/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Opmærksomhed eller???
Fra : CamillaRasmusse
Vist : 398 gange
20 point
Dato : 07-05-06 16:11

Jeg har en hunkat på 6 måneder, hun tisser i vores seng engang imellem. Vi troede det var fordi at der engang har været en hund der har tisset på vores dyne. Men nu her hvor hun lige har tisset i vores sofa begynder vi at tænke på hvad der kan være galt. Om hun ikke får nok opmærksomhed eller hun skal have en kammerat?? Hun er inde kat indtil vi får fundet en større lejlighed, men vi synes bare ikke det særlig sjovt at vi hele tiden skal rende og vaske seng og sofa.
Er der nogen som har et godt råd til hvad vi kan gøre???
Tak for hjælpen..

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-05-06 17:54

Der er tydeligvis et problem den har med jer, jeres lejlighed eller kattebakke.
Den slags sker hyppigt når der er ændringer i den omgivelser og eller muligheder eller hvis der er et problem med kattebakke/ grus.
Prøv at være tålmodig og flytte hendes opmærksomhed mere mod hendes pinligt rene kattebakke med det foretrukne katte grus, ved at rose hende når hun bruger den og give hende en godbid efter besøg dér. Står den et uforstyrret sted ?
Din kat er stresset over noget, så det hjælper ikke at stresse den mere ved at skælde ud, iøvrigt må man aldrig råbe af en kat. Hvis du straffere den evt med vandpistol når den tisser et forkert sted, er det også forkery, da den vil opfatte det at tisse som forbudt for jer. Det at den gør det et forkert sted er jo en frustration og ikke noget den gør for at genere nogen, derfor prøv at rose den når den gør det rigtigt og forsøg at finde ud af hvad den er frustreret over eller hav tålmodighed indtil den kan få faste rutiner igen, i jeres nye hjem. Prøv evt med en ekstra kattebakke nær ved der sofa og seng, vis den rør ved grusset og bakken når den ser på og lok den lidt . Ros den og flyt langsomt, lidt hver dag kattebakken til der hvor den bør være eller der hvor den alm står, hvis det er et roligt sted.
Hvis du tror at den mangler opmærksomhed, så leg lidt mere med den, da det skaber tillid og tryghed for den og alle indekatte har brug for at blive stimuleret. Når i ikke er hjemme kan denogså få en opgave med at finde tørfoder som er gemt forskellige steder i lejligheden.
Mental stimulering af katte. :
http://www.netdyredoktor.dk/sw28965.asp
Prøv at finde på nogle lege den kan lide. Fx en pind med et langt bånd for enden. Catnippuder, Noget der bevæger sig under noget stof, eller gulvtæppe. Der er mange muligheder, find en god dyrehandler og spørg hvad der er det meste underholdende/ populære legetøj.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 07-05-06 22:43

Mange katte tisser alle andre steder end i bakken hvis de f.eks er syge af en urinvejssygdom.

men derudover kan der være "1000 andre ting" der er skyld i det, og i sjældne tilfælde drejer det sig simpelthen bare om en urenlig kat der er ligeglad med hvor den tisser.

Måske kan den ikke lide kattegruset.
Måske kan den ikke lide der hvor kattebakken står.
Måske er den frustreret fordi den ikke kommer udenfor.
Måske er den utryg ved jer.
Måske fejler den som nævnt et eller andet.
Måske, måske , måske en masse andre ting.

Hvor længe har du haft katten?

Hvilket miljø kommer den fra, altså har den tidligere haft mulighed for at kunne gå ud og ind.

Hvor gammel var den da du fik den?

Var der rent og pænt hvor den kom fra, altså ikke noget med at dyrenes bakke var beskidt eller at de bare rendte og tissede i hjørner og kroge?

Sørger du hele tiden for at bakken er helt ren?

Er det hver gang den tisser i seng eller sofa eller bare en gang imellem?

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : CamillaRasmusse

Dato : 08-05-06 08:56

Tak for svaret dova.
Hun kom fra et hjem der er renligt. der har ikke været noget galt overhovedet, det kun engang imellem at hun gør det. Mest når hun er alene hjemme.
Jeg har haft hende siden hun var 9 uger og ja kattebakken er ren hele tiden, og det er det jeg ikke kan forstå når jeg hee tiden rengør den. Jeg tror lidt i bund og grund at hun bare mangler opmærksomhed. Håber det bliver bedre når hun får en legekammerat..

Mange tak for svaret..

MVH. Camilla

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-05-06 10:29

Selv tak.

Ja, det kunne jo tyde på, at det er når hun er ked af det eller keder sig, når det mest er når hun er alene.

Det er også kun få katte der kan trives med det.
To katte der bliver gode venner har så meget fornøjelse af hinanden og kan meget bedre få tiden til at gå når de er to sammen.

Men husk når du skal have en ny kat/killing, så bør den altså være 12 uger inden den tages fra sin mor.

Men jeg håber da at din kat på et tidspunkt holder op med at tisse i seng og sofa, det er så kedeligt når et dyr man ellers er glad for render og laver noget som man bliver ærgerlig og irriteret over.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-05-06 21:33

Vi har en hunkat på to år, der gør nøjagtigt det samme. Enten sofa eller senge. Vores gør det i protest, når der er noget, der ikke passer hende. Fx. bliver hun kælet for lidt (efter hendes mening), så kan man være sikker på at finde en stor våd plet i den nærmeste fremtid. Men det er ikke helt sikkert, at det kun er protest. Forrige gang var det blærebetændelse, så du må hellere få katten tjekket. De kan godt have blærebetændelse uden nødvendigvis at virke syge. Håber du får en løsning på det, for man bliver inderligt træt/sur af det. Vi har bestemt os til, at næste gang hun gør det, bliver hun aflivet. (og denne gang er det alvor. Vi har sagt det temmelig mang gange nu).
Hilsen Jette