/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Oplysninger udv selvangivelse
Fra : ksjohansen
Vist : 1813 gange
120 point
Dato : 15-05-06 22:49

Hej

Vi er ved at lave udvidet selvangivelse for første gang - sammen med en revisor. Han skriver til os om oplysninger vedrørende gavebreve, køb af ejendom, køb/salg af indbo m.v.

Hvordan indgår disse forhold i den udvidede selvangivelse, for jeg mener ikke, at det er ting, der skal oplyses i den almindelige selvangivelse.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 15-05-06 23:55

Hejsa

Vedr. gavebrev = Hvis du/I giver gaver, så som til "sponsorbarn" el. lign. kan det være fradragsberettiget.

Vedr. køb af ejendom = Hvis du/I har købt ejendom i år 2005 skal revisoren bruge jeres overtagelsesdato samt indflytningsdato. I skal nemlig kun betale ejendomsværdiskat af det antal dage, I bor der. Hvis ejendommen er lejet ud, skal du oplyse fra hvilken dato.

Vedr. køb/salg af indbo ved jeg ikke hvad revisoren skal bruge disse oplysninger til. Der er nødt til at forklare lidt nærmere om, hvorfor du har en udvidet selvangivelse. Det kan evt. være i forbindelse med ejendomsavancebeskatning. Men fortæl gerne nærmere omkring virksomheden.

Med venlig hilsen MissXX

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 16-05-06 00:14

Revisor laver noget der hedder en kapitalforklaring, det er ikke lovbefalet, men god revisorskik, idet den afdækker fejl, som ellers ikke ville være blevet opdaget.

De ting du nævner er ikke i sig selv skattepligtige eller fradragsberettigede, men ved at afdække, hvorledes hele din økonomi hænger sammen, sparer man sig selv for mange problemer senere hen, når skattevæsenet evt. begynder at regne på privatforbruget.

Hvis man ikke laver kapitalforklaring, kan det nemlig ske, at privatforbruget bliver negativt eller unaturligt lavt/højt og således vækker skattevæsenets undren, og så er det ikke så nemt at komme bagefter og sige, at man da forresten lånte nogle penge af onkel X.

Det lyder som det rene science fiction, men sådanne skattesager ses ofte i domstolene.

Så vær du glad, for at din revisor laver godt arbejde, han gør det for din skyld, ikke for at "snage".

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 16-05-06 00:21

I forbindelse med at revisoren udarbejder jeres regnskab og selvangivelser laver han sandsynligvis også en privat kapitalforklaring.

De oplysninger du nævner er typisk nogle, der bruges til udarbejdelse af kapitalforklaringen, samtidig med at de ikke fremgår af de oplysninger der kan trækkes fra SKAT.

Det skal lige bemærkes, at det indtil 2003 var et lovkrav, at der skulle udarbejdes kapitalforklaring for selvstændig erhvervsdrivende. Fra og med 2004 er det i princippet frivilligt. MEN (et meget stort men) SKAT kan til enhver tid kræve, at I udarbejder en kapitalforklaring til brug for deres kontrol. Det er væsentligt hurtigere for revisor at lave kapitalforklaringen nu, hvor han alligevel har fat i alle tallene.

Derudover er det et krav ifølge god revisorskik at udarbejde kapitalforklaringen, når det er revisor der står for udarbejdelse af regnskab og selvangivelse.

Kommentar
Fra : ksjohansen

Dato : 17-05-06 11:20

Okay, det virker da noget mærkeligt, at man ikke kan komme med oplysningerne senere uden at blive mistænkeliggjort, hvis det ikke engang er obligatorisk...men hvis det er det der skal til.

Iøvrigt har jeg ikke selv udvidet selvangivelse, så skal kapitalforklaringen både indeholde mine forhold og min kones, fordi ellers vil det ikke give et fyldestgørende billede uanset hvad?

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 120 point
Dato : 17-05-06 11:53

Kapitalforklaringen omfatter normalt begge ægtefællers/samlevendes forhold.
Ellers vil den ikke give et retvisende billede.

Men som tidligere nævnt, er det helt efter bogen, at revisor spørger efter de oplysninger.

Godkendelse af svar
Fra : ksjohansen

Dato : 17-05-06 12:17

Tak for svaret Paulus1.