/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Beskattes elevløn?
Fra : mikk0077
Vist : 5122 gange
60 point
Dato : 14-04-06 15:29

Hej

Er der nogle der ved om elevløn beskattes på samme måde som alm. løn?

MVH

Mikkel

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-04-06 15:44

Alle indtægter beskates og selvfølgelig også elevløn.

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 70 point
Dato : 14-04-06 15:45

beskattes naturligvis.

Lønnen som elev er jo som regel ikke vanvittig høj, så husk at tage højde for dit personfradrag når du skal regne ud hvad du får udbetalt

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 14-04-06 15:59

ja, elevløn beskattes som alm. løn.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-04-06 16:06

vesterbro

Jeg er nysgerig, hvorfor gå ind i en tråd bare for at skrive det samme som der står der i forvejen?

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 14-04-06 16:11

Nå, ja undskyld. Det var bare for at understøtte udsagnet om, at elevløn beskattes.

Jeg er selv elev og bliver beskattet hårdt (synes jeg)

Hilsen
vesterbo

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-04-06 16:13

vesterbro

Nok ikke hårdere end andre, tværtimod

Fordelen ved elevløn er at begreber som topskat ikke er relevant, så glæd dig over det

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 14-04-06 16:19

ja, jeg ville nu hellere have den højere løn.

Men den kommer om 3 måneder, når jeg er færdig.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-04-06 16:21

Det ville være en fed fidus, - skattefri elevløn.
Der betales skat af elevløn, dog lidt mindre end
normal løn.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-04-06 16:24

teil

Hvorfor mindre?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-04-06 16:25

Èn gang til for . . .
ja, elevløn beskattes som alm. løn.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-04-06 16:33

teil

Hvorfor skriver du så dette?

Citat
Det ville være en fed fidus, - skattefri elevløn.
Der betales skat af elevløn, dog lidt mindre end
normal løn.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 14-04-06 16:35

Jo da... Elevløn beskattes som almindelig løn.

Mvh.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-04-06 16:46

Èn gang til.
ja, elevløn beskattes som alm. løn.
Men personfradrag, kørselsfradrag, rentefradrag o.s.v.
trækker jo ned i beløbet til skat.
Din fag- og A-kasse ikke at forglemme.
Du er en rig mand.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-04-06 16:48

De forskellige fradrag er jo de samme om du er elev eller ej, så indrøm nu bare at det var noget vrøvl da du skrev at det blev beskattet mindre

I øvrigt er det nævnt højere oppe i tråden at da lønnen er laver så får fradrag en større betydning

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 14-04-06 16:52

mikk0077 - hvis du skal begynde som elev, så kan du som oftest få nedsat dit kontingent til fagforeningen samt til efterlønsbidraget (hvis du har valgt at indbetale til dét).
A-kasse kontingentet tror jeg ikke du kan få nedsat i nogen fagforening.

Hvis du har børn der går i daginstitution vil du muligvis også kunne få nedsat forældrebetalingen afhængig af husstandens indkomst.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-04-06 16:53

Jeps man betaler mindre i skat.
Og
ja, elevløn beskattes som alm. løn

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-04-06 17:01

Citat
Jeps man betaler mindre i skat.
Og
ja, elevløn beskattes som alm. løn

Ja, klart nok, man betaler mindre i skat hvis man kun får elevløn, men det er sgu da kun fordi, at man ikke tjener så meget.

Beregningssatsen, altså skatteprocenten og ens fradrag er nøjagtig det samme af en elevløn som af en almindelig løn.

mvh dova

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-04-06 17:09

i kroner og øre er det færre penge der skal betales i skat hvis lønnen er mindre, men procentuelt bliver det nøjagtig det samme.

En elvløn kan jo i udgangspunktet være på 50.000 om måneden og så betaler en elve pludselig en del mere i skat end den gennemsnitlige kassedame i Netto.

så lad være med at blande begreberne sammen, en elev beskattes udfra samme principper som alle andre

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 14-04-06 18:19

Wow - jeg ville godt have en elevløn på 50.000 kr. om måneden

Godkendelse af svar
Fra : mikk0077

Dato : 14-04-06 18:42

Tak for svaret Kortoververden.