/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Opsigelse og pension
Fra : a.kogler
Vist : 4282 gange
100 point
Dato : 01-05-06 21:16

Hej
Situationen er den, at på vores arbejdsplads, skal man holde med sit arbejde (funktionær) måneden efter man fylder 65 år. Mit spørgsmål er, skal man bare holde op, eller skal man have en opsigelse, og i så fald, hvor langt opsigelsesvarsel har man efter 19 års ansættelse. Nu er firmaet interesseret i evt. at fortsætte ansættelsesforholdet på deltid, hvad så. Vedkommende fylkder 65 i denne måned, og der er endnu ikke sket, hverken det ene eller det andet.
mvh a.kogler

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-05-06 21:23

Hvis der ikke foreligger skriflig aftale om at holde ved 65 år så skal der en opsigelse til og det vil normalt være på 6 md.
Ved overgang til kortere arbejdstid vil samme opsigelseslængde være gældende med mindre der skriftligt er aftalt aftalt om arbejdsophør og ansættelse. En tillidsrepresentant bør deltage i dette.

Kommentar
Fra : sikkerhedsmargin

Dato : 01-05-06 21:44

Sørg for at ansættelsesforholdet fortsættes på nuværende kontrakts vilkår.

Fordi du går ned på deltid, bør du beholde de vilkår du har i dit nuværende job og dermed skal du have eventuel anciennitet overført til en eventuel anden kontrakt, så man ikke bare kan fyre dig, fordi du imod bedre vidende skriver under på en nu kontrakt, som forringer dine vilkår.

Hvis det gøres fornuftigt, bør du fortsætte dit nuværende ansættelsesforhold bare på nedsat tid.

Kommentar
Fra : a.kogler

Dato : 01-05-06 21:55

Det står i ansættelsesbrevet, at pensionsalderen er 65 år. Vi er en lille virksomhed, men arbejdsgiveren vil overholde funtionærloven.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 01-05-06 22:02

Tja så er der jo en papiraftale som så må være gældende. Så er det bare at håbe på et godt ansættelsesforløb på nedsat tid.

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 02-05-06 07:48

A.Kogler - du skal straks tage dit ansættelsesbrev med ned til din fagforening. Her på siden kan vi jo ikke se hele indholdet.

Selv om arbejdsgiver vil overholde funktionærloven, er det også en god idé hvis DU kender den.

Godkendelse af svar
Fra : a.kogler

Dato : 03-05-06 08:59

Tak for svaret e.c.