/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
opgørelse af arbejdstimer
Fra : snaken
Vist : 3002 gange
50 point
Dato : 05-05-06 17:56

Jeg har opsagt mit job hvor jeg er ansat under HK overenskomst (funktionærloven) med 37 timer pr. uge. (har i øvrigt fundet ny beskæftigelse)
Jeg har været ansat siden 01. marts 2005 og stopper ved udgangen af maj måned 2006. (har indgivet rettiget opsigelse hvilket min chef har accepteret)
Jeg har haft en del overarbejde i perioden. Samtlige dage har jeg noteret start og sluttidspunkt ned på et skema incl. registrering af pauser.

Jeg ønsker at kunne holde hurtigst muligt (delvis afvikling af ferie + afspasering) og i den forbindelse har chefen bedt mig om at aflevere arbejdsskemaer med tiderne på.

En normal arbejdsuge indeholder jo 37 timer, men hvordan skal jeg beregne ugerne hvori der indgår helligdage? Er en almindelig helligdag lig med 7,4 timer/dag ?

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 05-05-06 18:10

Det kommer an på hvad du laver og hvilken overenskomst du arbejder under... Fortæl lidt mere, så burde jeg, som arbejdsgiver, kunne hjælpe dig hvis de 2 overenskomster ligner hinanden.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 05-05-06 18:15

Hvis du er ansat under funktionærloven, så er en helligdag 7,4 time. I alletilfælde efter min overenskomst (BUPL) der hedder funktionærlignende.

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-05-06 18:59

Som jeg forstår dit spørgsmål, så drejer det sig om afspadsering, så du kan "stoppe" noget tidligere.

Citat
Jeg ønsker at kunne holde hurtigst muligt (delvis afvikling af ferie + afspasering) og i den forbindelse har chefen bedt mig om at aflevere arbejdsskemaer med tiderne på.

Er det ikke en opgørelse over dine overarbejdstimer han skal have?

Overarbejdstimerne er det eneste, som kan bruges til afspadsering. Så aflever den "rapport" til ham.

Hvilket job har du på nuværende tidspunkt?

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-05-06 19:00

Når der er en helligdag i en af ugerne, skal du ikke tælle den med, eller afvikle ferie på den. Du har optjent 10 mdr * 2,08 = 20,8 feriedage til afholdelse i perioden 1. maj 2006 - 30. april 2007. Dermed har du optjent feriefridage som udgør 0,42 pr måned du har været ansat hvilket svarer til 10*0,42 = 4,2 dage.

Så alt ialt har du optjent 25 fridage. Dertil skal du så lægge dit overarbejde, som vel egentlig er flex, så du får kun 1 time pr. time du har overarbejdet.

Hvis der i en uge er 1 helligdag, skal du i den uge kun bruge 4 feriedage, men du skal være indstillet på, at du max kan få lov til at holde de 3 uger, man har ret til inden oktober, hvor man så kan holde sine sidste 2 uger i veinterhalvåret.

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 05-05-06 20:17

Hej.Når man arbejder over skal dette ikke regnes som flex, men betales med den overtidssats som der er i ens overenskomst.Hvis man ved overarbejde skal have f.eks + 50% mere i løn pr time,skal man også have + 50% mere pr. time i frihed, hvis man ikke får pengene udbetalt, og i stedet sparer overarbejdstimerne op.Det må stå i din overenskomst hvad denne % er, det er nemlig forskelligt afhængig ag hvilke overenskomst man er under.
Mvh ilgp

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-05-06 20:42

Mht. overarbejde mener jeg bestemt der er forskel på om det er beordret overarbejde eller ikke.

Når man frivilligt har haft mere end 37 timer om ugen, bør man afspadsere / flexe, og hvis man ikke gør det, får man kun 1/1. Jeg sidder selv i en lønafdeling, og fik denne besked om en funktionæransat som lige er fratrådt den 30/4. Hun havde 16 timer og 24 minutter overtid, dog kunn hun flexe, men da hun var nød til at sætte mig ind i tingene og afslutte de tunge sager, kunne hun simpelthen ikke nå at flexe, så hun fik dem udbetalt.

Lønnen regner man ud som
(Brutto pr. måned / 160,33) * overtimer = udbetalt

Man kan så også være ansat som funktionær i en tjenestemandsstilling, men det er noget lidt andet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-05-06 20:51

Det ville nu være rart om snaken lige ville uddybe det noget mere.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-05-06 20:59

Jeg læste lige spørgsmålet et par gange mere, og jeg kan nu ikke helt finde ud af om han har haft noget af overtiden på helligdage. Hvis han har det, mener jeg man får 1,5 time for 1 times overtid, og 2 dage pr. dag hvis man bliver indkaldt i sin planlagte ferie.

Uddyb snaken !

Kommentar
Fra : sikkerhedsmargin

Dato : 05-05-06 21:14

Klojs

Det afhænger helt af den enkeltes overenskomst.
Rent faktisk er funktionærlovgivningen kun laveste fællesnævner, der kan rent faktisk godt være en bedre overenskomst.
Hvis jeg f.eks. arbejder udover den normale arbejdstid, dvs. jeg bliver spurgt om jeg vil deltage i noget som er udover mine normale 7,4 timer så er det overarbejdstakst og de først tre timer er til + 50 % og de efterfølgende + 100 %.
Dette er under HK overenskomst.

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 05-05-06 21:18

Jeg kan ikke lige komme nærmere ind på min egentlige jobfunktion, da der kun er relativ få af dem i Danmark og jeg ønsker ikke at kunne blive "genkendt" af teamet, men jeg kan her referere de vigtigste linier i min kontrakt.
Ans - du har helt ret i at jeg ønsker at stoppe hurtigst muligt, så jeg kan få lov til at påbegynde mit nye job snarest.
Her er et par citater fra ansættelseskontrakten:

1) ARBEJDSTIDEN ER AFTALT TIL 37. TIMER I GENNEMSNIT PR. UGE.
2) EVT. OVERARBEJDE AFTALES MED CHEFEN OG UDBETALES I HENHOLD TIL GÆLDENDE OVERENSKOMST.
3) .........EFTER PRØVETIDEN GÆLDER OPSIGELSESVARSLERNE I HENHOLD TIL FUNKTIONÆRLOVEN.
4) OPTJENT FERIEGODTGØRELSE AFREGNES EFTER FERIELOVENS BESTEMMELSER. VEDRØRENDE FERIE IØVRIGT GÆLDER FERIELOVENS BESTEMMELSER.

Og så står der lidt om $ 5. stk 2. at jeg kan blive sagt op med 1 måneds varsel ved 120 sygedage osv.

I personalehåndbogen står der bl.a. UNDER AFSNITTET LØN og OVERARBEJDE:

1) KONTORPERSONALET SKAL SÅ VIDT MULIGT AFSPASERE, MENS LAGERFOLKENE KAN FÅ OVERARBEJDE UDBETALT. TIDSPUNKT FOR AFSPADSERING AFTALES MED CHEFEN ELLER NÆRMESTE FORRESATTE OG DER SKAL TAGES VIDEST MULIGT HENSYN TIL AFVIKLINGEN AF AFDELINGENS ARBEJDE.

2) Under afsnittet FERIE står der:

FERIE AFHOLDES I OVERENSSTEMMELSE MED REGLERNE I FERIELOVEN. FERIELÆNGDEN ER 5 UGER SVARENDE TIL I ALT 25 HVERDAGE.
FERIEFRIDAGE OPTJENES OG AFHOLDES SOM HOVEDREGEL I OVERENSSTEMMELSE MED DE GÆLDENDE OVERENSKOMSTER PÅ ARBEJDSMARKEDET.
FERIEFRIDAGE UDGØR 5 DAGE FOR SAMTLIGE KONTOR- OG LAGERMEDARBEJDERE DER HAR 9. MÅNEDERS ANCIENNITET.

Som nævnt i mit indlæg klokken 17.56 er jeg ansat under funktionærloven for HK`er.

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 05-05-06 21:28

Jeg bliver vist nød til at nævne at jeg er pålagt at arbejde 2. søndag og at jeg ikke får tillæg for dette da der er aftalt fast løn inkl. søndagstillægget.
Men der har så været andre helligdage hvor jeg er blevet spurgt/pålagt at arbejde mod at holde fri en anden dag i ugen. Spørgsmålet er jo så bl.a. om denne ekstra helligdag burde udløse mere end en normal søndag, da der ikke står noget særskilt i min ansættelseskontrakt at jeg også skal arbejde på helligdage.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-05-06 21:28

Så holder jeg fast på min vurdering med 1/1

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-05-06 21:31

Citat
du har helt ret i at jeg ønsker at stoppe hurtigst muligt, så jeg kan få lov til at påbegynde mit nye job snarest.

[/citat]
Jeg har opsagt mit job hvor jeg er ansat under HK overenskomst (funktionærloven) med 37 timer pr. uge. (har i øvrigt fundet ny beskæftigelse)
Jeg har været ansat siden 01. marts 2005 og stopper ved udgangen af maj måned 2006. (har indgivet rettiget opsigelse hvilket min chef har accepteret)
[/citat]

Du kan ikke påbegynde et nyt job i en ferieperiode. Det er ikke muligt at holde ferie på samme tid, som man er i arbejde (i dit tilfælde et nyt job).

Du kan tidligst starte det nye sted den 01.06 06

Men hvis du har afspadsering så kan du jo holde noget før og nyde de fridage, hvis det er blevet til det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-05-06 21:44

Uanset vejr og vind, så kan snaken ikke holde ferie på samme tid, som han/hun vil arbejde på den nye arbejdsplads.
gentager lige et citat

Citat
du har helt ret i at jeg ønsker at stoppe hurtigst muligt, så jeg kan få lov til at påbegynde mit nye job snarest.

Det nye arbejde kan du begynde den 01.06.06.

Måske vi har misforstået hinanden. Men hvis du har afspadsering til gode så kan du vælge at tage din afspadsering før du starter det nye sted. Du kan også vælge at få det udbetalt i kroner og øre.

Men igen du må ikke arbejde det nye sted før den 1.6.2006.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-05-06 22:09

Jeg er enig i at han ikke må arbejde det nye sted mens han holder ferie, men han må da godt starte det nye sted mens han afspadserer, ikk ? Så vil det dog være fornuftigt at køre den periode på bikort, med mindre han vil have en restskat næste år...

Mht. om du har overarbejde på en helligdag, vil jeg bare skrive 7,4 timer på, og så bede din chef fortælle dig hvor meget afspadsering du får godtgjort for den dag, om det er 100% eller 150 % eller noget andet.

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 05-05-06 22:47

Hej igen.Overarbejde og flextid er 2 forskellige ting.Flextid er hvis man selv kan bestemme hvornår man vil møde og hvornår man vil gå hjem, men overarbejde er hvis man bliver spurgt om man vil tage f. eks 3 timer ekstra en given dag, og det har ikke noget at gøre med flex.Der er også nogen der under funktionærvilkårene har indregnet et bestemt antal timer i lønnen, hvis der er behov for at tage et ekstra nap, har jeg ladet mig fortælle.snaken, er du ikke med i en fagforening du kan spørge,de kan undersøge det.For der er så mange forskellige overenskomster og lokalaftaler.
Mvh ilgp

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 06-05-06 00:09

Situationen er såment den at jeg påbegynder nyt job i mit eget nyetablet firma, men jeg mener da ikke det kan være rigtig og rimelig at jeg ikke kan få noget af min ferie inden udgangen af maj måned. Så skal firmaet jeg har opsagt i vel udbetale mig eller??Afspasering vil under alle omstændigheder blive afviklet. Jeg tror nu heller ikke der bliver problemer, for chefen og jeg har altid fundet ud af det og han har også givet udtryk over for mig at han håber vi finder en fin afslutning.

Accepteret svar
Fra : sikkerhedsmargin

Modtaget 50 point
Dato : 09-05-06 21:27

Hej igen

De SKAL og jeg mener DE SKAl udbetale den ferie du ikke kan afholde indenfor det normale ferieår, så hvis du har noget ferie til gode skal du enten afvikle dette inden 1. maj eller også skal du have det udbetalt. Her snakker jeg om ferie for det ferieår som lige er afsluttet 30 april 2006.

Og hvis du ønsker at holde ferie, skal virksomheden i videst muligt omfang give dig fri med mindre andet er aftalt af en lokal aftale, det er ikke nok at virksomheden skriver dette i deres personalehåndbog.

Og du kan jo stille dig på tværs og fortælle dem, at hvis du ikke kan få ferie, må du jo lægge dig syg, så kommer de til at betale fuld løn under dit sygefravær og det vil de sikkert ikke, det koster dem jo penge.

Men så skal du nok ikke regne med en fin afslutning.

Godkendelse af svar
Fra : snaken

Dato : 11-05-06 18:22

Tak for svaret sikkerhedsmargin. Resultatet blev en fin afslutning hvor man imødekom mine ønsker om at afspasere / afvikle ferie i resten af perioden. Hvad der så evt. måtte være af overskud af ferie forventer jeg bliver udbetalt.