/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
skatteforhold, sommerhus for udlandsdk.
Fra : unn
Vist : 1408 gange
20 point
Dato : 01-12-02 14:58

Hej

Min kæreste og jeg er pt. bosat i Afrika, og betaler derfor ikke dansk skat. Vi har overvejet at købe et sommerhus i dk, både som investering og for at have noget at komme hjem til i ferierne. Hvordan er det med skat og bopligt når vi ikke bor i landet? Vi har en lejlighed og den skulle udlejes for min. 2 år ellers skulle vi betale dk skat, gælder det samme for sommerhuse, som vidst ikke har bopligt?

med venlig hilsen Unn

Accepteret svar
Fra : twitt

Modtaget 20 point
Dato : 02-12-02 09:42

Hej Unn !

Det at man ejer et sommerhus i Danmark, bevirker ikke automatisk at man har bopæl til rådighed her i landet og vil derfor ikke i sig selv betyde noget for Jeres skattepligtsforhold, der vil blive foretaget en helhedsvurdering. Derimod vil besiddelse af en ejerlighed automatisk bevirke at man har en bopæl til rådighed og det er derfor der skal ske udlejning i min. 2 år.

I vil blive begrænset skattepligtige af eventuelle indtægter af sommerhuset ifm. udlejning og vil derfor modtage en selvangivelse, som I skal udfylde. Bemærk specielt at I skal betale ejendomsværdiskat selvom I bor i udlandet. Ejendomsværdiskatten beregnes i grove træk som 1 % af ejendomsvurderingen op til 3.040.000 kr. (2002) og 3% af resten. I den beregnede skat gives et fradrag på 1.400 kr.

Nedenfor har jeg i uddrag gengivet de relevante afsnit i den vejledning, som Told- og Skattestyrelsen hvert år udsender til skattemyndighederne (Ligningsvejledningen).

mvh
Twitt

D.A.1.1.2.2 Særligt om sommerhuse
Den fortsatte besiddelse af et sommerhus eller anden ejendom, der ikke kan sidestilles med en helårsbolig, vil som udgangspunkt ikke konstituere bopæl, forudsat sommerhuset alene anvendes til ferie eller lignende. Foreligger der andre væsentlige tilknytningsmomenter til Danmark, typisk i form af væsentlige erhvervsinteresser, vil afgørelsen om fortsat bopæl ske på grundlag af en samlet bedømmelse af de foreliggende omstændigheder. Hvis sommerhuset ikke kan karakteriseres som usædvanligt med hensyn til pris og størrelse, vil det næppe kunne bevirke, at bopæl er opretholdt, forudsat det udelukkende anvendes i ferieøjemed, og har status som sommerhus.

D.A.2.5 KSL § 2, stk. 1, litra e - Fast ejendom
Personer, der uden at være omfattet af KSL § 1, ejer fast ejendom her i landet, eller nyder indtægter af samme er begrænset skattepligtige.
Ejendomsværdiskatten påhviler også begrænset skattepligtige personer.

Kommentar
Fra : sephia

Dato : 06-12-02 01:38

Der er altså ikke så stor forkel på sommerhuse og almindelige boliger som twitt giver indtryk af.

Hvis man som expat anskaffer et sommerhus eller en lejlighed eller et hus bliver man ikke fuldt skattepligtig til Danmark medmindre man tager ophold i boligen. At tage ophold, vil sige at bo der ud over ferie og lignende.

En bolig man faktisk har boet i skal udlejes i mindst 3 år for ikke at være til rådighed i skattemæssig sammenhæng.

Hvis sommerhuset udlejes erhvervsmæssigt skal der ikke betales ejendomsværdiskat.

Guds fred og godnat

(jeg vil have mine 2 point igen)

sephia

Kommentar
Fra : sephia

Dato : 06-12-02 01:38

Der er altså ikke så stor forkel på sommerhuse og almindelige boliger som twitt giver indtryk af.

Hvis man som expat anskaffer et sommerhus eller en lejlighed eller et hus bliver man ikke fuldt skattepligtig til Danmark medmindre man tager ophold i boligen. At tage ophold, vil sige at bo der ud over ferie og lignende.

En bolig man faktisk har boet i skal udlejes i mindst 3 år for ikke at være til rådighed i skattemæssig sammenhæng.

Hvis sommerhuset udlejes erhvervsmæssigt skal der ikke betales ejendomsværdiskat.

Guds fred og godnat

(jeg vil have mine 2 point igen)

sephia