/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
IP-tlf på 160/96-forb. ?
Fra : hvordan
Vist : 428 gange
100 point
Dato : 02-05-06 13:24

Jeg overvejer en billig netforbindelse, som bare skal bruges til alm surf og tjekke mail.
I samme forbindelse var det jo smart hvis jeg vil kunne køre ip-telefoni.
Har overvejet Clearwires go on med 160/96, men er der nogen, som ved, om man kan køre ip-telefoni på så lav en hastighed. På skypes hjemmeside står, at skype i gennemsnit bruger mellem 3-16 Kbps, afhængigt af den tilgængelige båndbredde for den anden part, netværksforholdene imellem, opkalderens processorkraft osv.
nogen der har erfaringer?

Accepteret svar
Fra : lassethorsted

Modtaget 110 point
Dato : 02-05-06 13:36

Så vidt jeg ved kan du ikke kører IP telefoni med en SÅ sløv forbindelse. Eller dvs. det kan du muligvis godt men resultatet bliver langt fra tilfredsstillende. Du vil opnå forsinkelse, dårlig lydkvalitet, og i visse tilfælde støj og ekko på linien. Hvis du samtidigt med bruger din forbindelse på at være på nettet går det nok helt i stå. Til IP telefoni (og andet internet i øvrigt) vil jeg anbefale en bredbåndsforbindelse. (Der er først tale om bredbånd når du har over 128 kb/s hastighed hver vej). Hvad med en 1 Mbit/512 kb/s? Så burde du være godt hjulpet! Har selv en 4 Mbit/2 Mbit, og selv med den forbindelse kan der opstår knas hvis man forsøger at sende og modtage for meget samtidigt!

Håber at det var svar nok!

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 02-05-06 13:58

Hej, 128k er minimum:

http://da.wikipedia.org/wiki/IP-telefoni

Men så bruger denne også al båndbredden så 512k er nok mere realistisk:

http://www.zyxel.dk/IP_Telefoni.55.0.html

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-05-06 14:10

min personlige erfaring med skype er at det sagtens kan lade sig gøre - men netop som lawitt siger - den bruger resourcerne godt og grundigt - så der skal ikke laves andet end at præcis bruge den alene
jeg taler ofte med en der har en meget langsom forbindelse i form at minut opkobling - det går fint når bare vedkommende ikke gør andet.

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 02-05-06 14:51

Jeg mener at min udbyder af IP-telefon anbefalede mindst 256 . Jeg havde imidlertid 4 mb og kunne stadig hve problemer, hvis jeg downloadede. Nu har jeg 10 mb...så det må være nok??

Men er der ikke noget med download-prioritering man skal tage højde for?

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 02-05-06 14:52

Jeg har en opkobling på 2MBit og jeg kan ikke både tale på Skype og samtidig være på nettet og surfe, så den bruger åbenbart mere end man regner med.

timeglas

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-05-06 17:05

Du kan godt køre IP-telefoni på den hastighed du har udset dig, men kvaliteten bliver ret dårlig. Så du skal op i en højere hastighed, hvis den skal være lige så god som en fastnet.

Med minimums hastigheden, skal du ikke surfe samtidig, så vil det gå ud over samtalen.

Jeg selv køre 2048/128, og her i går sad fruen og snakkede udenbys på IP'en medens min datter og jeg, sad og surfede på nettet, på hver sin maskine. Datteren havde både MSN og webcam på, så der var gang i blinkeriet på modemet.

Så vælg en fornuftig hastighed, det er jo blevet meget billigt med de hastigheder under ½ Mbit

Og så er der det, at når du skal hente noget på nettet, så skulle det heller ikke gerne vare hele sommeren!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-05-06 17:09

Til Timeglas
Nu er skype jo software basseret, så det må være din PC, som får noget galt i halsen.
Vælg en pc-fri IP-løsning i stedet!

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 02-05-06 18:11

VoIP, IP telefoni, kært barn med mange navne.

Jeg har IP-telefoni. Der er flere løsningsmuligheder
1) Med en forbindelse på min. 128/128kb, kan du køre ip telefoni, det kræver blot en router med QoS (Quality of Service), med QoS aktiveret dedikerer du minimums båndbredden til telefoni, dette er jo en dårlig løsning hvis man samtidig vil bruge sit internet.
2) Nogle udbydere udbyder både Internet og IP-telefoni, så har du den fulde båndbredde samtidig med at du kan telefonere.

Jeg har IP-telefoni og internet gennem Dansk Kabel TV, her får man et modem med separat telefonstik (RJ11) og WAN stil (RJ45) det virker bare, Måske din udbyder har noget lignende!

Ellers er løsningen en større udownload hastighed (min. 512/256) og en router med QoS

mvh ole

Kommentar
Fra : hvordan

Dato : 05-05-06 09:38

Jeg takker for hjælpen.

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 05-05-06 15:40

Hej, selv tak. Men hvem får points hvis dit svar blev besvaret? Hvis ikke så annuler spørgsmålet.

Mvh. Lars

Godkendelse af svar
Fra : hvordan

Dato : 08-05-06 12:12

Tak for svaret lassethorsted.

Kommentar
Fra : hvordan

Dato : 08-05-06 12:14

jeg regner med at bruge en særskilt ip-telefon, så på den måde vil den jo bruge den fornødne båndbredde, mens den overskydne til nød vil kunne bruges af pc'en