/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux skal skiftes til Windows
Fra : elinrandrup
Vist : 677 gange
115 point
Dato : 27-04-06 17:41

Hjælp Hjælp

Jeg har en gammel computer som mine børn bruger, der er kommet Linux på, men vi vil gerne have Windows på igen.

Jeg har fundet min cd rom med Microsoft Windows 98 SE.

Der står på den at jeg skal sætte den i cd drevet og genstarte computer.
Når så den spørger om jeg vil fortsætte skal jeg trykke j + retur...

Problemet er at det gør den bare ikke, den starter op i Linux som den plejer..

Hvad gør jeg?????

Hilsen Elin

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 27-04-06 17:51

Hej,

Du skal ændre i din bios så den booter fra dit cdrom-drev først. Du kan sikkert se hvilken tast(er) du skal bruge for at komme ind i din bios når du genstarter din PC da det står på opstarts-billedet.

Hvis du ikke kan få det til at virke eller bios ikke understøtter dette så download en opstarts-diskette til win98 her:

http://www.troyedwards.com/downloads/BootDisks/boot98.exe

Når du har skrevet den ud til en diskette booter du PCen fra den og kan derefter få adgang til dit cdrom-drev.

Hvis cdrom-drevet f.eks hedder 'D:' skriver du først 'd:' og derefter 'dir' hvorefter du kan se indholdet af cd'en. Hvis der f.eks er et katalog der hedder 'WIN98' skriver du 'cd win98' for at skifte ned i kataloget og sådan kan du fortsætte indtil du finder det program du skal bruge til at starte installationen med ('dir install.* eller dir setup.*)

Håber dette hjælper.

Mvh. Lars

Accepteret svar
Fra : lawitt

Modtaget 125 point
Dato : 27-04-06 17:56

Hej,

Husk også at hvis du vil helt af med Linux er du nødt til at formatere harddisken og sikkert også slette/oprette nye partitioner. Men husk du så mister alle data der ligger på PCen!

Du sletter/opretter partitioner med fdisk programmet der ligger på den opstarts-diskette jeg nævnte ovenfor og du formaterer harddisken(e) med format der ligger sammesteds.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : elinrandrup

Dato : 27-04-06 18:14

Hej igen

Den gamle pc vil ikke læse den cd med boot98.exe

Jeg opgiver vidst
Hilsen Elin

Godkendelse af svar
Fra : elinrandrup

Dato : 27-04-06 18:29

Tak for svaret lawitt.

Men jeg kan ikke finde ud af det...

Skal vidst finde en computer mand, der kan se på den...

Ellers tak for hjælpen..

Hilsen Elin

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-04-06 19:21

Hov hov - vent lige lidt......................det er ikke så svært - du skal nok bare have skåret det ud i lidt pap.
Har du en startdiskette (ellers viser vi dig hvor du kan hente en)
Og så tager vi bare et skridt ad gangen.

Kommentar
Fra : elinrandrup

Dato : 27-04-06 19:42

Hej e.c

Jeg har en cd rom med Microsoft Windows 98 SE

Og jeg har den cd rom jeg har skrevet ud efter det link jeg fik tidligere

Hilsen Elin

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-04-06 19:52

Godt så skal du lige ind og hente en diskette.
http://www.tekweb.dk/download/utilities/bootdisks/bootdisks.php
du skal bruge den der hedder:
Windows 98 SE Custom, No Ramdrive - Include Universal CDrom Drivers
Når du har klikket på den blå skrift skal du vælge gem og lægge den på skrivebordet.
Der ligger nu noget der ligner en diskette......dobbeltklik på den og hav en tom diskette parat.
Nu laver den en bootdiskette.
Med bootdisketten i "linux maskinen" starter du comp.
Lad høre hvad der så sker.

Kommentar
Fra : elinrandrup

Dato : 27-04-06 21:06

Hej

Jeg har ingen diskette drev i min nye computer...

Skal jeg hente det på den med Linux ???

ELin

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-04-06 21:55

Jeg kan ikke huske hvordan man henter via Linux.
Så er vi lidt på den, når den ikke vil boote fra din win 98se CD.
Du har vel heller ikke nogen win 95 diskette.
Alt hvad jeg har af hjælpe værktøjer er til disketter.
Men du kan da prøve at hente en diskette med linux-comp men jeg tror ikke det kan lade sig gøre.

Kan du starte linuxcomputeren med den anden CD som du har hentet

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-04-06 22:15

Jeg lukker for i dag.

Kommentar
Fra : elinrandrup

Dato : 27-04-06 22:18

Hej

Jeg har en diskette med førstehjælp til min amitech pc..

Prøver om den kan gøre noget

Hilsen ELin

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 27-04-06 22:58

Hej, kunne du komme ind i bios (system opsætningen) på din PC? Det er derinde du kan bestemme i hvilken rækkefølge computeren skal boote fra henholdsvis cd-rom, harddisk og diskettedrev?

Som sagt står det som regel på skærmen lige når du har tændt din PC. På min er det f.eks. F12.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-04-06 15:36

Allerhelst skulle du låne en startdiskette win 95/98/98se eller få nogen til lige at hente den ned til dig.

Lars - det kan være en ikkebootbar win 98se.

Kommentar
Fra : MrUlmo

Dato : 18-04-07 20:02

Jeg personligt har også haft disse problemer efter linux ...

Det du gør er at hente "Ultimate Boot Disc" herfra: http://www.ultimatebootcd.com/

eller en anden cd der kan det samme

Derefter booter cd'en, og vælger DOS, når den er færdig, skriver du "fdisk /MBR", dette sletter din "Master Boot Record", derefter skriver du fdisk, og sletter ALLE filsystemer på disken, gå så ud af programmet, og genstart computeren, med windows cd'en ...