/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Persolighed
Fra : orpe
Vist : 925 gange
100 point
Dato : 22-04-06 15:37

Hej jeg har en han kat.
Når den render ude er halen lige ud så den kan styre med den sådan se det ud når den har fart på hen over marken, så snart den kommer ind står den op i luften alså lige op.
Hvad betyder det er der nogen der kan oplyse mig om det.

Hilsen Orpe

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 22-04-06 15:42

Når din kat er inde, så føler den sig tryg, derfor står halen lige op.

Der er vel intet den skal jage indenfor

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-04-06 15:49

Citat
Hvis halen er rejst lige i vejret og holdes roligt, er katten venligt stemt. Hvis katten derimod rejser halen med rykvise bevægelser, er det tegn på, at den er ophidset af en eller anden grund. Hvis katten er stærkt koncentreret om et eller andet, kan den sidde ganske stille, samtidig med at den bevæger det yderste af halespidsen

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/material.nsf/B142DAFEF6D9DA40C1256B800078FBB6/C8A84FF747E7C0F6C1257018004FB67D?opendocument

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-04-06 15:51
Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-04-06 18:37

Det er kattens måde at hilse på, ganske enkelt. Du vil opdage, hvis du kalder på den, så vil den, når den er nogle meter fra dig rejse halen. Er den til gengæld nogle meter fra dig og ikke er interesseret i at snakke, så rejser den ikke halen.

Jeg kan anbefale dig bogen: "hvad tænker min kat?" af Gwen Bailey. Den er virkelig god og beskriver alle disse små finurligheder ved vores kattes kommunikation.

Uundværlig for kattejere

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : orpe

Dato : 23-04-06 17:21

Tak for svaret ans.

Du får accepete før til mølle bege jeres svar var gode

Hilsen Orpe

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-04-06 18:33

Svaret er dog forkert - det handler ikke om tryghed ved hjemmet, det handler om en katte-hilsen.

Jeg vil skrive et citat fra bogen, jeg tidligere referede til, "Hvad tænker min kat"

Citat
Enhver katteejer ved, at en kat med oprejst hale hilser på en, den kender. På samme måde og som regel ledsaget af den særlige snurrende lyd, katte frembringer, vil katte også hilse på andre katte. Hvis denne hilsen bliver gengældt af en anden kat, vil de ofte gå videre med at lade hoved gnide mod hoved og derefter gnide kroppens sider mod den anden kat. Da katte ikke er særlig høje, følger deres hilsen ofte op med, at de snor sig rundt om vores ben i et forsøg på at gnide sig mod os

Endvidere står der noget om variationer af denne hilsen, der også er spændende, men som jeg ikke vil nedskrive her. Vil dog endnu en gang anbefale bogen, der er en god indføring i kattens måde at kommunikere på.

Vaxen