/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Zebraer kontra heste
Fra : mangorossa
Vist : 2151 gange
50 point
Dato : 06-04-06 23:25

Har lige set en børne/familiefilm om en zebra som troede den var væddeløbshest.. "Fartstriber" hedder den..er forøvrigt god!
Men, vi kom til at snakke om, at zebraer er de egentlig egnede til at ride på..og MÅ man det overhovedet.?
Er de ikke bygget helt anderledes end heste?

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 06-04-06 23:39

Rent fysisk er der vist ikke noget galt i og ride en zebra.

Men tror aldri man har brugt dem, da de skulle være meget svære at tæmme.
De er også arige,,,sparker og bider.

(eks er Zebra det eneste dyr der har fundet ud af hvordan den slipper ud af gabet på en krokodile/aligator. Den vender sig og bider den i øjet..så slipper krokodillen...Smart)

Desuden kommer Zebra fra afrika, og jeg tror ridning er "opfundet" i USA af indianer.
Men er ikke sikker.

I Afrika havde de vel næmmer ved at tæmme gameler, end Zebrare

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 23:48

En Zebra ER en hest, men en vild krabat.

Ridning har sandelig været udbredt før Columbas fandt landet over there.
Islændingene red da på deres små stærke heste og i Asien har ridning været meget udbredt.
http://www.aalborg-zoo.dk/struktur/dyr/dyr/zebra/index.asp

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 23:51

Sidste sætning fra linket.
Citat
Zebraen kan tæmmes, men der er ikke tradition for det. Man har bl. a. i London Zoo haft et forspand af zebraer

Hvis man kan bruge dem som forspand (trække en vogn e.a.) kan man vel også ride på dem.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 06-04-06 23:54

Ja, man kan godt ride på dem. Det ser man da i ny og næ.

Men som der står på siden du henviser til,,,så er der bare ikke tradition for det.

Og det er vel fordi den er svær at tæmme. ?
den er sky, ligesom antilopen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-04-06 23:56

..men en hest er det!

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 07-04-06 00:02

Det er en pony

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-06 00:06

En pony! Erdet ikke en hest?

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 07-04-06 00:11

Johh...

ej okay,,ved faktisk ikke helt om jeg har ret.

Forskel på hest og pony er højden. Mener at hest er højre end 1,42 cm
MEN en islandsk hest eks...er MINDRE end heste mål... MEN bliver aligevel betraktet som værende hest

Og nu kender jeg ikke målene på Zebra (højden) og måske betraktes den som hest..ligesom islænder på trods af den lille højde.
En Zebra er jo ikke ret stor.

Men ved ikke...den er triky

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-04-06 00:53

Citat
Det er aldrig lykkedes at tæmme en zebra, så man kan ride på den. Det ville ellers være en smuk pony at komme ridende på...!

fra http://www.emu.dk/elever4-6/natfag/savannen/jagede.html

Og det er en hest (eller nærmere en pony for en hest måler mere end 1,48 m) , og der findes krydsninger mellem hest og zebra, så bygningsmæssigt afviger de ikke fra hinanden.

mvh dova

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 07-04-06 01:08

Ja, kan godt være der står man ikke kan ride på zebra i det link.
Men jeg mener faktisk der findes en film (spillefilm) som omhandler en pige der rider på sin zebra.

Og i ny og næ har man også set det.
Eks i gamle Penny blade eller My Pony eller hvad de blade nu hed.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 07-04-06 02:02

Til Trine08

Dyret blev tæmmet af mennesket i Mellemøsten for henved 8000 år siden. Link: http://da.wikipedia.org/wiki/Hest-- saa din ugh...ugh teori holder ikke.

Hilsen steno

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 07-04-06 08:12

Jo, man KAN åbenbart ride den OG tæmme den, for det gør de netop i den film jeg nævner i mit spørgsmål. "Fartstriber"....Det er egentlig derfor jeg spørger som jeg gør...for jeg troede heller ikke at det kunne lade sig gøre.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-04-06 11:47

En Zebra er en hest med nattøj på.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 07-04-06 12:30

Hej mangorossa

Det jeg skrev til Trine08 (se mit link) der står Hest, og det jeg skriver gælder hesten. Fejlen i misforståelsen er måske min, da jeg indleder med Dyret....

Hilsen steno

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 07-04-06 14:45

Mango

Nu har jeg kigget på diverse sider med billeder og klip fra den film, og mit bedste bud er, at det er en "fake" zebra som pigen rider på i de klip hvor man ser det, og udover det, er der gjort brug af computerteknologi.

Dem der er dygtige til sådan noget, vil ikke have problemer med at klippe en zebra ind i sådanne situationer, og ligeledes anbringe pigen på ryggen af den.

Det jeg især hæftede mig ved i de klip fra væddeløbsbanen, det er hvor man kan se halen på dyret.
Og så vidt jeg kunne se, var der noget viklet omkring det øverste stykke hale.....måske til pynt, men måske snarere for at skjule, at en zebrahale mere ligner en kohale end en hestehale

Så altså computerteknologi for noget af det og en malet hest med bevikling på halen for resten.

jeg tvivler ikke på, at zebraen i filmen er tam, men derfra og til at den skulle være dresseret og kunne bruges til travløb, det tror jeg ikke på.

mvh dova

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 07-04-06 15:43

oki..Dova, det vil jeg lige tjekke engang..lyder egentlig plausibelt!

Godkendelse af svar
Fra : mangorossa

Dato : 16-04-06 21:14

Tak for svaret dova.
Tror faktisk du har ret!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-06-06 10:52

http://movies.about.com/od/racingstripes/a/stripeshy010805.htm

... her står der godt nok en masse om at ride på zebraer i "racing stripes" så jeg er bange for I må æde "umuligt at ride på zebraer" i jer igen

Mvh Christina Skingur

Kommentar
Fra : pjakobsen

Dato : 28-07-07 13:05

Blot en lille rettelse:
PONYER - er alle heste ved stangmål under 148 cm. - og ikke fejlagtigt 142 cm.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 28-07-07 13:10

Og en rettelse mere - grænsen er lavet om så det hedder 1.50, griner.

I øvrigt er en zebra IKKE en hest, - det er en helt anden art. (Og det siger forskerne, fordi zebraen og hestens afkom er en hybrid, der ikke er formeringsdygtig!)