/ Forside/ Interesser / Helbred / Misbrug / Spørgsmål
10  25 300
Balcanard -LIDT TAK FOR SVARET
Fra : ommer
Vist : 713 gange
380 point
Dato : 03-05-06 21:13

Lige svaret jeg kunne forstå, ikke katte snak eller andet.
Men spørgsmålet var JO egentligt, om man efter LANG tids ophør, skal have samme mængde % / stoffer, for at få samme mening ud af virkningen, samme indtagelse.
Eller har kroppen simpelthen vænnet sig til skidtet.

Hvad jeg troede, var at efter mit "lille ophør" kun skulle have en meget lille flaske, for at få en MEGET stor virkning.

Men nej, det overraskede mig, at jeg stadig kunne æde en flaske snaps, med mindre virkning, end før jeg stoppede.

Derfor spørgsmålet.

Angående en Psykose, har jeg oplevet det, da jeg var indlagt for mavesår.
Men det var på grund af mangel på min daglige medicin.

Men det er en helt anden sag.
Men kan bare sige en ting, ikke prøv det selv.
Jeg var heldig, ikke at skade andre, men en Psykose opstået af enten det ene eller andet, er ikke noget, selv almene læger bør tage sig af.

Citat
En længerevarende større alkoholbelastning forgifter hjernen og fører til fysisk afhængighed og tilvænning således, at den tilvænnede kan drikke endnu mere med færre tegn på beruselse. Hermed har den tilvænnede også nået en fase, hvor brat ophør med alkohol fremkalder abstinens og evt. abstinenskramper. Straks derefter kan der udvikles sig en svær psykose, delirium tremens med bevidsthedsuklarhed, fejltolkning af sanseindtryk og synshallucinationer, angstfyldte forfølgelsesforestillinger og motorisk uro. Herefter kan hjernen i nogle tilfælde svækkes varigt.

Kilde: http://www.alzheimer.dk/foreningen.php?pk_menu=104

SØG HJÆLP SØG HJÆLP SØG HJÆLP SØG HJÆLP

Accepteret svar
Fra : Balcanard

Modtaget 380 point
Dato : 03-05-06 23:16

Hej, krop og sind tilvænner sig:

Der er tale om tolerance, psykisk afhængighed & belønningssystem:

Citat
Stopper personen, der er afhængig, nu med alkoholindtagelsen det næste år eller to, er han for såvidt ude af sit storforbrug, men afhængigheden er fortsat til stede. For så snart vedkommende bare drikker nogle få genstande, vil den psykiske afhængighed, udløst af belønningssystemet, igen styre drikketrangen. Praksis har vist, at det kan tage op til flere år inden afhængigheden forsvinder.

http://www.sst.dk/publ/publ2000/rus_bio/Rusmidlernes_biologi-3.htm
Citat
En del er kvartalsdrankere og drikker meget et stykke tid, hvorefter de holder sig ædru til næste periode. Andre kan drikke hele tiden, så de aldrig er rigtig ædru. Nogle drikker kun vin, øl eller spiritus, mens andre ikke tager det så nøje med, hvad de drikker, så længe det indeholder alkohol.

http://www.sundhedsguiden.dk/illness.aspx?categoryId=653&article=1228

Citat
Belønningssystemets vigtigste opgave er at sikre vores overlevelse. Når vi har behov for mad, væske eller sex, oplever vi et psykisk og fysisk ubehag med rastløshed, irritabilitet og aggressivitet. Det er en tilstand, der kan bringe os til at foretage de mest grænseoverskridende handlinger. Vi vil gøre næsten hvad som helst, for at behovene bliver tilfredsstillet. Ved at spise og drikke forsvinder ikke blot det fysiske ubehag, men der indtræder samtidigt en tilstand af psykisk velvære i form af ro og afslappethed. Det, der kendetegner alkohol og andre stemningsændrende stoffer, er netop, at de kan aktivere belønningssystemet. Når denne aktivering finder sted, udløses der velvære, som kan stige til eufori afhængigt af, hvor kraftigt det enkelte stof påvirker systemet. Når således alkohol har stimuleret belønningssystemet, oplever man en positiv effekt, som dog snart forsvinder, og hos nogle efterfølges af ”kravet” efter en ny stimulans (”craving”). Ofte skal doseringen forøges for at opnå samme effekt som tidligere (toleranceøgning). I de sene stadier kan dog ses nedsat eller ændret tolerance.

http://www.alkonej.dk/alkoholisme/fakta/afhaengighed

Så et "lille ophør" er ikke nok der skal mere til.

Pas rigtig godt på dig selv !!

Kommentar
Fra : ommer

Dato : 03-05-06 23:19

Takker med det samme.........men skal lige nærlæse det 11 gange.

Godkendelse af svar
Fra : ommer

Dato : 04-05-06 02:39

Tak for svaret Balcanard.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 04-05-06 06:39

Velbekomme.