/ Forside/ Teknologi / Hardware / Modem / Spørgsmål
10  bredker 320
Kan ikke finde com-porten til modem.
Fra : labuni
Vist : 632 gange
100 point
Dato : 06-12-02 18:29

Hej.

Jeg er blevet bedt om at instalere et internt modem i en lidt ældre computer med Win 98.
Efter en vellykket instalation af modem og driver, ville jeg køre en diagnosticering af modemet, men her får jeg en fejlmeddelse der siger at computeren ikke kan find com porten.

Jeg har prøvet at flytte modemet over i nogle andre PCI porte, men uden held.

Der er ingen IRQ konflikter.

Hvad kan jeg gøre?

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 06-12-02 19:00

Hej Lars

Der er flere muligheder.

1. Undersøg om Com-porten er deaktiveret i BIOS.

2. Comporten er "brændt af". Rigtigt mange bærbare computere benyttes til programmeringsarbejde og hvis man fjerner et kabel fra comporten medens den kommunikerer, risikerer man at de "brænder af".

3. Der er muligvis andet i vejen. Musen, hvad kører du den på ?

mvh srhansen

Kommentar
Fra : labuni

Dato : 06-12-02 19:50

Svar til SrHansen

Tak for den hurtige besvarelse.

1) Jeg syndtes ikke at jeg kan finde noget i BIOS om andre, end de to standerd Com porte (1 og 2). Da modemet er instaleret i en PCI port, opretter computeren vel selv en com port.

2) Da jeg prøvede i tre PCI porte, tror jeg ikke der er "brændt" noget af, Windows fandt også modemet med det samme.

3) Musen kører på Com 1, og Com 2 bliver ikke brugt.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 06-12-02 19:54

Hej Lars!

Har du kigget under enhedshåndtering via kontrolpanel, og der sikret dig, at alt er OK?

Under enhedshåndteringen kan du teste modem og porte!

Kig på både modem og porte og vær opmærksom på, at nogle interne modem ikke kan benytte Com1 men skal installeres til at benyttet Com2 eller højere for at virke.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 06-12-02 19:59

Hej Lars

Det er mig der vrøvler, det må du virkelig undskylde. Jeg havde åbenbart overbevist mig selv om at det var en bærbar computer

Jeg prøver igen siden det er et intern modem har det ingen indflydelse på Com-portene, Com-portene benyttes jo kun til eksterne modems. At du ikke kan lave en dianose på modemet betyder nødvendigvis ikke noget. Hvis det er et standard modem under 56.00 baud, kan du blot bruge en standard driver, hvis du er i tvivl om den du har virrker.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : labuni

Dato : 06-12-02 20:04

Hej Bjarne

Tilsyneladende er alt ok, bortset fra nå jeg kører en diagnosticering, hvor jeg får den pågældende fejlmeddelelse.

Modemet kører på com 4, står der i kontrolpanelet under modem, men hvis jeg går ind i "Porte" er der kun Com 1, Com 2 samt LPT porten.
I Com 1 er musen, og Com 2 bliver ikke brugt.

Mvh. Lars

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 100 point
Dato : 06-12-02 20:05

Hej igen

Et fif er at tilslutte modemet og prøve at ringe et eller andet nummer. Samtidig løfter du røret på en telefon i nærheden, her skulle du gerne høre noget lignende "11111000010100001", ah spøg tilside , men hvis du hører dit modem er det ok. Hvis du ikke kan høre dit modem, syntes jeg du skal prøve at skifte PCI-slot til modemet og eventuelt sikre dig at kobberbanerne på modemkortet ikke er irede eller beskidte. Med tiden kan PCI-slots godt blive lidt støved, så det er da værd at prøve.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 06-12-02 20:15

Hej Lars!

Ja - så var det rigtigt husket, at der kunne være problemer der!

Så skal du enten i Bios sætte com2 til com4 eller muligvis har modemet switz så du kan sætte det til com2.
Måske kan du ændre via software; men noget tyder på, at det er det der er fejlen!

Har selv været ude for samme problem for nogle år siden.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 06-12-02 20:27

Hej igen Lars!

Jeg har lige startet endnu en PC op, hvorpå jeg har Windows 98 SE og internt modem.

Modemet der er tilsluttet til Com4 - min BIOS kan åbenbart håndtere COM4.

Jeg kan ikke direkte se hvordan min BIOS er sat op, da jeg ikke har nogen skærm på den PC, kun deling mellem PC og fjernstyring.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 06-12-02 20:53

Hej igen Lars!

Jeg har igen kigget igen på min PC med Windows 98!

Under porte er min com4 heller ikke vist, så din opsætning må være Ok!

Prøv at fjerne modemet under enhedshåndteringen, luk derefetr Windows helt ned og sluk for strømmen og start den igen. Jeg mener, at Windows skulle kunne finde modemet nu, når du har haft det installeret!

Har du kigget under Internetindstillingerne (højreklik) > Egenskaber > Forbindelser > Pågældende forbindelse der skal bruges > Indstillinger > Egenskaber > kontroller telefonnummer og etabler forbindelse ved hjælp af > dernæst kontrollerer du indstillinger m.m. under konfigurer

Mvh
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : labuni

Dato : 07-12-02 00:05

Tak for svaret srhansen.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 07-12-02 03:48

Hej Lars!

Fandt du ud af hvad der var årsag til fejlen?

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : labuni

Dato : 07-12-02 14:49

Hej Bjarne

Det må have været en dårlig forbindelse ved et af benene i PCI stikket, for det eneste jeg gjorde, var at rense alle kontaktfladerne med en tændstik dyppet i sprit, og montere modemet igen. her efter virkede det.

Så du må meget undskylde den ulejlighed jeg har udsat dig for, for det burde jeg selvfølgelig selv have gjort inden jeg skrev her ind. - Undskyld.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-12-02 14:57

Hej Lars

Ja jeg var også lidt nysgerig efter, at vide hvad der var galt. Da du skrev det var intern modem og ældre computer mindedes jeg de mange gange jeg selv har haft problemer med støv.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 07-12-02 15:11

Hej igen Lars!

Det skal du da ikke undskylde - hovedsagen er at du fik det til at virke; men ligesom "srhansen", så har jeg også mange gange haft problemer med interne modem, særlig lige i starten, da de kom frem.

Men mange gange løses problemer med gamle interne kort så som modem og lydkort (ved nogle helst i PCI-port 3) ved at skifte port fysisk et par gange - det var også derfor jeg ville have dig til at kigge i enhedshåndteringen, fordi det er meget sjældent at det er selve modemet der er i stykker.

Dejligt, at du fik det til at virke! :)

Mvh
Bjarne