/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Påvisning af metanol
Fra : Højris
Vist : 1695 gange
140 point
Dato : 29-04-06 18:44

På et tidspunkt for år tilbage stod jeg og ville hvide hvordan man påviser metanol i et destillat, hvorfor jeg fluks opsøgte et bibliotek, styrede målrettet hen til kemi bøgerne og bog nr. to gav det svar jeg søgte. Der skulle blot tilsættes et kemikalium og ved selv meget små koncentrationer gav det en rødfarvning stod der, hvorefter bogen befandt sig i kopimaskinen.
Nu er det sådan, at jeg har forsøgt at gentage dette fremragende stykke logistik men uden held og det kostbare dokument er pist forsvundet, og jeg kan ikke huske hvad det var for et pulver der skulle bruges. Kort sagt hvordan påviser man metanol i etanol ?.

Kommentar
Fra : ommer

Dato : 29-04-06 19:34

Kender det, kan det ikke fåés på Apoteket.
Eller er her et godt eksempel på virkningen
http://www.jerk.dk/toemmermaend.htm

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 30-04-06 14:31

Måske at du kan finde en løsning her
http://www.schropp.dk/kemileks/default.php
http://www.kemishow.dk/
http://www.netleksikon.dk/m/me/metanol.shtml
http://www.google.dk/search?hl=da&q=metanol&meta=

det er ikke et emne som jeg kender til kun i forbindelse med modelmotore.

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 30-04-06 14:32
Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-07-06 08:21

er du fordampet ??

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 19-07-06 01:33

Har været væk,kommer snart igen

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-07-06 09:22

Min gamle kemilærer siger at han ikke er bekendt men at man kan påvise methanol i ethanol,
Men at man kan adskille det ved fordampning.
Methanol fordamper ved 62 grader og ethanol ved 79 grader..
Tallene er ikke præcise da jeg ikke husker dem.
Men det er tæt på og kunne være M 65 / E 78 grader.

Kommentar
Fra : Frede84

Dato : 06-08-06 22:35

Jeg kan fortælle dig at hvis du blot ønsker at påvise tilstedeværelsen af en alkohol (methanol, ethanol, etc.) i dit destillat vil der ved tilsætning af metallisk natrium dannes hydrogengas hvilket vil kunne ses som bobler i væsken (ligesom brus fra en sodavand). Men dette kræver jo at dit destillat kun indeholder methanol som eneste alkohol.
Hvis dit destillat indeholder flere alkoholer vil den mest praktiske påvisning blot være at redestillere destillatet da disse stoffer har hver deres karakteristiske kogepunkter, som din makker foreslog.

Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 30-11-06 00:15

Man kan vel ikke bruge en destillation til at PÅVISE metanol?