/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Sejlklar med Johnson 15HK
Fra : jonasoliver
Vist : 1209 gange
50 point
Dato : 03-04-06 20:05

Jeg har en Nordeck 16" med en Johnson 15HK, som jeg skal have i vandet for første gang ( for mit vedkommende ) snart. Jeg har fået at vide ( fra tidligere ejer ) at der er skiftet impeller og gearolie på motoren, så den skulle være i orden til kommende sæson. Nu er mit spørgsmål : Når jeg har motoren nede i en kæmpe vandtønde og starter den op, så kan jeg ikke se at den "trækker" en ren og pæn stråle af vand ( som jeg har fået at vide at den skal gøre ). Vil den først gøre det når jeg er på fjorden, så den ikke trækker luftbobler med ind i vandkølingen, eller hvordan hænger det sammen. Er der nogen, som kan give et godt råd ....?

Venligst
Jonasoliver

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-04-06 23:04

Som du selv er inde på, kan det godt skyldes luft i tønden, men du prøver den da bare på båden.
Prøv lige først i tønden uden at skruen er slået til.
Så vidt jeg husker har Johnson'en udstødningen under vandet så det kan godt være årsagen
Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 03-04-06 23:05

Jeg ved ikke om det gælder din påhængsmotor, men min lille Evinrude har udstødning sammen med kølevandsafgangen så den ikke giver en ren vandstråle. Der kommer lidt udstødningsgas ud sammen vandet. Jeg tror det er helt normalt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-04-06 06:43

hvis din motor har udstødningen ud i propellen, kan du tydeligt se det. så er der et hul midt i propellen. men jeg tror det er en motor med kølevandsstråle. der skal komme vand når du kører med den i en tønde. hvis der ikke gør det, er der noget galt og det skal du have kigget på inden du sejler ud, for ellers brænder du motoren af. skil vandpumpen ad, og se efter om impelleren sidder rigtigt, og om den er intakt. der kan også sidde skidt i afgangsrøret. det kan du prøve at fjerne eller løsne ved at blæse med en kompressor ind i afgangsrøret

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 04-04-06 14:28

hej .

Hvis din motor er af den type, der har en kontrolstråle, skal den også være der i en tønde, såfremt der er vand nok. prøv at se, om der er noget du kan løsne eller tage af på selve motoren (termostat aftapningshane eller lign. ), som er forbundet til vandgangene ,så tæt på benet, som muligt, start og se om der kommer vand, gør der det, er pumpen nok OK. Derefter må du se om der er andre steder, som kan kontrolleres, for at se hvor langt vandet når. Der er også tit en slange til kontrolstrålen, tjek om der er vand før udgangen. kommer der ikke vand til noget, må du tjekke pumpe og tilgangsrør, det kan jo endelig være samlet forkert, hvis det har været skilt ad.
uddyber gerne

hilsen Erik

Kommentar
Fra : jonasoliver

Dato : 04-04-06 14:43

Hej og mange tak for jeres kommentarer. Jeg ved at Evinrude og Johnson er identisk ( lavet på samme fabrik ) men Evinrude-navnet kunne ikke sælges på det amerikanske marked, så deraf navnet Johnson. Jeg tror at Transor har ret. Der kommer en smule vand ud samme sted som udstødningsgassen, men er alligevel lidt usikker. Er det derfor svært at skille vandpumpen, som Timare46 foerslår, og i givet fald hvad skal jeg være opmærksom på.

Hilsen Jonasoliver

Godkendelse af svar
Fra : jonasoliver

Dato : 04-04-06 20:15

Tak for svaret transor. -Og tak til jer andre. Jeg lukker spørgsmålet, men skulle der være nogle kommentarer efter dette, modtages de gerne.

Hilsen Jonasoliver