/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Kobling Suzuki GSX 1100F
Fra : JakobGr
Vist : 2516 gange
20 point
Dato : 07-05-06 23:12

Hejsa jeg har skiftet væske på koblingen på min Suzuki, men nu kan jeg ikke udlufte koblingen og få den til at fungere. Hvad skal jeg gøre?? Er der ern speciel måde koblingen skal luftes ud på?

MVH
Jakob

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-05-06 00:01

Øøøhhh Koblingsvæske??

Er der hydraulisk kobling på den

Det må du altså meget undskylde hvis jeg tager fejl, men jeg har alligevel aldrig nogensinde hørt om koblingsvæske på sådan en.

Hvilken slags væske er der tale om, og hvor på motorcyklen har du skiftet det?

http://www.suzukicycles.org/GSX-series/GSX1100F_numbers.shtml

Heller ikke i specifikationerne fremgår der noget som helst om koblingsvæske.

mvh dova

Kommentar
Fra : JakobGr

Dato : 08-05-06 07:34

Ja der er hydraulisk kobling på sådan en, ja og det er selvfølgelig det samme som bremsevæske der bruges.

Væsken er skiftet på hovedcylinderen på styret. og jeg har udluftet på udluftningsskruen ved koblingen. Men koblingen virker ikke efter jeg har gjort det. Så er der noget specielt man skal tage hensyn til hvis systemet har været helt tom for væske??

MVH
JakobGr

Accepteret svar
Fra : nilsg

Modtaget 10 point
Dato : 08-05-06 09:16

Det er som at skifte bremsevæske.
Det kan tit drille, der må ikke være luft i systemet.
Det hjælper nogle gange at den står natten over.
Udluft igen - sæt en gennmemsigtig plastslange på udluftningsskruen - hold øje med om der kommer luft med ud.- husk hele tiden at fylde væske på beholderen ved hovedcylinderen.
Du kan også købe en bremseudlufter - så du suger væske ud af udluftningsskruen.
Jeg kender kun en hvor du skal bruge trykluft.
nilsg

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-05-06 10:19

Okay, så må det virke på samme måde som på en bil

og den nemmeste måde er at undgå alt det pjat med flasker og slanger o.s.v.

Sådan her gør jeg når jeg lufter kobling eller bremser ud:

Du fylder selvfølgelig væske på og lader være at skrue låg på beholderen.

Så løsner du udluftningsskruen en lille smule.

Så trækker du koblingshåndtaget langsomt i bund, derved presses der luft/væske ud ved skruen.

Så det vigtige: så skruer du skruen til MENS KOBLINGEN ER TRUKKET, da du ellers trækker luft med ind igen hvis du slipper grebet.

Når du har gjort det slipper du langsomt koblingshåndtaget.

Den procedure gentager du nogen gange HUSK hele tiden at tjekke der ikke kommer til at mangle væske i beholderen.

Efterhånden skal du så kunne mærke, at der kommer mere modstand i koblingshåndtaget.

Når der så kun kommer ren væske ud ved udluftningsskruen, skulle det være i orden.

Lad det stå lidt og prøv så om ikke det virker.

mvh dova

Kommentar
Fra : JakobGr

Dato : 08-05-06 21:53

Hejsa alle

Ja den var svær. Jeg måtte ringe til Skjærn MC som var så flinke at give mig følgende råd. Koblingen er meget svær at udlufte på den type mc. Grunden er den at hovedcylinderen sidder meget skrå på styret, så der hvor hovedcylinderen tager væske ind, det er ikke det højeste punkt.

Jeg skruede hovedcylinderen af styret, herefter tog jeg en plastslange som jeg sadte på udluftningsskruen på slavecylinderen (ved motoren) forbandt slangen med en lille beholder, og herefter trykkede jeg bremsevæsken baglænds op i hovedcylinderen. På den måde fik jeg en del luft ud. Resten af luften fik jeg ud ved blot at pumpe langsomt med koblingen ind til det ikke boblede mere i hovedcylinderen.

Men Skjærn MC gav det rigtige svar, så nu er jeg kørende igen.

nielsg synes jeg kom tættest på det rigtige svar, derfor skal han have de 20 point, hvis jeg kan finde ud af at give ham dem, jeg er lidt ny her.

MVH
JakobGr

Godkendelse af svar
Fra : JakobGr

Dato : 08-05-06 21:58

Tak for svaret nilsg.