/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Deling af konfirmations udg.
Fra : Hillary
Vist : 1699 gange
100 point
Dato : 04-05-06 22:07

Mor og far er skilt.
Far har hele hans familie i DK (30 personer) og mor har familie i Norge (6 personer)

Mor har barnet boende og får de offentlige børnepenge, dog INGEN børnepenge fra faderen.

Ved afholdelse af konfirmation, hvordan skal udgifterne fordeles?
Faderen påstår at moderen skal betale alt, da hun modtager de offentlige børnepenge incl. hele festen med flest deltagende fra hans familie.

Kan dette virkelig passe?

Hillary

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 04-05-06 22:19

Hvem bestemmer, hvem der skal inviteres til festen?

Umiddelbart synes jeg det ville være rimeligt at dele halvt over. Hvis forældrene har lov til at "invitere" folk med, bør de selv betale for disse.

Børnepengene har intet at gøre med konfirmationsfest. Børnepengene er til mad og tøj til barnet i dagligdagen.

Kommentar
Fra : tinah

Dato : 04-05-06 22:22

Mor skal betale for den fest hun holder. Hvis far og mor holder fest sammen kunne en rimelig fordeling være at man betaler for det antal gæste man hver især invitere. Der er sikkert flere rimelig måder
- kommer sikkert an på hvem man er.
Man kan søge om konfirmationsbidrag fra faderen hos det offentlige. Beløbet er tre gange grunbeløbet = 2760 kr i 2006

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 04-05-06 22:29

Det var et flot og rigtig svar tinah

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-05-06 22:35

Citat
Mor har barnet boende og får de offentlige børnepenge, dog INGEN børnepenge fra faderen.

Hvorfor får hun ingen børnepenge fra faderen?

Der kan ikke søges konfirmationsbidrag, hvis faderen ikke betaler bidrag.

Der kan søges et tilskud fra kommunen, men det kommer jo ikke til at dække, hvis der skal inviteres mennem 30 og 40 personer til konfirmationen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-05-06 00:10

Først og fremmest, så fatter jeg altså ikke, at du stadig lader ham slippe af sted med ikke at betale til børnene, det er da bare hans pligt at være med til at forsørge sine egne børn

Det ville sgu være synd for barnet, men egentlig burde du sige til "farmand", at såfremt han ønsker sin familie inviteret med til konfirmation, så må han bare finde nogen penge frem.
Det ka' da ikke være rimeligt, at han både nægter at betale til sine egne børn og oveni forventer, at du skal beværte hans famile.

Og børnechecken har nu ikke noget at gøre med at afholde en dyr konfirmationsfest, det er derimod et lille tilskud til barnets forsørgelse.

Og som ans rigtigt siger, kan du ikke få noget hjælp fra det offentlige, såfremt faderen ikke betaler.

Så "tag dig nu sammen", skru bissen på og 1: Få den mand sat i bidrag, og 2: Tru med at aflyse konfirmationen for ham og hans families vedkommende...mon ikke det får ham på andre tanker.

mvh dova

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 05-05-06 07:20

Hejsa.Nu skal man jo tænke på barnet i første omgang, så må man tænke på penge i anden omgang.Det må jo lige som være konfirmanden der også kan ytre sig, med hensyn til hvem der skal med til festen.Det er jo trods alt konfirmandens fest.Så må forældrene finde ud af det økonomiske bagefter.Der er jo ikke nogen der siger at man skal overgå naboen med hensyn til festen.Det er jo blevet sådan nu om dage at det ikke kan blive dyrt og fint nok, og man ved jo fra når barnet bliver født, at der kommer noget der hedder konfirmation.Hvis ellers forældrene kan tale sammen, og faderen har kontakt med barnet burde det jo ikke være noget problem. Mvh ilgp

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 05-05-06 09:00

Det er korrekt, at når faderen ikke betaler børnebidrag kan han ikke tivnges til at betale noget som helst. Sorry. Sådan er det bare.

Men det undrer mig meget, hvorfor han ikke gør det????

Så vil jeg gerne sige, at jeg er enlig mor til 3.
Jeg har fået det ekstraordinære børnebidrag, der kan søges ved konfirmationen (og dåben også) hvis faderen vel og mærke er "dømt" til at betale i forvejen.

Har man fravalgt dette, er det ens eget valg, det skaljo ikke belaste skatteborgerne.

Det ekstra børnebidrag man kan få, batter jo ikke langt, når der skal holdes konfirmation, men jeg har 2, der er konfirmeret, og jeg sparede simpelthen den smule op jeg kunne.
Jeg holdt ikke festen ude i byen med fin servering mm.

Jeg lejede det lokale fælleshus, aftalte med 2 af gæsterne, at de ville give en hånd med under festen, og så lavede jeg al maden selv.

Det kunne gøres nemt og billigt.
Vælg nogle rettere, der kan laves i forvejen, og klø på.
Maget kan jo laves en måned eller mere før. fx is, brød olign.

Da den ældste blev 18,ville han meget gerne samle hele HANS familie, dvs. både på min side,men også på faderens side.
Jeg havde ikke pladsen, hvorfor jeg tog en snak med farmand.
Svaret var,at kunne det ikke være anderledes, så ville han da gerne lægge lokaler til. Men han skulle ikke betale noget så.
Så jeg forberedte igen mad mm.
Sørgede for ekstra stole, service mm.
Kom og dækkede bord mm.

HOLDT MIN MUND OVER FOR UNGERNE om hvor tarvelig jeg syntes deres far var ( han tjente ret godt)
Og så fik min dreng den fest han gerne ville have.

Sådan kan det gøres.

Det er os voksne, der har valgt at få børnene, det er os,der valgte at gå fra hinanden, og det skal fandme ikke gå ud over børnene.
Vælger den ene part at være en skid, så må den anden jo træde til.

Så enkelt er det.

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 05-05-06 11:11

Nu skal i jo lige tænke på at det er barnets fest og det skal vel ikke gå ud over barnet at fx farmor og farfar ikke må komme fordi far ikke vil betale for dem

Kommentar
Fra : Hillary

Dato : 07-05-06 21:17

Tak alle sammen for gode svar..
Jeg vil lige tilføje hvorfor farmanden ikke betaler børnepenge til dem i dagligdagen..
Manden nægtede simpelthen at betale og vi gik derfor til amtet..
Så blev vi (enda lidt modvilje fra mig, men det er børnene det handlede om) at de skulle være 19 dage ved far og 21 dage ved mor af gangen, da far arbejde på boreplatform i nordsøen.. Og tjener det dobbelte af mor!
Men de offentlige børnepenge vil jeg ikke frasige mig, da vi ikke kan bo i vores lejlighed uden..
Jeg betaler fodbold tøj, kontingenter, skole penge osv osv... for de offentlige penge jeg modtager... (og som i mange mænds hoveder og min ex mand er millioner om året!!!) Farmanden, som selv tilbød for at ikke skulle pakke tasker selv, tilbød at sørge for tøj og andre fornødenheder når de var hos ham..
Jeg har prøvet at snakke med ham ang. konfirmationen men uden held..
Han mener stadig at jeg skal betale for hans 30 gæster og mine 6 uden at hans skal betale én krone..
Så for at det IKKE skal gå ud over drengen, har jeg som slut bemærkning (i alle fald nu, mens jeg venter på at han MÅSKE kommer til fornuft) sagt, at han må jo så arrangere den fest han mener der er rigtig for hans familie så må jeg afholde én for min, når de kommer om sommeren... men det er sku synd for drengen.. dét fatter han desværre ikke..
Hillary

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 08-05-06 10:29

Jeg synes det ufttelig synd for drengen, at det ikke kan arrangeres om EEEN fest.

Det er muligt, at lave det lidt billigere hvis man vil.
Jeg havde da heller ikke råd til det, og børnenes familie (ja jeg siger IKKE faderens familie - det ER drengens) på fars side er da væsentlig større end på min.
Men bare den taknemlighed olde, bedster mm viste, da de "måtte være med" på selve dagen... Ja det var alle pengene værd.

Efter min mening er det egoistisk voksen-pladder at dele festen i 2.
Hårdt sagt måske, men det er nu min mening.

Det er for pokker drengens fest. Det er hans familie - Alle sammen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-05-06 10:37

Er børnene så de 19 dage om måneden hos deres far?

Hvornår skal din søn konfirmeres?

Jeg synes ikke at det er rimeligt, at du skal stå med udgiften alene.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 08-05-06 10:46

Det er ikke rimeligt - helt enig...

men nogen gange må det der voksen fniller-fnaller gå i glemmebogen.

Sådan er det bare at være gået fraskilt med børn.

Det er sgu da børnene der skal komme først.
Når man får børn sammen, vil der altså være tidspunkter, hvor man er nødt til at være "den voksne".
Det her er et af dem.