/ Forside/ Interesser / Helbred / Massage / Spørgsmål
10  mango 110
knæk min ryg eller lignenende
Fra : snaptil
Vist : 12280 gange
100 point
Dato : 16-05-06 21:53

jeg har pludselig rigtigt ondt midt på ryggen mellem skulderblade lidt under, og lidt i brystkassen, har lige lokket en nabo til at løfte mig det sagde lidt knæk til at trykke mig på ryggen imens jeg pustede ud.. hjalp lidt mere og min kæreste til at gå rundt på min ryg kun på søjlen.. det var også meget behageligt.. men der sider noget tilbage under venstre skulderblad ind mod rygsøjlen .. nogle tricks til massage eller udstrækning jeg kan lave.. '??

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 16-05-06 21:57

Der kan sidde noget i klemme, så en ispose i fem minutter kan hjælpe gevaldigt....

is og IKKE varme....

Good luck

/ henrik

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-05-06 22:02

Op og hænge udstrakt i armene - men du har nok ikke nogen ribbe.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 16-05-06 22:34

Har du overvejet at snakke med din læge?

Der kunne jo være noget galt, og tro mig, det kan skade mere end det gavner, at lade andre knække ens ryg.

Måske skal du have en henvisning til en fysioterapeut, der også kan give dig nogle øvelser, hvor du selv kan strække din ryg.

Og Først og fremmest, prøv at være opmærksom på, hvordan du bevæger dig.
hvordan er dine arbejdsstillinger på jobbet? nårdu laver husligt arbejde? Hvordan sidder du i møblerne? hvordan løfter du?

Smerter i ryggen kan skyldes mange ting.Også noget så simpelt (hvad det oftest er) som for slappe rygmuskler. Din læge kan give dig rygøvelser, der hjælper der.

Ellers prøv www.rygpanelet.dk
Der er der også øvelser, der er gode.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 17-05-06 08:12

stil dig evt i en dørkarm og tag fat med den ene hånd og dreg skulderen fremover ved at vride i hoften. Alternativt er du nødt til at kontakte en kiropraktor eller lign.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 17-05-06 08:29

Plejer at sidde mig godt til rette på en stol, og bevæge ryggen hurtigt tilbage.
Virker hvergang.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 17-05-06 08:31

Men det kunne selvfølgelig også være mange andre ting.
Har haft samme symptomer ved mavesår.
Så, som der bliver skrevet, gå til lægen og få et eftersyn.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-05-06 08:51

JA!
Få dig en ordendtlig madras, den ne har afhjulpet mine rygproblemer.
http://www.tempur.dk/page233.asp

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 17-05-06 09:36

For hvergang du lader nogen knække din ryg, slides dine led og ledbånd - og dermed øger risikoen for, at du får permanente skader i ryggen.
Det er fuldstændig uholdbart specielt når det udføres af ikke-proffesionelle.

Det er ikke til at sige, hvad der forårsager dine følelse i ryggen, men hvis den generer dig i din dagligdag skal du gå til din læge og få den undersøgt.

Når du har været det, og noget alvorligt er udelukket, så kan du begynde at kigge dig omkring efter hvilke muligheder du har, for at komme problemet til livs.

Vaxen

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 17-05-06 10:24

hejsa igen, mit problem skal vidst lokaliseres omkring nakken som trækker det ned i ryggen.
jo jeg har snakket med en læge og jeg har været til røntgen undersøgelse og skal til scannes om ca en uge.

men jeg leder som gal efter nogle gode tricks til at afhjælpe mig lige nu!
idag er det ikke så slemt som igår, selv om natten var hård, spiste også to smertestillinde piller i morges( pamol) og det hjalp.
prøvede med lidt is igår, ved ikke lige hvoreffektivt det var, men tror det hjalp. knækkede min nak selv to gange imorges og det føltes som om det hjalp, nu er det kun når jeg kigger nedad at det gør ondt.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 100 point
Dato : 17-05-06 11:57

Du gør kun ondt værre ved at knække leddene, så hold endelig op med det. Hvis eksempelvis problemet ligger i løse ledbånd mellem nogle af nakke/ryghvirvlerne, så forstrækker du dem en lille smule mere hver gang du knækker. Det gør, at problemet bliver større og dermed sværere at løse på den korrekte facon.

Sådan som du beskriver det, lyder det som om, der er en nerve i klemme i langs din ryg i brystregionen. Det kan give de symptomer, du beskriver, nemlig spændthed i rygmuskulaturen og ømhed i brystkassen udstrålende fra midten. Det er sandsynligt at en fysioterapeut vil kunne afhjælpe problemet med let manipulation af det nøjagtige sted.

Det, du bliver nødt til at gøre nu er at vente på at se, hvad scanningen viser og så ellers træne din rygmuskulatur stille og roligt.
Du kan strække din ryg ved at lægge dig på knæene, lægge din pande i gulvet, numsen på fødderne og armene ned langs siden. Dette giver et roligt stræk hele vejen ned ad ryggen.

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 30-05-06 23:51

Tak for svaret vaxen.