/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Justering af leje. Efter hvad?
Fra : Tobster
Vist : 690 gange
100 point
Dato : 10-04-06 22:39

Det drejer sig om en lejlighed i et ældre hus. Der er faktisk 4 lejligheder.

Efter hvilket indeks udregnes lejestigningerne? Hvor findes det?

Hvor længe før skal stigningerne varsles, hvis de skal det...

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 10-04-06 22:50

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2001/0034729.htm#KVIII

Lejelovens § 47 og 48.

Stigninger skal varsles 3 måneder før.

mvh dova

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-04-06 06:24

Helt korrekt som dova skriver 3 måneder før, eller kan lejeren lade være med at betale stigningen, da den så er ugyldig.
Med hensyn til lejestigning er der meget forskel. Er det i en kommune med et huslejenævn, skal der følges en helt fastlagt procedure med hensyn til udregning af huslejen. Derefter kan huslejen stige når udlejer foretager forbedringer af lejligheden m.m. (stadig med 3 måneders varsel).
Sammen med huslejestigningen skal vedlægges et regnskab for ejendommen, så lejerne kan se hvorfor huslejen stiger. Generalr stiger huslejen mindst en gang om året, fordi ejendomsskatter, forsikring m.m. stiger.
Har selv i tidligere haft udlejningsejendomme, så jeg kan stadig huske lidt til det.

Med venlig hilsen
hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 18-01-07 09:48

Tak for svaret dova.