/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Bommulds hund
Fra : Chjen5
Vist : 13363 gange
20 point
Dato : 09-05-06 09:52

Hej med jer

Hvad er en bommulds hund og hvor finder man noget om den.

Det skulle være en allergi venlig hund.

Hilsen
Chris

Kommentar
Fra : monadam

Dato : 09-05-06 09:57

Hej Chris

Der er nogle oplysninger her:

http://www.coton-de-tulear.dk

Med venlig hilsen
Mona

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-05-06 10:16

det er slet ikke nogen god ide at anskaffe sig hund hvis man er allergiker - er du allergisk overfor få ting i forvejen er chancerne for allegi overfor hvilken som helst hund rimelig store.
Coton de Tulear er en af dem der anbefales hvis man KAN tåle hunde - søde tilmed - men tænk dig om - det vil være synd for både dig og hunden hvis du pludselig ikke kan tåle den.
Coton de Tulear / bomuldshunden har fået navnet pga den ikke har de underhår der generer normalt - men det er ingen garanti.

Som en lille biting vil jeg dog sige at jeg er meget allergisk overfor for eks katte (også hunde til en vis grad) - men selv har kat uden det skaber store problemer - der har jeg bare været heldig med min - systemet har tilsyneladende "vaccineret" sig selv overfor hende - men bestemt ikke for andre katte.

Håber du finder ud af det

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-05-06 10:17

ps... du må ikke lide af støvmide allergi hvis du ønsker dig en hund - Coton de Tulear giver ikke meget af det - men det kan jo ikke helt undgåes

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 09-05-06 10:51

Hi Chris.
Nogle af mine gode venner er allergisk over for hunde (hunde-skæl), men har for 2½ fået sig en 'bommuldshund' og det går fint der er ingen problemer overhovedet.
Held og lykke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-05-06 12:34

Nu skal man bestemt ikke lade sig snyde af, at en Cotón de tulear ikke har noget underuld i pelsen, og derfor anses for allergivenlig.

Der er nemlig flere årsager til, at man kan være allergisk over for pelsdyr.
selve hårene, hudskæl, og støv.

Og m.h.t. at anskaffe dyr når man er allergiker, er det næsten det samme som at udsætte sig selv for alle andre risici for sygdomme.

Det der sker er, at selv om man tilsyneladende kan tåle en bestemt hund, eller man kan holde allergien ned med medicin, så provokeres kroppen af at blive udsat for allergikilden hele tiden.
Og så kan allergien brede sig og blive værre og til sidst udvides til at omfatte allergi over for mange andre ting.

Og det er så værst hvis man er en af dem der holder allergisymptomerne ned med medicin, for så bemærker man ikke den øgede intolerans før man måske bliver rigtigt syg af multiallergi.

Derfor vil jeg altid fraråde nogen med pelsdyrallergi at anskaffe dyr, og især hvis det er børn i familien der er allergikere.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-05-06 13:38

Hej, Chris. -Fortæl lidt mere om, hvorfor du mener at en "allergivenlig hund" er sagen..

Er du hunde-allergiker? Eller nogen i din familie? Eller lider I af andre allergier?

Du må fortælle mere, før der er nogen, der kan råde dig.
Hvis det bare er læsestof du efterlyser, så er monadams link det helt rigtige.
Men kom på banen igen, så vi ikke tror, at spørgsmålet er "fake"...

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 09-05-06 19:56

Ligesom Norske Skovkatte har Bomuldshunde, Pudelhunde og Yorkshire terrier har ikke underpels.Jeg har den sidst nævnte både min datter og jeg kan ikke tåle kat og andre hunderacer, men der er jo selvfølgelig en risiko for at man ikke kan tåle dem, da det jo ikke er det samme vi er allergiske overfor...
Da vi søgte efter allergivenlige hunde for 2 år siden, fandt vi en hjemmeside om en bomuldshund, man kunne få på "prøve" for at se om man kunne tåle den. Jeg kan ikke igen finde siden, men måske nogen ved noget om det...
Opsøg en avler..søg feks på kenneler på hjemmesiden for Dansk kennelklub...Du kunne jo starte med at aflægge et besøg ....eller de kunne give dig adr. på nogle Bomulds hundeejere i nærheden af hvor du bor....