 13:40

Tak for svaret srhansen.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 08-12-02 13:46

Hej Teebox

Ja det var jo ikke nogen god besvarelse til dit problem jeg gav dig. Jeg prøver at søge videre på nettet for at se om jeg kan finde noget mere konkret, men tag det ikke ilde op hvis det ikke lykkedes mig

god week-end
mvh srhansen

Kommentar
Fra : teebox

Dato : 08-12-02 14:01

Nej den er jo ikke helt perfekt, men jeg tror at vi begge kredser om noget af det rigtige.
Skriv endelig hvis du får mere held end mig.

God weekend

Teebox

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 08-12-02 14:45

Hej igen
På denne side har de muligvis noget du kan bruge:

http://www.astma-allergi.net/

Jeg har ikke selv logget ind, men her har du mulighed for at spørge eksperter.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 08-12-02 16:19

Hej igen

Det er godt nok svært at finde noget brugbart. Alle allergi portalerne omtaler slet ikke juletræet :/

Jeg har også søgt på usenet:
alt.support.medizin.allergie
de.sci.medizin.allergie
Jeg har stillet spørgsmålet på alt.med.allergy

Så må vi se hvad de svarer

Jeg har søgt på google på "jul allergi" og selvfølgelig "juletræ allergi", "tannenbaum allergie" og "christmastree allergy", men det eneste jeg har kunnet finde er dette husråd her:

http://dansk-jul.dk/goderaad.html

Personen mener at sporerne frigives i den tøre luft, så måske er der noget om snakken

mvh srhansen

Kommentar
Fra : teebox

Dato : 08-12-02 16:42

Tak - nu må vi se hvad der sker.
Problemet kan ikke være ukendt, og må jo derfor være beskrevet. Det virker bare ikke som om der er nogle som har lavet koblingen mellem allergi, jul og en kur som dur.

hilsen

Teebox

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 08-12-02 21:38

Hej igen
Der er en amerikaner der har svaret på vores spørgsmål, det er desvære ikke det vi er ude efter, men jeg kunne ikke lade være med at grine da jeg læste hvad amerikanerne gør ved deres træer. Så det hjælper ikke mod overfølsomhed, men er måske godt for lattermusklerne

A number of years ago I reacted to our Christmas tree too. It ended up
spending the season on the deck with the birds. Our doctor told me it
was probably something they treated the tree with rather than the tree
itself (he said USA trees are treated to be flame retarded and to
smell good). I could tolerate trees we cut ourselves. When we moved to
an area where this was hard to do I bought a Norway Pine and decorated
it. Not quite as nice and of course it doesn't smell so I can handle
it. It saves a lot of money too as I keep the tree growing all year
and reuse it. It is getting quite big and will have it's fourth season
this year. If you are more broadly allergic to plants this won't work
but if it is the treatment or the pine smell it will.
Hope this helps.
Betty

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 14-01-03 19:55

Hej teebox

Nu er det jo ikke jul mere, men jeg så lige dette tip fra en anden her på Kandu og tænkte så straks på dig:

http://www.kandu.dk/dk/tip/2892

Om det passer ved jeg ikke, men det er vel værd at undersøge inden næste jul

mvh srhansen