/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
invalideskilt
Fra : LoneS
Vist : 8512 gange
100 point
Dato : 22-04-06 11:17

hejsa

Ved i hvor man skal søge for at få en invalideskilt til sin bil

og hvor meget det koster

Hilsen Lone

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 22-04-06 11:20
Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-04-06 11:21
Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 22-04-06 11:41

Hejsa Lone

Det må din socialrådgiver kunne hjælpe dig med, dels at få og hvad det koster..

Man skal jo nok gøre sig rigtigt " fortjent" til det, så det ikke bliver misbrugt

Hilsen

henrik

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-04-06 11:50

Citat
Hvem kan få parkeringskort?Samtidig med overgangen til det ny plastikkort blev der indført nye regler for tildeling af invalideskilt/parkeringskort. Kortet udstedes efter ansøgning til:

Personer, der opfylder betingelserne for at få støtte til køb af bil i henhold til servicelovens bestemmelser. Har du fået støtte til køb af invalidebil, har du altså også ret til parkeringskortet.
Personer, der af amtet er godkendt til at deltage i den individuelle handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede – f.eks. HT's handicapkørsel. Den indsendte dokumentation må højst være et år gammel.
Personer med stærkt reduceret gangdistance, varig nedsættelse af funktionsevnen eller lignende helbredsmæssige forhold, der i væsentlig grad forringer eller vanskeliggør
1) evnen til at færdes,
2) muligheden for at opnå eller fastholde et arbejde, eller
3) muligheden for at gennemføre en uddannelse.
Hvis man ikke selv kører bilen, skal der særlige helbredsmæssige forhold eller særlige omstændigheder til, før man kan få parkeringskort.

Kortet kan ikke (som det gamle blå skilt) udstedes til institutioner. Hvis en minibus fra en institution skal parkeres på en handicap-plads, så skal en af passagererne altså have fået tildelt et parkeringskort. Men har institutionen et af de gamle blå skilte, så gælder det stadig.

Ansøgning om parkeringskortHent ansøgningsskemaet. Kun hvis du tilhører den sidste gruppe fra forrige afsnit, behøver du en lægeerklæring på skemaet. Har du fået bevilget invalidebil, skal du vedlægge kopi af bevillingsskrivelsen. Er du godkendt til amtets handicapkørsel, skal du vedlægge kopi af den sidste godkendelse, der højst må være et år gammel.

Skemaet indsendes til Invalideorganisationernes Brugerservice. Parkeringskortet koster 425 kr. – fornyelser 250 kr. Kortet er gyldigt i 10 år.

Du må regne med en vis sagsbehandlingstid, fra vi har modtaget din ansøgning, til du får et svar.

http://www.handicap.dk/ibs/parkeringskort

Kommentar
Fra : clou

Dato : 22-04-06 13:51

Hvis du har en bevilling på Invalidebil, behøver du ikke skal igennem din læge først, men blot udfylde skemaet som du henter via linket fra ans, og medsende din bevillig eller registreringsattest. Ellers skal du igennem læge der skriver på skemaet, hvor lang en gangdistance du har.

Held og lykke med det

Clou

ps: mener det koster et par 100,- kr. men husker det ikke

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 22-04-06 21:35

Hej
Jeg mener det er Invalideorganisationernes Brugerservice tlf. 36 75 17 93 der administrerer dette. Der er også her man får ledsagerkort til DSB.
Torben

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 22-04-06 21:38

Undskyld ans. Jeg havde ikke set det sidste du skrev. Det er jo ikke nødvendigt at få det at vide 2 gange.
Torben

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 23-04-06 19:29

Det koster 250, kr for et ombytningskort, dvs, hvis du har et gammel blår invalideskilt, som du skal have byttet til et af de nye (som også kan bruges i udlandet, det kunne de gamle ikke)

Et nyt koster 475,kr og du kan søge her:

http://www.handicap.dk/ibs/parkeringskort

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-04-06 19:32

Ja ja, gentagelse fremmer forståelsen

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 23-04-06 19:45

ups..sorry ans..jeg er vist lidt træt..og jeg har vist også gjort det dyrere *GG*

Det var kun 425,-

Godkendelse af svar
Fra : LoneS

Dato : 23-04-06 21:04

Tak for svaret ans.

Siger mange tak

er super stolt på det nye handicap nyt er min datter på

Hilsen Lone

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-04-06 21:20

Tak LoneS

Håber at du og din datter får glæde af det.

Hilsen ans