/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
regler mht søn- og helligdage
Fra : lonesolsen
Vist : 33673 gange
20 point
Dato : 25-04-06 19:18

Hej

Jeg har søgt og søgt på nettet for at finde ud af nogle regler mht søn-og helligdage.
Situationen er den at jeg er ansat i et telemarketingsbureau som telemarketingsagent (har været ansat i 10 mdr.), hvor jeg er timelønnet og ansat 35 timer om ugen, jeg får feriepenge... men jeg kan ingen steder se at jeg får løn når der er søn- og helligdage (det skal lige sige arbejder aldrig på de dage) men kan det være rigtig at, jeg bare må undvære at kunne tjene penge på de dage ??? Der er nogen der siger at det skal stå i overenskomsten men firmaet har ikke overenskomst med nogen... Betyder det at de kan udgå at betale nogen former for løn på helligdage ??

Vil være meget glad hvis der er nogen der kan give mig et svar...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-04-06 19:43

Som telemarketingsagent har du formenlig funktionærstatus. Men jeg er ikke helt sikker på det.
Det er sædvanligt at funktionærer får fast løn uanset diverse arbejdsfri helligdage. Men praksis herfor kan variere.

Uanset status skal du have en et "ansættelsesbevis" hvoraf betaling på helligdage mv fremgår. Arbejdsgiveren er ved lov tvunget til at skulle have udstedt det. Hvis det mangler kan du melde ham til arbejdsmarkedsstyrelsen.

Se loven her. http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20020069229-REGL

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-04-06 19:44

Normalen er, at der i en overenskomst vil stå løn for søn/hellidage samt et tillæg for arbejde på de dage, men når du ingen overneskoms har, kan firmaet faktisk selv bestemme lønnen, hvis det bliver aktuelt at du bliver nød til at arbejde på de dage, ville jeg kontakte min fagforening for at forhører, hvor meget du kan forlange i løn.

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 25-04-06 19:49

Hej.Normalt opsparer man en hvis % af lønnen op, som så står til søn& helligdagene kommer.Jeg kan ikke huske hvilken % det er.Hvis man lige er startet et nyt sted op til de dage har man jo ikke opsparet noget, og så er der nogle firmaer der" lægger ud" Der er fastsat et bestemt beløb som der står i overenskomsten man skal have udbetalt for hver søn & helligdag.Men det er ikke alle firmaer der lægger ud, og så er det bare ærgerligt hvis man ikke har sparet nok op.Men efter 10mdr. ansættelse burde du jo have "nok" Jeg syntes da at du lige skal spørge din chef om det, så får du en forklaring der er rigtig. Held og lykke med det. Mvh ilgp

Kommentar
Fra : lonesolsen

Dato : 25-04-06 20:16

Der står ikke noget i min kontrakt vedr. søn- og helligdage...og vi har snakket om det idag... min (chef var syg) og der fortæller en af de gamle at der er har været ansat en der har prøvet at få dækning for de dage før men uden held... jeg har bare fået at vide i det øjeblik de betaler mig feriepenge skal de også afsætte en procentdel til søn- og helligdage... jeg synes bare det er lidt hårdt at undvære de 3 dage som påsken lige har bragt med sig når man ikke har noget ferie tilgode, o jeg har aldrig brugt mine feriedage på helligdage og forventer da heller ikke at skulle gøre det fremover

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-04-06 20:30

HVis der ikke er nogen overenskomst har du ikke noget at komme efter, du skal selvfølgelig have løn for de timer du arbejder, em ndu har ikke krav på højere løn på specielle tidspunkter hvis firmaet ikke har indgået overenskomst

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-04-06 20:49

Søgnehelligdagsbetaling har du ikke automatisk krav på !!

Se bl.a. dette lovforslag:
http://www.folketinget.dk/Samling/20031/beslutningsforslag_som_fremsat/B61.htm

Forslaget blev forkastet:
http://www.folketinget.dk/Samling/20031/beslutningsforslag_oversigtsformat/B61.htm

Her er der andre ting til forklaring om søgnehelligdagsbetaling....men det er ikke noget du automatisk har krav på !! Hvis der sker opsparing til søgnehelligdage, er det normalt 3,5 % af lønsummen der afsættes til søgnehelligdagsbetaling.
http://www.krifa.dk/din_situation/oversigt/min_loen/loen_paa_soegnehelligdage.jsp

http://www.atp.dk/www/portal.nsf/mainfrms!readform&Area=LG-Omlg&ExpandAlias=OMLGVejledningOmBetalingsstandsning&Src=/www/area.nsf/AllByDocID/OMLGVejledningOmBetalingsstandsning@OpenDocument
Citat
Søgnehelligdagsbetaling
Lønmodtagere kan have krav på søgnehelligdagsbetaling (betaling for helligdage, der falder på en hverdag), hvis overenskomst, lønaftale eller kutyme giver lønmodtageren krav herpå. Søgnehelligdagsbetaling - også kaldet SH-betaling - beregnes som en procent af den ferieberettigede løn. Procenten kan variere, og det samme kan udbetalingstidspunkterne, og måden er opspares på.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 25-04-06 22:15

Hej igen.Så vidt jeg ved, må og kan man ikke holde ferie på søn & helligdage.
Venligst ilgp

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 18-05-06 22:16

En opsparing til udbetaling på søgne-helligdage en med i langt de fleste overenskomster. Der gives typisk 3,5-4% af timelønnen. Denne opsparing kan også aftales uden der er en overenskomster.

Du kan godt være funktionær og stadig være på timeløn.

Som du referere din ansættelse, får du alene betaling for de timer du arbejder. Dette er ikke ualmindeligt, muligvis er din løn højere en overenskomsterne, således at du selv kan sætte til side til helligdagene.

Ferie skal afvikles på arbejdsdage. Således kan der ikke afvikles ferie i weekender, såfremt du ikke arbejder disse dage.