/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Fatter ikke SkatteDansk!!!!
Fra : vaxen
Vist : 721 gange
100 point
Dato : 11-05-06 13:50

I forbindelse med opstart af virksomhed, skal jeg svare på en hulens masse spørgsmål...Og der er nogle af dem, jeg ganske enkelt ikke ved, hvad betyder....

Jeg søger derfor en Skattetolk, der lige kan oversætte dette fra SkatteDansk til almindeligt dansk

"Angiver du skattemæssigt overskud/underskud af selvstændig virksomhed?"
(Æhhh...??? )

"Har du på selvangivelsen valgt at blive beskattet efter virksomhedsskatteloven?"

(mangler en forklaring på, hvad hulen virksomhedsskatteloven er - helst ikke links, men en ganske almindelig forklaring)

Jeg takker på forhånd

Vaxen...

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-05-06 14:07

Virksomheder laver ofte mindst to slags regnskaber, et årsregnskab(årsrapport) og et skattemæssigt regnskab. Forskellen på de to regnskaber er at årsrapporter udarbejdes efter årsregnskabsloven og ikke har noget med skat at gøre som sådan. I det skattemæssige regnskab er der nogle tal der skal korrigeres ifht. årsrapporten, det er de tal som man fx. ikke har fuld fradrag for eksempelvis repræsentation 25% fradragsret og skattemæssige afskrivninger.

Virksomhedsordningen er en skatteordning som selvstændige erhvervsdrivende har mulighed for at tilvælge. Ideen med denne ordning er at du svarer en virksomhedsskat på 28% af det skattemæssige resultat, istedet for at blive indkomstbeskattet som personlig indkomst på marginalt ca. 59%. Virksomhedsordningen er kun relevant hvis du vil lade pengene stå i virksomheden, frem for at bruge dem privat. Endelig har du mulighed for at korrigere din indkomst over en årrække så du eksempel bliver under topskattegrænsen.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-05-06 14:18

Hvilken blanket sidder du med? - der er som regel et nummer nederst i venstre hjørne på blanketterne.

Ampere

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-05-06 14:25

Det er en blanket fra min a-kasse.... Jeg søger om tilladelse til selvstændig bibeskæftigelse og blanketten er et supplement til den, der hedder AR259 - tydeligvis en, min A-kasse selv har udarbejdet.

Med hensyn til virksomhedskattendelen har jeg nu fattet, hvad det går ud på, og kan svare... men den anden er jeg stadig i tvivl om.

Jeg har på nuværende tidspunkt ikke forudregistreret et eventuelt overskud, faktisk er intet skattemæssigt gjort. Så i dette øjeblik, angiver jeg ingenting - men næste gang, der skal laves selvangivelse, vil jeg vel angive skattemæssigt over/underskud?? eller hvad???

Forvirringen er total i min stakkels omtumlede forårshjerne

Vaxen

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 110 point
Dato : 11-05-06 14:42

For hvert år hvor du har haft en selvstændig virksomhed med et over-/underskud skal det angives på selvangivelsen. Hvis du intet har tjent (positivt såvel som negativt) i 2005 er beløbet 0 kr. Tjener du noget i 2006 skal du angive overskuddet hhv. underskuddet på selvangivelsen. Hvis du allerede nu kender ca. beløbet kan du tillige få ændret din forskudsopgørelse for 2006 og dermed skattekortet.

Ampere

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-05-06 14:57

Skattemæssigt over-/underskud contra regnskabsmæssigt over-/underskud:

Som udgangspunkt kan du ved opgørelsen af det regnskabsmæssige resultat fratrække alle omkostninger der er forbundet med virksomhedens drift, dvs. indtægter minus udgifter. Køber man en bil, skal man vurdere hvor mange år denne bil kan "leve" fx. 7 år. Det vil sige at bilen bliver afskrevet over 7 år.

Ved opgørelsen af det skattemæssige resultat, er der nogle skatteregler der skal overholdes - det er ikke alt der kan fratrækkes i driften 100% (repræsentation 25%, aktiver der overskrider beløbet for straksafskrivning, forventet tab på tilgodehavender mv.). Bilers levetid er fx. fastsat i afskrivningsloven til 4 år - uanset dine egne vurderinger. Det skattemæssige resultat vil således ofte afvige fra det regnskabsmæssige resultat.

Ampere

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-05-06 15:42

Ok - så er jeg klar på, hvordan jeg skal besvare det hulens skema...

Tusind tak for hjælpen Ampere.... Tænk, at der er nogen, der forstår de hieroglyffer

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : vaxen

Dato : 11-05-06 15:44

Tak for svaret ampere.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-05-06 15:56

Ja, man skal holde tungen lige i munden en gang imellem.

Selv tak,

Ampere