/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Jordklemme til rionet
Fra : egoland
Vist : 12411 gange
100 point
Dato : 24-04-06 19:43

Står her og skal til at støbe gulv, og så siger mureren at der fastgøres en jordklemme til rionettet før han støber. Har fundet ud af, at en 2,5# skulle kunne gøre det, men tager jeg bare en kabelstrip og fastgør den, eller skal der noget mere alvorligt til??? Regner med at gøre deti nærheden af, hvor der i forvejen skal være stikontakt, så den bare kan føres videre til tavlen.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 24-04-06 20:00

Der findes en speciel klemme til det.. Du kan få den i byggemarkeder og hos din elektriker..

Jeg ville nok lige fastgøre selve ledningen med en strip eller to, for at være sikker på at det ikke flytter sig under støbningen.

Mvh.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-04-06 20:00

www.jaj.dk/elmat.pdf
rediger > find > jordbøjle
Så kan du se el-nummeret

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 110 point
Dato : 24-04-06 20:01

du kan få en spesiel klemme til det
men sønnen siger at de bare bruger et spændbånd ( han er elektrikker )

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-04-06 20:03

Min søn er også elektriker...............................det gjorde jeg også

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-04-06 20:13

du kan se den her , samt se priserne
http://www.greenline.dk/asp/starttrade.asp
kik under tavlematerial>>jord spyd mm

Kommentar
Fra : petersikora

Dato : 24-04-06 20:18

Hejsa i henhold til SB afsnit 6 stk 413.1.2.1 anbefales det at man forbinder metalisk hovedarmering i betonkonstruktioner til hovedudligningsklemmen. Dette gøres med en 6mm2, selve klemme kan du købe hos de fleste elinstallatører. men husk at det er ikke noget du selv må gøre, det er elarbejde der er autorisations krævende.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 24-04-06 20:22

Hej Egoland,

Vil bare lige gøre opmærksom på at beskyttelseslederen som sagt skal være 2,5 mm2 dobbeltisoleret ledning og skal naturligvis fastgøres med en dertil godkendt klemme.
Det du udfører her kaldes for en supplerende udligningsforbindelse.
Denne skal tilsluttes strømkredsen i badeværelset, hvis du har to strømkredse i badeværelset (2 forskellige grupper) skal der også udføres en supplerende udligningsforbindelse mellem disse.
Hvis der er under 10 meters ledningslængde frem og tilbage til gruppetavlen kan du også tilslutte din supplerende udligningsforbindelse her.
Vær opmærksom på at hvis du har nogle metalrør, der kommer ind i huset via dit badeværelse skal der etableres hovedudligningsforbindelse fra disse via et 6mm2 kabel og direkte til gruppetavlen/hovedudligningsplint.
Hvis du selv udfører elarbejdet skal du også lige sætte dig ind i de regler der er omkring placering af diverse el i de forskellige områder i badeværelset, her tænker jeg på placering af eks. stikk. i forhold til brusehjørne osv.

Held og lykke med projektet
MVH Michael

Godkendelse af svar
Fra : egoland

Dato : 24-04-06 20:23

Tak for svaret bredker. Dejligt hurtigt, ligetil og nemt!

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-04-06 20:24

peter >> der er vist noget du har misforstået
2,5# er nok til rionettet

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 24-04-06 20:28

Hej Peter,

Jeg er ked af at måtte sige det, men det er kun hovedudligningsforbindelser der skal være i 6mm2.
Dette handler om supplerende udligningsforbindelser og skal bare være 2,5 mm2

MVH Michael

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 24-04-06 20:32

Hej igen, igen,

Vil bare lige sige at principielt behøves man jo ikke en autorisation til at montere beskyttelseslederen på rionettet; bare man overholder lovkravene og får gennemmålt den gennemgående elektriske forbindelse i denne, så man ved at den er ok af en fagmand.
Problemet opstår jo først, hvis det efter en måling ikke overholder kravene, dette betyder jo at man lige skal have gulvet op og tilsluttet denne korrekt.
PS. Installatøren der tilslutter og godkender arbejdet skal jo lave den omtalte måling inden han sætter det hele i drft

MVH MIchael

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 25-04-06 17:27

Dette er intet badeværelse el toilet, der gælder helt andre regler, hvilket jeg er fuldt klar over. Dette er en udestue, bygget som en almindelig tilbygning.

Kommentar
Fra : petersikora

Dato : 26-04-06 10:29

Hejsa
Efter nu at være blevet rette af utallige personer herinde, var jeg lidt nysgerrig og ringede til Sikkerhedsstyrrelsen for et endeligt svar. svaret lød" Det er ikke noget krav om at lave en sådan forbindelse da det jo som sagt ikke er et badeværelse, skulle man derimod ønske at gøre dette er det at betragte som en hoveudligningsfordelse og skal derfor være 6 mm2 og denne må selvfølgelig ikke laves af andre end en autoriseret elinstallatør".