/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Chancer for at få en pige?
Fra : salacia
Vist : 5388 gange
75 point
Dato : 11-05-06 08:28

Hej

Jeg vil gerne have børn engang, men jeg har en masse spørgsmål jeg skal have svaret før jeg vil prøve at få børn.

Hvor stor er ens chance for at man får en pige?

Har de noget at gøre med ens familie?... Har jeg så en størrer chance for at få en pige end en dreng når nu mine forældre fik mig og min lillesøster?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 11-05-06 08:39

http://www.dst.dk/

Giver svar på mange af den slags spg. Men det er nok ikke det vigstigste når man vil til at have børn

http://www.min-mave.dk/

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 11-05-06 08:44

de sidste tak jeg kunne finde

http://www.sst.dk/publ/tidsskrifter/nyetal/pdf/2004/04_04.pdf

det ser ud til at der er lidt størrer sansynlighed for at få en Dreng

2003 var 51,3 % en dreng

2002 var 51,4 % en dreng

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 85 point
Dato : 11-05-06 08:47

Her er den nyeste oversigt............ Sig så ikke at jeg ikke leder for dig

http://www.sst.dk/publ/tidsskrifter/nyetal/pdf/2006/03_06.pdf

2004 51 % drenge fødsler

2005 50,8% drenge fødsler

så det er vel næste fifty fifty

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 11-05-06 08:56

Betyder det så meget?
Bare det er et sundt og velskabt barn?

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 11-05-06 09:30

Hvis det betyder så meget SÅ lad være med at FÅ BØRN, taler af erfaring
jeg har været med til at miste 8 børn nu har vi lige adopteret en sund og velskabt pige fra Kina
Vi blev ikke spurgt om vi ville have en pige eller en dreng.
SÅ SKULLE VI DA OGSÅ SKAMME OS

TÆNK DIG OM

ZITA

Godkendelse af svar
Fra : salacia

Dato : 11-05-06 09:47

Tak for svaret troldenesdhb.

Kommentar
Fra : salacia

Dato : 11-05-06 09:51

Til jeb3 og zita30:

Jeg har ikke sagt, at det er bedre hvis jeg får en pige end en dreng.

Og nej, det betyder ikke noget..

Jeg var bare nysgerrig, fordi jeg kender så mange som får drenge. Min mors bror fik 4 drenge, min mormor fik 4 drenge og to piger.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-05-06 10:23

Jeg fik at vide af en veninde, at hvis faderen havde brødre var chancen størst for at få en dreng og visa versa - det passer faktisk meget godt på min familie, venner og bekendte - prøv selv at se på din egen familie...det er lidt sjovt, men ikke videnskabeligt bevist.

Ampere

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 11-05-06 11:18

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 11-05-06 14:42

Hej der! Før i tiden sagde man, at der er flere befrugtede drengefostre end pigefostre - der er bare også flere, der ikke klarer sig gennem hele graviditeten - og der var også større børnedødelighed for drenge. Så hankøn skulle være svagere som små og det stærke køn som voksne. Mærkeligt nok bliver der født flere drenge efter en krig. Derudover er der forskel på, hvor hurtigt sædsællerne bevæger sig alr efter om de bære kvindelige kromosomer eller mandlige. Jeg kan ikke huske hvilke der bevæger sig hurtigst eller langsomst - men det kan have betydning hvornår samlejet finder sted i forhold til ægløsningen.

Og Zita! Lad nu være med at være så hurtig med at dømme folks motiver for at stille spørgsmålene- måske står du over for et ungt nysgerrigt menneske, som kunne vise sig at blive forsker og kunne hjælpe mennesker, der ikke kan få børn. Og du er ikke den mest uheldige i verden, selv om du måske tror det. Jeg har ingen børn og får ikke chancen for at få det - heller ikke via adoption. Og ja, jeg har haft ondt af mig selv. Men det behøver ikke at betyde, at jeg måler alle andre på mine egen modgang eller nederlag, hvis det er det man vil kalde det. I gamle dage kaldte man det skæbne og det er trods alt kun få år, at det i vesten har været en menneskeret at få børn - ligegyldigt hvad man selv har eller ikke har gjort for at undgå det først. Børn er ikke et materielt gode, men en stor udfordring for ens egen rummelighed. Da de ikke skal være små kopier af en selv hverken menneskeligt, socialt eller holdningsmæssigt.

Venlig hilsen Sismo

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 11-05-06 15:45

Hej Sismo Hvis du fik chancen at der stod en dreng ville du så takke NEJ jeg vil kun have piger?
Eller omvent Bare tanken Kan man godt det ??

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-05-06 16:00

Der er mange forhold, der spiller ind når det drejer sig om en fosters køn...

Som udgangspunkt er alle fostre piger indtil 6-7. fosteruge. Herefter skilles vandende bl.a afhængigt af, hvor meget testosteron, der er til rådighed. Dette afgøres også af mange ting - f.eks. om manden holder sine testikler varme eller ej, hvor ofte, han har sædafgang, om han går i stramme bukser og andet. (Jo sværere forhold, jo større sandsynlighed for, at det bliver en pige).
Dertil kommer, at drengefostre skal igennem mere udvikling i fosterstadiet i piger, der selvsagt "bare" fortsætter ud af den sti, de er på. Dette resulterer i en grundlæggende svaghed hos drengekønnet, som derfor ofterer forgår - både i fostertilværelsen, men også efter fødslen.

Det er med andre ord lettere at få en pige end en dreng, da forholdende skal være mere gunstige hos drenge end hos piger. (Sædafgang dybt langt nede i skeden giver større sandsynlighed for piger, da de bedre holder til den lange tur )

Der er mange forhold, der gør sig gældende. Men een ting er helt sikker - lige meget, hvor meget man drømmer om at få et barn af et bestemt køn, så er det helt umuligt at undgå at elske det barn, der kommer ud, selvom det ikke skulle være som man drømte om.....

Måske kender I denne historie, som egentlig handler om det, at få et handicappet barn - med lidt god vilje, kan man vel bruge den i forhold til køn også?

At vente barn er som at planlægge en drømmerejse - til Italien. Man køber en masse rejse-håndbøger og lægger en masse dejlige planer. Colosseum, Michelangelo David, gondolerne i Venedig. Man lærer måske et par enkelte sætninger på italiensk. Alt er meget spændende.

Efter måneders ivrig venten er det endelig tid. Man pakker kufferten og tager af sted.

Nogle timer senere lander flyet. Stewardessen kommer ind og siger: "Velkommen til Holland." "Holland???", siger du. Jeg har bestilt en rejse til Italien. Hele livet har jeg drømt om at kom-me til Italien."

Men ruteplanen er blevet ændret. Flyet er landet i Holland, og der må du blive.

Du må derfor ud at købe nye rejsehåndbøger. Og du må lære et helt nyt sprog. Og du vil møde en masse mennesker, du ellers aldrig ville have mødt.

Holland er meget anderledes end Italien. Tempoet er langsommere... der er ikke lige så prangende...

Når du har været der et stykke tid og har sundet dig lidt, begynder du at se dig omkring… og du lægger mærke til, at der er vindmøller i Holland… og Holland har tulipaner. Holland har endda Rembrandter.

Men alle du kender rejser stadigvæk til Italien… og fortæller, hvor vidunderligt, der er. Og resten af dine dage vil du sige: "Ja, det var også der, jeg skulle have været - det var det, jeg havde planlagt."

Og smerten ved tanken derom vil aldrig nogensinde forsvinde, for tabet af en drøm er et meget, meget stort tab.

Men… hvis du hele livet bliver ved med at sørge over, at du ikke kom til Italien, vil du aldrig komme til at værdsætte og nyde de helt specielle, de meget dejlige ting … ved Holland.

Jaaa, ok.... Måske lige i overkanten til emnet, men hvad pokker

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-05-06 18:10

Beklager! Det er ikke DIG,-eller dine æg- der bestemmer om det skal blive en pige eller en dreng.
Det er så uretfærdigt, at det er sædcellerne, der afgør det. Næsten alle dine celler har 23 kromosompar. Det 23. par består hos dig af to x-kromosomer. Derfor er du blevet en pige.

Hos en mand består det 23. kromosompar af et x og et y-kromosom.

MEN i æg-cellerne OG i sædcellerne er der kun 23 enkelte kromosomer. Altså IKKE par.
Hos en kvinde er det 23. kromosom altid et x-kromosom.
Men hos en mand kan det 23. kromosom enten være et x-kromosom eller et y-kromosom...

Så hvis ægget bliver befrugtet med en sædcelle med et y-kromosom, så vil næsten alle fosterets celler (undtagen sædcellerne) indeholde et xy-kromosom. Og fosteret vil blive en dreng.

Hvis den befrugtende sædcelle har et x-kromosom, -ja så bliver det til et pigefoster, -og alle hendes celler, -undtagen ægcellerne- vil indeholde et xx-kromosompar. Med et x-kromosom fra hver af forældrene.

Forunderligt er det...

Men fordi alle sædcellerne kommer fra xy-celler, der har delt sig til en x-sædcelle og en y-sædcelle, så BURDE der være lige mange pigefostre og drengefostre. Men sandsynligvis er det så en lille smule mere "behageligt" at være en y-sædcelle i en mand end at være en x-sædcelle. Det kunne i hvert fald forklare, at der fødes lidt flere drengebørn...
Og det kunne der måske godt være noget arv i, -altså hvis mandens krop på det nærmeste "afliver" flere pige-sædceller end andre mænd gør... -Nå, men det er altså gætteri..

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 15-05-06 10:28

Vaxen, meget kloge ord.
Der er noget at tænke over.

Salacia: Jeg spurgte om det betød noget, fordijeg gerne ville vide, hvor du ville hen med spørgsmålet. Der kunne jo ligge meget i det.

Jeg er selv heldig, har aldrig haft problemer med at få børn, men den ældste er psykisk syg. Det har indført nogle retningslinier i vores liv i form af MEGET stram struktur, som var lidt trælse til at starte på, men som jeg nu set i bakspejlet, synes har været meget værdifulde for alle mine børn.

og da nr 3 senere viste sig at være multiallergiker (også overfor fødevarer), tja, så er mine børn vokset op med stramme regler, en hverdag uden de store (stressende for børn) overraskelser, samt mad hjemmelavet fra bunden.

Det pudsiger er egentlig - tænker jeg nu - Jamen den ældste og yngste er jo faktisk drenge begge 2, mens pigen er "normal", hvis man kan udtrykke det sådan.
Ja, så tænker jeg videre. Ville mine børn have haft den gode strukturerede og madmæssigt meget sunde opvækst, hvis jeg kune havde fået piger?
Ville jeg have haft 3 stressede børn, hvis jeg kun havde haft piger?

Der er faktisk mange spsørgsmål, man kunne stille, Men jeg tror i bund og grund, der er fordele og ulemper ved alle børn. Min kloge mormor sagde:

Der er ikke noget der er så skidt, at det ikke er godt for noget.

Jeg kender flere med børn der er handicappet i forskellig grad, og jeg kender endnu flere med sunde og rakse børn.
Mange med drenge og mange med piger.
Men sjovt nok:

Jeg har ikke opdaget, at nogen af børnene er mere eller mindre elsket!!!!

Men hvis man kommer dertil, at man skal vælge køn på barnet ( det er jo muligt med dagens teknologi) - ja så siger jeg tak.
Det vil jo bringe fuldstændig forstyrrelse i vores eksistensgrundlag.
Der er jo netop en grund til, at der kommer flere drengefostre fx.
Og der er nok også en naturlig grund til at antallet af kvinder er en anelse højere end antallet af mænd (kvinders reproduktionstid er jo også væsentlig længere end mænds).
Og det er jo nok også derfor, at naturen efter en krig selv går ind og justerer antallet af drengebørn der fødes. Tænk på hvor mange mænd der døde i 1. og 2. verdenskrig i forhold til kvinder???
Puha, hvis ikke naturen selv klarede de ting, ville der da snart blive rivegilde over de resterende mænd

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 31-05-06 11:59

Hej Zita!

Nej jeg ville helt sikkert ikke vælge hverken en dreng eller en pige fra. Men hvis jeg nu havde været så heldig overhovedet at have ét barn og havde chancen for at få endnu ét, så tror jeg på,. at børn har godt af at vokse op med søskende af det modsatte køn. Engang troede jeg at jeg skulle have mange børn - jeg synes to piger og to drenge ville være ideelt. Men sådan er verden jo ikke. Jeg har desværre ikke muligheden for at adoptere - ellers ville jeg som singlemor nok vælge at få en lille pige... Hej ehj hav det nu godt

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 31-05-06 12:01

Hej zita - undskyld stavefejl osv - og det sene svar - skyldtes to ugers ferie på kreta og jeg mødte en sød mand, men blev desværre ikke gravid...