/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Ang. amstaff og lignende hunde
Fra : lsdmulle
Vist : 3451 gange
100 point
Dato : 03-04-06 10:21

Er det bare mig, eller har andre det ligeså?!
Jeg kan ikke få ind i mit hoved, hvorfor folk anskaffer sig kamphunde/muskelhunde. Er det, fordi de mangler spænding i deres liv? Når man snakker med folk, som har forstand på kamphunde, siger de allesammen, at når hunden er voksen, så kan man ikke styre den længere. Og det er uanset, hvem der har opdraget den. Jeg undrer mig også over, hvorfor man ikke ser amstaff og lignende, som er ret gamle. Hvor er alle de gamle hunde henne????? Er de alle aflivet eller hva'?
Man ser jo mange andre almindelige hunderacer, som er både 8, 9, 10 og 11 år og osse ældre. Jeg har selv schæferhund, og selvfølgelig kan man også være uheldig med denne race eller andre racer for den sags skyld. Men hvorfor købe en hund som man ved, man på et tidspunkt får problemer med. Ja, det fatter jeg altså ikke. Og det er jo uanset, om man har 1 eller 10 års hundeerfaring.

Håber at høre andres seriøse mening.

Kommentar
Fra : beautysmoothie

Dato : 03-04-06 11:10

en amstaff er også en hund,
jeg mener personligt at, det er ejeren der gør sin hund til den den er, en amstaff er ikke en umulig pga. af racen.
skulle racen måske afskaffes?
skulle vi aflive alle amstaff fordi nogle mennesker vælger ikke at forstå hvorfor at folk elsker deres hund, selvom den har et dårligt ry.

Kommentar
Fra : lsdmulle

Dato : 03-04-06 11:16

Nej det mener jeg ikke, man skal. Men alle de såkaldte kloge hoveder siger jo alle, at en amstaff ikke kan læse andre hunde kropssprog, og det har de heller brug for. De bruger bare deres kræfter i stedet. Og når de bliver voksne, så tager de magten.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-04-06 11:22

Amstaff & amerikansk bulldog er nogle dejlige hunde, de er ikke for begyndere, hundene er som deres ejere, hvis ejeren er ”blød i bolten” så bliver hunden det også!
Folk med små/mellemstore børn skal lære deres børn at man ikke går hen til en hund man ikke kender, og jeg mener at det forældrene der mangler evnen til ”hund kontra børn opdragelsen”
Og der er mange hundeejere der ikke burde have hund.
Blot en betragtning

Kommentar
Fra : lsdmulle

Dato : 03-04-06 11:30

modersvilje>> Jeg er delvis enig med dig. Men det burde da ikke være nødvendigt at blive lidt urolig, hvis man møder en person med en amstaff og lignende. Man ved jo desværre ikke, om hunden pludselig "tænder", hvis man selv lufter hund.
Jeg er selv hvalpetræner, men i vores forening har man fravalgt alle kamphunderacer, da vi ikke vil risikere noget af hensyn til almindelige familiehunde.

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 03-04-06 11:59

Hej.

Jeg siger alttid og har altid sagt:

Der findes ingen dårlige hunde, kun dårlige hundeejere.

Dette står jeg ved, MEN Amstaff og også enkelte andre racer er jo netop, fra starten, fremavlet med et iltert temperament fordi den var ment som andet end hygge- og familiehund. Det vil tage generationer før disse gener er ude af racerne igen.

Jeg tror at mange anskaffer sig disse racer fordi de synes det er 'sejt' at eje sådan en men jeg ser desværre også at rigtig mange må give op og afhænde hunden, når den når en vis alder og de ikke længere magter den.

Jeg har læst meget om disse racer - har ikke hund selv men interesserer mig for emnet 'hunde' og i særdeleshed hundens adfærd. men altså - ingen personlige erfaringer overhovedet.

Jeg har ikke tænkt over det du skriver med at 'hvor er de gamle Amstaff'er' - det har du ret i, jeg er heller ikke stødt på en gammel Amstaff i min læsning om emnet. Det kunne da være interessant at høre om andre her kendskab til gamle hunde af racen Amstaff.

beautysmoothie>>

Du skriver..

Citat
en amstaff er også en hund,

- JA den er men så kan man jo også skrive:
'En løve er også en kat' !

Dette kan man da ikke bruge til noget og selvfølgelig elsker Amstaff ejere deres hund - det må man da i hvert fald gå ud fra! Dette er da ikke en garanti for at man forstår at opdrage sådan en race? Hvor mange mennesker forbinder mon 'kærlighed' med 'fast hånd' - 'diciplin' - 'dominans' ?
Er det ikke korrekt at det er vigtigt at en Amstaff 'kender sin plads' i hierakiet bueautysmoothie?
Er det ikke korrekt at hvis hunden får plads øverst i rangordningen, så kan det gå grueligt galt?

Jeg kunne blive ved - MEN igen: Der findes ingen dårlige hunde, kun dårlige hundeejere. Ergo - HVIS det går galt med denne race, så er det fordi dens ejer IKKE har sat sig ordentligt ind i hvad det vil sige at eje en hund af racen Amstaff og derfor bliver overrasket når den lille søde hvalp pludselig bliver en stor stærk og dominerende hund.

Bare dog kommende hundejere ville sætte sir ordentligt ind i tingene, før de anskaffer dyr - ikke kun hunde af disse racer - men ALLE dyr. Det ville, for Amstaff'en (og andre racer af samme støbning) betyde at folk var rustet til at opdrage en harmonisk og god hund og det må være dét der er grundlaget for at få bortavlet de tidligere 'temperamentsgener' (kan ikke lide ordet 'kamphund' og synes ordet 'muskelhund' er latterligt) fremavlet en hund med et godt og harmonisk temperament og sunde og gode gener.

Til sidst - (og nu får jeg sikkert på pukkelen), når man læser om disse hunde som jeg altså vælger at kalde 'temperamentshunde', så ser man jo gang på gang deres ejere afbilledet - ca. 80% af de billeder jeg har set af f.eks. Amstaff ejere, viser tydeligt at det er bestemte 'typer' af mennesker der vælger denne race. Typisk mennesker der selv kan lide at fremstå som 'seje' (mærkeligt ord at bruge i menneskesammenhæng men synonymt for den gamle talemåde 'hårde bananer').
'Målet helliger midlet' - hvis deres intensioner med at anskaffe en sådan hund er at fremstå som skrækindgydende, så er deres mål nået i mit tilfælde! Jeg bliver virkelig bange når jeg ser et menneske 'af denne type' komme gående mod mig - med en hund, 'af denne type' i (eller UDEN) snor.
Er det mon dét der er meningen? Får ejerne et sug i maven ved tanken om at han og hans hund er frygtet? Faktisk så tror jeg at det er gældende for mange af Amstaff ejerne, desværre.

I øvrigt har de fleste af Amstaff'erne kuperede ører og hale - hvorfor skal de have det? Det er faktisk sdan at når man støder på en enkelt hund der IKKE er kuperet enten her eller der, så er den en smule til grin? HVORFOR? I øvrigt er kupering forbudt i Danmark - og jeg synes det er vanvittig synd for hunden at skære dens hale og det halve af ørerne af - jeg kunne enormt godt tænke mig at vide HVORFOR Amstaff ejerne vælger at lade deres hunds lemmer amputere, helt eller delvist?

Aflive alle Amstaff'er? Altså - som det er lige nu...gerne for min skyld men det kan jeg godt se ikke er vejen frem. Et forbud er heller ikke løsningen (det ses med forbudet mod Pittbull'en, de finde stadig i landet) - Men en form for 'hundekørekort' eller lignende og så et TVUNGET kursus til ALLE der ønsker at anskaffe sig en hund af ovennævnte racer, således at alle kan føle sig sikre på at anskaffelsen sker efter megen omtanke og gennemgået kursus i div. såsom lydighedstræning, mentaltræning/test, temperamentstest osv. osv.

Dette ville vel også betyde at alle bliver mere trygge omkring disse racer og dette vil være til glæde og gavn for alle ejere. Jeg ved at der er mange gode Amstaff ejere der kæmper for at få deres hunderaces image ændret - og de gør det godt! MEN det ødelægges gang på gang af andre, i mine øjne inkompetente, ejere som kommer ind under den kategori jeg omtaler ovenover som 'bestemte typer' af mennesker.

Det er synd for de gode Amstaff ejere som fortsat må kæmpe og hver eneste gang der sker et eller andet skidt omkring racen, bliver sparket tilbage og må begynde forfra og det er bestemt ikke mindre synd for selve racen.

Jeg elsker, som udgangspunkt, ALLE dyr - men der er dyr jeg frygter! Blandt dém er Amstaff'en - og også....løven.

Vuf fra Dorthe.

Godkendelse af svar
Fra : lsdmulle

Dato : 03-04-06 12:24

Tak for svaret. Jeg kunne ikke selv have sagt det bedre

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-04-06 12:43

Vaxen skrev
Citat
Aflive alle Amstaff'er? Altså - som det er lige nu...gerne for min skyld.....

Hvorfor ikke? Udryd racen. Ingen normale mennesker har noget at bruge den til. Der er tonsvis af hunderacer at vælge i mellem, så det er ikke på nogen måde et tab.

Som du efterfølgende så 100 % rigtigt skriver:

Citat
Til sidst - (og nu får jeg sikkert på pukkelen), når man læser om disse hunde som jeg altså vælger at kalde 'temperamentshunde', så ser man jo gang på gang deres ejere afbilledet - ca. 80% af de billeder jeg har set af f.eks. Amstaff ejere, viser tydeligt at det er bestemte 'typer' af mennesker der vælger denne race. Typisk mennesker der selv kan lide at fremstå som 'seje'

Du får ikke på puklen af mig. I mine øjne er typer som anskaffer sig den slags hunde udelukkende latterlige personer, der sygeligt ønsker den magt som eksempelvis et skydevåben kan give, men i mangel af dette, så anskaffer de et levende håndvåben, som de kan rende og vise frem, og i værste fald bruge.

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 03-04-06 12:59

Sikke mange fordomme og uvidenhed der udvises omkring denne hunderace.jeg har ikke selv,og skal ikke have en såkaldt amstaff,men kender en der har racen,og hverken hunden eller ejeren er latterlig. det er dog den mest latterlige og generaliserende kommentar du kommer med Klumme.

http://www.amstaffs.dk/racen.htm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-06 12:59

Citat
MEN igen: Der findes ingen dårlige hunde, kun dårlige hundeejere. Ergo - HVIS det går galt med denne race, så er det fordi dens ejer IKKE har sat sig ordentligt ind i hvad det vil sige at eje en hund af racen Amstaff og derfor bliver overrasket når den lille søde hvalp pludselig bliver en stor stærk og dominerende hund.

Der er jeg ikke helt enig.
For de hunde der, ikke bare Amstaff, men alle de øvrige racer der klassificeres under begrebet kamphunde/muskelhunde/temperamenthunde eller hvad man kalder dem, de har altså en psyke/sind der gør, at de er potentielle angribere.

Man kan desværre bare ikke sige hvornår det "klikker" for hunden så den umotiveret angriber et eller andet, eller om den nogensinde vil gøre det.

der er set flere eksempler på, at den slags hunde, der ellers har fungeret som fredelig familiehund, "klatrestativ" for familens små børn m.m. pludselig gå amok.
Og bagefter er ejeren chokeret, totalt uforstående overfor, at lille Fido sådan kan forvandle sig til et ukontrollerbart rovdyr, ukontrollerbart fordi, hvis sådan en hund går rigtigt amok, skelner den ikke mellem hvem den angriber, det kan lige så godt være ejeren selv, og især hvis hunden er en af dem, der har været lidt "vanskelig" at styre og derfor har fået en håndfast opdragelse.

Citat
Til sidst - (og nu får jeg sikkert på pukkelen), når man læser om disse hunde som jeg altså vælger at kalde 'temperamentshunde', så ser man jo gang på gang deres ejere afbilledet - ca. 80% af de billeder jeg har set af f.eks. Amstaff ejere, viser tydeligt at det er bestemte 'typer' af mennesker der vælger denne race.

Næ, du får ikke på puklen vil.du, for du har fuldstændig ret.
Og det er med til at gøre hundene endnu mere farlige, netop fordi de hunde med den type ejere, specielt bliver trænet til angreb, og ofte kun kræver måske et lille signal fra ejeren til at angribe, hvorimod det kniber lidt mere med almindelig lydighed.
Så forsvarer de sig med, at hunden er i snor...jaja, men det hjælper jo ikke stort, når ejeren alligevel ikke kan styre hunden. Der har været flere eksempler hvor kamphunde har angrebet mennesker eller andre hunde, selv om de var holdt i snor, ejeren må så bare slippe hunden, da de ellers selv risikerer at blive flået.

Og yderligere griber det illegale marked for de hunde kraftigt om sig, og det hænger jo også sammen med "bestemte 'typer' af mennesker der vælger denne race".

Ulovlig import fra "fabrikker" fortrinsvis i Polen, hvor sådan en hund kan erhverves for få hundrede kroner.
Illegal kamphundesport florerer kraftigt i visse miljøer.
Folk får stjålet deres hunde, katte, kaniner......som bruges til træningsobjekter.

Citat
Jeg undrer mig også over, hvorfor man ikke ser amstaff og lignende, som er ret gamle. Hvor er alle de gamle hunde henne????? Er de alle aflivet eller hva'?

Det er da en mulighed, jeg ved ikke om der findes statistikker over hvilke racer der aflives flest af, eller om det kun er samlet antal, for der aflives over 20000 hunde og katte hvert år i DK hvor aflivningsårsagen ikke skyldes sygdom.

Men nu kunne det også tænkes, at det er fordi de racer er i stærk fremgang og at "stammen" ikke er så gammel endnu.

Og jeg tror ikke på, at hvis loven om kamphunde udvides til at omfatte flere racer vil hjælpe på problemet.
Derimod tror jeg, at det vil medføre at mange flere hunde holdes indelukket under kummerlige forhold rundt omkring, nøjagtig som de deciderede kamphunde gør det nu.

mvh dova

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 03-04-06 13:05

4 generationer skal der til, for at avle de dårlige gener ud af en hunderace,så jeg må konstatere at ingen af jer ved ret meget om avl.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-04-06 13:05

Citat
hverken hunden eller ejeren er latterlig

Hvad hunderacen angår, har jeg ikke kaldt den latterlig, og hvad personen angår, så ser vi måske forskelligt på hvornår man er latterlig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-06 13:18

Citat
4 generationer skal der til, for at avle de dårlige gener ud af en hunderace,så jeg må konstatere at ingen af jer ved ret meget om avl.

Nu mener jeg ikke det har været på tale, hvor længe det tager at udavle dårlige gener, så hvordan du kan fastslå, at ingen ved ret meget om avl..

Hvis du ved så meget om avl, så burde du samtidig vide, at gener har det med at "gemme sig", ofte mange generationer tilbage, og derfor kan man aldrig vide, om der pludselig dukker noget totalt uventet op i avlen.

Og det ses blandt mange dyreracer og ikke bare hunde.

De fleste dyreracer i dag er fremavlet ved krydsninger mellem forskellige racer, hvor man så videreavler med henblik på nogen specielle standarder, men derfor kan der sagtens med flere generationers mellemrum, dukke noget op fra forfædrene.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-04-06 14:05

Ja, det er rigtig nok, at der i DKK er gjort et stort -og vellykket- avlsarbejde for at udavle det aggressive temperament af den oprindelige amstaff.

Uheldigvis betyder det, at der findes pragtfulde eksemplarer af racen, -skønne familiehunde, som er legesyge, sjove og relativt nemme at opdrage.

Samtidig er amstaffen en "modehund" -på linie med chihuahuaen.....

Og der bliver slet ikke produceret nok af disse hunde i DKK til at klare efterspørgslen.

Så unge mennesker ser en pragtfuld skøn amstaff og ønsker sig en magen til.. --Det er jo næsten sådan vi alle har valgt race..

Og så er man bare SÅ lykkelig hvis man finder en hvalp, så man slet ikke ænser om den er stambogsført eller ej, importeret eller måske stjålet.
Derfor står helt unge mennesker ofte i en lykkerus med en åååh- så vidunderlig hundehvalp, som de ikke kar en kinamands chance for hverken at opdrage eller at gennemskue, hvad den kan udvikle sig til..
............men det KAN da gå godt..............

Knete, dit link er til DKK-STAMBOGSFØRTE amstaffer. Og det er altså nok de allerfærreste "amstaffer" der er det. Der bliver kun født ca 100 hvalpe af racen herhjemme om året. Behovet er langt større.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 03-04-06 14:11

Citat
4 generationer skal der til, for at avle de dårlige gener ud af en hunderace,så jeg må konstatere at ingen af jer ved ret meget om avl.

Dette synes jeg da lyder godt Knete for så er der lys forude? Hvad med at få samlet ejerne og få sat nogle aktiviteter i gang for at få de brodne kar afskaffet? Med 'brodne kar' mener jeg ejerne - ikke hundene! Få dog indført det hunde'kørekort' - og sæt nogle store krav til de der ønsker at anskaffe hund (dette burde faktisk gælde for alle racer! Som Dova skriver er der alt for mange hunde der lever under kummerlige forhold (og masser af andre dyr også)).
Men stil særlige krav til kommende ejere af disse racer med de 'uheldige' gener.

Klumme siger tingene lige ud ad landevejen men det gør ikke ordene mindre rigtige. Jeg selv er nok stadig lidt ræd for at 'få på puklen' herinde - og var faktisk overbevist om at isen var meget tynd dér hvor jeg færdedes i mit forrige indlæg - derfor den fine indpakning.

Dova> Du har ret i at man aldrig ved hvornår lunten tændes hos disse racer - derfor min angst for dem, både på egne og andres vegne. MEN jeg tror stadig at HVIS man gik i gang NU med at tage forholdsregler som ovenstående, så VIL de kunne lykkes at bortavle disse gener. Men det kræver en virkelig gennemgribende ændring af kravene til ejerne - gerne ved lov!

Knete forsvarer racen og det ser man altid i en debat, selvfølgelig gør man det - men Knete - erkender du da ikke at problemet ER der? Jeg må nok sige at hvis du ikke kan se at der er et stort problem, så jeg er rystet og står af her.
Hvis du ser problemet - hvad er så dit forslag til at få tingene ændret? Ingen er vel interesseret i at disse racers image fortsat vil være som nu? ..Eller er nogen alligevel interesseret i det?
Går det 'seje' ved at eje en Amstaff af det hvis disse gener forsvinder?
Jeg er ikke i tvivl om at det attraktive ved denne race vil fordufte hvis den ikke længere har dette 'onde image' som den har nu, når vi taler om de 'bestemte typer' ejere (som jeg vil overlade til Klumme at beskrive )
- MEN - for den helt almindelige hundeejer som blot har kastet sin kærlighed på en Amstaff, så tror jeg altså at det vil være en glæde og en stor lettelse hvis deres elskede hunds image var anderledes - og de pludselig vil kunne lufte den uden at folk frygter at mødes med dem - og måske endda går over på den anden side af vejen når de kommer imod dem.

Knete - ser du slet ikke problemet? Når du ved at det tager fire generationer at få andret generne, hvad skal der så tages af initiativer for at man kommer i gang - og får fuldført?

Tak skal du ha' Isdmulle - men jeg håber debatten kan fortsætte lidt endnu.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-06 14:31

Citat
Går det 'seje' ved at eje en Amstaff af det hvis disse gener forsvinder

Jo, men selv om generne forsvinder, kan det jo stadig lade sig gøre, at træne agressivitet og angrebslyst ind i en hund............det kan man faktisk med de fleste racer, da hunden oprindeligt er et rovdyr.

Det er jo det der er forskellen på kamphundene og andre hunde, at hos kamphundene drejer opdragelse/træning sig om at tøjle temperamentet og angrebsinstinktet fordi det er så kraftigt hos dem (hvis altså det er en fredelig hund man er ude efter) , hvor imod det hos andre hunde skal fremprovokeres.
Tidligere, for mange år siden, blev adskillige andre racer også brugt og klassificeret som kamphunde f.eks. Boxer, Mastiff m.fl. og der taler man noget mere end 4 generationer før disse gener var "lagt i dvale".

Så på den måde, redder det jo ingenting, når hundene befinder sig hos "bestemte 'typer' af mennesker der vælger denne race".
Så vil man bare se anderledes og grovere fremgangsmåder og behandling af dyret for at oparbejde "dræberinstinktet".

mvh dova

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-04-06 14:56

Men i øvrigt mener jeg slet ikke, at man burde ha' lov til at holde hund i større bysamfund. Man kunne måske efter ansøgning give lov til at holde småhunde som Papillion / Yorkshireterrier og lign. hvis man havede bestået et obligatorisk kursus i hundeopdragelse/pasning osv. osv. og endvidere på betingelse af, at de udelukkende fik tørstoffoder, så man bare skal støve af efter dem og ikke ha' deres ækle lorte liggende på fortove mv.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 03-04-06 15:10

dova> Det er fuldstændig rigtigt at det stadig vil kunne lade sig gøre at træne en hund til at blive aggressiv, selvom generne blev bortavlet - og det er dét jeg frygter vil blive tilfældet for, efter min mening, så ER det disse 'bestemte typer' der anskaffer omtalte racer - med ganske få undtagelser.
Derfor tror jeg heller ikke på at interessen for at fremavle gode egenskaber hos racen, er særlig stor og derfor kunne det være rart at se nogle kommentarer fra amstaff ejere i denne tråd - og se om de vil bruge kræfter på at forsvare deres hunde eller måske komme med løsninger og forslag til at få ændret racens image.

Desværre tror jeg ikke de viser sig - ikke kun på grund af at spørgsmålet er lukket nu men mest fordi interessen slet ikke er der.

Klumme - jeg kan godt følge dig et godt stykke hen ad vejen men, selvom jeg ikke selv har hund, så forstår jeg godt de mennesker der gerne vil have et dyr at holde af og kaste deres kærlighed på. Mange ensomme mennesker har hunden som bedste ven - i mange tilfælde endda som eneste ven.
Det er også min mening at et kæledyr fremelsker nogle egenskaber hos os mennesker som er til gavn for os selv og hele vort livssyn. Men det behøver jo ikke at være en hund - her har vi jo katte og elsker dem højt.

Med hensyn til hundenes efterladenskaber - JA for pokker dér har du ret Klumme! Men det kunne jo så være en del af dette hundekursus 'Ryd dog op efter din hund' - dette burde enhver ansvarsfuld hundeejer automatisk gøre og jeg er så naiv at jeg faktisk tror at hundeposer er en (vigtig) del af de fleste hundeejeres påklædning.
Der er intet så irriterende, ulækkert og STINKENDE som at vade i en hundelort og måske endda slæbe det med ind på et tæppe eller i en bil. Stanken hænger i bilen i laaang tid efter, også selvom man gør grundigt rent med Rodalon.

Men det er jo en helt anden snak - jeg tror ikke en Amstaff's lort stinker værre end en puddels

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-04-06 15:34

LOOL Ja du er "naiv" (i dette sp) Vaxen.

Hvis du vidste hvor tit jeg ser pæne modne damer i pels og cowboybukser lufte deres lile kæledægge klokken hundelort om morgenen. Fint arrangeret med hårbollen i snor og midt på snoren en hundelorteopsamlingspose provokerende monteret.

Kan alle se.... jeg rydder skam op efter vaps!!!!!

Gu gør de ej. De kigger sig lige over skulderen, og er der ingen (tror de), så dasker de bare videre. De får dælme en sjov farve i gennem rougen looool, når jeg tiltaler dem og minder dem om at de liiiige glemte at tage DERES lort med sig.

Engang var der en fin dame i bydelen Ordruk lool som ingen pose havde med, og lod sin lille vaps smide en børge på ½ kg på fortovet. Jeg fortalte hende meget overbevisende, at jeg personligt ville bære lorten hjem tll hende og tvære den ud over hendes pæne hus, hvis hun ikke fjernede den. Hun tog den fandme med de bare finge og tog den med sig. LOOOOOOOOOOOOOOOL Tror du hun var pisse sur YES hun var. Jeg tror altid hun har pose med fremover

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 03-04-06 15:57

Hmm, du må jo have et frygtindgydende fjæs når folk sådan vil rage i lort for din skyld Klumme

Og jeg siger dig min HERRE - hvis du EEN gang mere kalder mig for vaxen så falder der brænde, eller i værste fald HUNDELORTE ned over dine skuldre!
Al respekt for vaxen - men det' altså ikke mig

Og ja - jeg ved godt at jeg er naiv m.h.t. de hudeposer

ÆV

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-04-06 17:10

ÅNDSKYLD vil.du........

Det var nok fordi I begge nyder min respekt. (reddede jeg den??)

Nøøøø mit fjæs er vel ikke "slemmere" end så mange andres, men mon ikke den dårlige samvittighed har spillet ind....... osse

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-04-06 17:35

Amstaff er en "kyllingehund" i forhold til tyrkernes Kangal, russernes Owtscharka, exjugoslaviens Sarplaninac & Tibetansk Mastiff der er sikkert flere. Disse urhunde som alle kan føres tilbage til kristus fødsel- er hunde der vogter kvæg - får og bønder, disse hunde æder en ulv til morgenmad hvis de får lov, politiet/militæret over det meste af verdenen bruger eller har brugt disse hunde til diverse opgaver, ved siden af dem er mange kamphunde det rene vand, disse hunde kan opdrages,
jeg er ikke bekendt med Amstaffen - kan den opdrages?, hvis ja - så er det kun ejeren der kan be-brejdes.
se det var en betragtning

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 03-04-06 20:14

Hej modersvilje.

Ja det er en betragtning - men helt ærligt....et grimt bestialsk mord bliver da ikke 'pænere' af at der bliver begået endnu grimmere og endnu mere bestialske mord?
Ligeledes skal en svært overvægtig person vel ikke fravælge en kostomlægning blot fordi der findes folk der er meget større?

Der kan vel altid findes eksempler der er værre end et nævnt. De racer du beskriver lyder slemme - her hjemme har vi rigeligt i dem vi har i forvejen.

Det er muligt at Amstaff'en er 'kylling' i forhold til dem du nævner - til dét kan jeg kun sige at det gør den bestemt ikke mindre temperamentsfuld ellere nemmere at håndtere.

Klumme>> Hmmm..alt forladt Og jo. det var såmænd nok damens dårlige samvittighed der fik hendes hånd ned i lorten

Du må virkelig have gjort hende desperat

Jeg kan da lige fortælle at jeg selv har gjort noget lignende engang - det er den eneste gang jeg har gjort det og jeg gør det aldrig mere - jeg havde bestemt mig for at være lidt provokerende overfor en eller anden hundeejer der havde 'glemt' lorteposen. Jeg tog et par poser med, jeg boede i København dengang. Selvfølgelig så jeg en hund efterlade en pæn stor portion midt på fortovet. Ejeren - en stor bredskuldret fyr, gjorde ingenting men fortsatte bare.
Jeg tog en dyb indånding, fandt en pose frem, holdt vejret og fik samlet 'skiderikken' op, lukkede pænt posen og gik efter hund plus ejer. da jeg nåede hen til dem rakte jeg posen frem og sagde de formastelige ord 'Her, værs'go.....din lort'
UF UF UF - jamen altså....jeg var så tæt på et par over nakken som jeg aldrig har været hverken før eller siden og jeg gør det ALDRIG mere.

Jeg kaldte jo altså IKKE manden for 'en lort' - men sådan kom det til at lyde.....
Og sådan opfattede han det altså osse.

Væk - var jeg..hurtigt.

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 03-04-06 20:29

<<< Knete forsvarer racen og det ser man altid i en debat, selvfølgelig gør man det - men Knete - erkender du da ikke at problemet ER der? Jeg må nok sige at hvis du ikke kan se at der er et stort problem, så jeg er rystet og står af her. >>>>

hahahaha, så stå dog af vil.du. jeg erkender nemlig ikke noget,som ikke e r set før.

Rottweiler,Doberman,Schæfer har alle gennemgået den samme hetz.som nu ses med Amstaffen. De var i alles øjne disponerede for at være aggressive grænsende til det sindsyge. Skal vi også forbyde disse racer,som idag bl.a i stor stil bruges som familie og arbejdshunde?
For 15 år siden var der nøjagtig det samme billede af disse hunde, fordi medierne fokuserede rigtig meget på de sager der var, omkring mishandling og overfald.
Idag er de fleste enige om,at både en Rottweiler og en dobermann er dejlige og skikkelige familiehunde,og politiet har bevist,hvor velopdragen en schæferhund kan være.
Lad os nu give racen en chance for at blive avlet under kontrollerede og fornuftige former, inden vi forbyder det hele,og dermed øger importen af de mishandlede østeuropæiske eksemplarer.

Hvis det forholder sig som du og klumme er inde på,at det overvejende er hjernedøde Brian´er, som tiltrækkes og køber dem som potensforlænger og ikke er interesseret i opdragelse,så lav for min skyld gerne en slags hundekørekort. Man kan forlange,at hedder man Brian, er kronraget og single og samtidig har en lille pik,så skal man eje en rød Golf GTI fra 89 med terninger i forruden,inden man anskaffer sig en Amstaff.

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 03-04-06 20:35

Og sådan kan det gå,når en pitt bull ikke passer på

http://www.snopes.com/photos/animals/porcupinedog.asp#photo

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-04-06 21:03

De fleste af de "amstaffer" der findes, er slet ikke amstaffer, hvor aggressiviteten er forsøgt udavlet, men blandingshunde, der fremstilles for at tilfredsstille behovet for den slags modehunde.

Det er DET, der gør den "race" farlig.

Det samme med hundene i den anden ende af skalaen: Chihuahuaen er en skæg og sund lille livlig hund.... Men når man så bare skal lave nogle hunde, så får man nogle ynkelige små skrog, som vokser op til et jammerligt liv med alverdens sygdomme..... HVIS de vokser op.

Kunderne til begge typer hunde, er ganske unge mennesker, der ikke aner en dyt om, hvad det er, de køber. De tror, at ALT drejer sig om opdragelsen og at være så goooode ved den lille søde hvalp.
Og JA hvalpene ER jo desværre enormt søde, ---uanset race... eller ej.

Det er de massefremavlede hunde der giver "racen" det dårlige ry -også hos ansvarlige hundefolk.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 03-04-06 21:16

Citat
Lad os nu give racen en chance for at blive avlet under kontrollerede og fornuftige former, inden vi forbyder det hele,og dermed øger importen af de mishandlede østeuropæiske eksemplarer.

hmm..det er da præcis det jeg er inde på, er det ikke? Jeg efterlyser da netop at man går i gang med at bortavle de usunde gener og får fremavlet en sund hund uden dette vanskelige temperament.

Citat
Hvis det forholder sig som du og klumme er inde på,at det overvejende er hjernedøde Brian´er, som tiltrækkes og køber dem som potensforlænger og ikke er interesseret i opdragelse,så lav for min skyld gerne en slags hundekørekort. Man kan forlange,at hedder man Brian, er kronraget og single og samtidig har en lille pik,så skal man eje en rød Golf GTI fra 89 med terninger i forruden,inden man anskaffer sig en Amstaff.

Man kan forlange,at hedder man Brian, er kronraget og single og samtidig har en lille pik,så skal man eje en rød Golf GTI fra 89 med terninger i forruden,inden man anskaffer sig en Amstaff.

Med ovenstående sætter du da vist 'skilt' på Amstaff ejere? Er du klar over det?
Du siger, med disse ord, at en Amstaff ejer ikke kan køre en rød Golf GTI med terninger i ruden, gør du ikke? Hvorfor kan en Amstaff ejer ikke dét? Det er vel ikke fordi et vist image bliver spoleret i sådan et køretøj? Er det mon ikke 'sejt' nok at køre sådan en bil....når man er af den type du beskriver?
Kronraget? Single? Brian? Lille dillerdaller? Jamen hvor har du det dog fra?

Mvh. Dorthe.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-04-06 21:30

Nu begynder du at fatte det Knete

Citat
hedder man Brian, er kronraget og single og samtidig har en lille pik,så skal man eje en rød Golf GTI fra 89 med terninger i forruden,inden man anskaffer sig en Amstaff.

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 04-04-06 11:31

vil.du. kender du udtrykket "at se splinten i broders øje,men ikke bjælken i sit eget"?????

du skriver <<<<Med ovenstående sætter du da vist 'skilt' på Amstaff ejere? Er du klar over det?>>>>

fatter du slet ikke,når man gør grin med dig???
ER DU KLAR OVER, at det var DIG,der satte et skilt på Amstaff ejere,og at jeg med overdrivelse følger din forskruede tankegang,og tager pis på dig---- ???

Du skriver <<<< Jeg tror at mange anskaffer sig disse racer fordi de synes det er 'sejt' at eje sådan en>>>>

Du skriver videre <<<< så ser man jo gang på gang deres ejere afbilledet - ca. 80% af de billeder jeg har set af f.eks. Amstaff ejere, viser tydeligt at det er bestemte 'typer' af mennesker der vælger denne race.>>>>

du ligefrem påstår,at BESTEMTE TYPER AF MENNESKER er disponeret for at vil være seje,og derfor anskaffer sig en Amstaff

og her <<<< Typisk mennesker der selv kan lide at fremstå som 'seje' (mærkeligt ord at bruge i menneskesammenhæng men synonymt for den gamle talemåde 'hårde bananer').
'Målet helliger midlet' - hvis deres intensioner med at anskaffe en sådan hund er at fremstå som skrækindgydende, så er deres mål nået >>>>

og du fatter ikke,at min bemærkning med den røde golf GTI er en dyb ironi,brugt for at anskuliggøre,at jeg synes du spiller smart og klog på noget du ikke ved noget om-----????
men du er måske præ-senil??? det må du næsten være,for du lovede også at stå af,hvis ikke jeg ville erkende hvad DU anser som et problem,,,,,og det erkendte jeg da vist ikke. Fej lige for egen dør,eller læs i det mindste dine egne kommentararer,inden du en anden gang kaster dig ud i analyser af andres kommentar.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-04-06 15:08

Jaja, dette er præcis hvad jeg havde regnet med

Jada - jeg er da præsenil men vistnok kun i lightudgaven..så vidt jeg husker

Jeg nå nok give dig ret i at jeg satte skilt på Amstaff ejerne - men teksten....den klarede du og endda til UG

Men igen:

Citat
Lad os nu give racen en chance for at blive avlet under kontrollerede og fornuftige former, inden vi forbyder det hele,og dermed øger importen af de mishandlede østeuropæiske eksemplarer.

- vi er jo helt enige hér knete. Jojo, jeg har skam selv læst mine indlæg (har endda selv skrevet dem )

HVORDAN får vi så givet racen ro så der kan blive fremavlet gode sunde hunde uden det uregerlige, vanskelige temperament? Så længe folk bare kan anskaffe sig et eksemplar af racen, uden at blive tvunget til at sætte sig ind i hvad det er de går ind til, så længe vil vi se hunde der hopper over hegn, hunde der angriber mindre hunde og unghunde der afhændes fordi ejeren ikke, på forhånd vidste hvad de gik ind til. Synes du ikke at det ville være mest fair overfor både racen og racens videre udvikling, hvis kommende ejere skulle gennemgå en form for prøve/test, før de 'fik lov' til at anskaffe sig en sådan hund?

På dén måde fik man sikkerhed for at dé folk der ejer en hund af en sådan race, har forstand på hvad de har med at gøre og magter at opdrage den til den venlige familiehund som man siger de kan være. Derfra kan man så avle videre på den og til sidst være fri af 'fortidens synder'.

Knete - prøv at holde en sober tone, også selvom du tilsyneladende bliver sur - det er ikke nødvendigt at skrive som du gør. Du kender ikke mig og jeg kender ikke dig - måske er vi naboer.
Men uanset dét - så kan man ikke diskutere hvis man ikke kan holde kammertonen

Mvh Dorthe.

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 14-04-06 13:30

<<<<< Men uanset dét - så kan man ikke diskutere hvis man ikke kan holde kammertonen>>>>>

Tag det som en "mand" at jeg fremhævede det VAR DIG,der fik sat ettikette på Amstaff ejerne,i stedet for at gå i forsvar med en bedrevidende kommentar om kammertonen.
jeg gider ikke denne debat længere,da det lader til du bare vil kævle

Kommentar
Fra : KennelKipler

Dato : 26-04-06 18:02

Hold da op, man skal høre for meget fordi man har en amstaff kan jeg læse mig til.

Jeg har hele 2 af slagsen.
En tæve på 4 år, og en på 2.

De er avlet ud fra forskellige synsvinkler, og er ej heller fra samme linie, så der er tale om 2 meget forskellige hunde.
De har begge DKK stambøger, er begge opdrættet i Danmark og har deres haler og ører i god behold.

Problemet med amstaffen er ikke at man ikke ved hvornår ens hund tænder af. Jeg er i hvertfald ikke i tvivl om hvornår det er for sjov og hvornår det er for alvor.
Mine har været oppe at slås med hinanden i deres løbetid, og jeg var slet ikke i tvivl.

Ellers har de ikke været involveret i andet end at andre hunde har givet dem nogle på lampen.

Nu er de begge modne og finder sig ikke i sådanne ting, så kan jeg læse på min hund at det vil være et dårligt bekendskab hvis de får lov at lege med en fremmed hund, ja så går vi bare videre.

Hvis man kender sin hund, kender man også dens signaler, og kun hunde som virkelig kører højt sender ingen signaler. Men lader man en sådan hund lege med fremmede hunde? Nej vel!!

Jeg hedder hverken Brian, kører ikke i Audi, har ingen tatoveringer eller piercinger.

Når jeg alligevel har valgt en amstaff (eller flere) Er det fordi den havde nogle kvaliteter som passede til mig og min familie.

En amstaff skal ikke opdrages med hård hånd, for så knækker du dens psyke. Men den skal have det hele sort/hvidt hvis man vil have en velopdragen hund.

Jeg vil kun betegne min på 4 som voksen, men hun er da så sandelig også styrbar. Og prøver aldrig på at tage magten. Hun kender sin plads som øverst i hundeflokken, men ved da udmærket godt at hun er under voksne og børn.

Til alle de gamle amstaffs... Ja de er jo købt inden racen kom på mode, og oftest købt af folk som godt ved hvad de har mellem hænderne. Derfor finder du dem ikke i den lokale park på en søndag. Men de findes derude og lever i bedste velgående i hænder som kan dét der!

MVH Marie, som kører i en gaaaaammel polo som passager, for jeg er så håbløs umoderne at jeg ikke engang ejer et kørekort.
www.kiplers.dk

Kommentar
Fra : soccies

Dato : 09-02-09 20:48

De første Staffordshire terriers kom til Amerika så tidligt som 1870 fra England, og det er derfra at vores nuværende American Staffordshire terrier stammer.

Oprindeligt blev disse hunde brugt til hundekampe; men desuden var de gode, robuste og alsidige hunde, som Amerikas pionere havde hos sig For at kunne klare sig i hundekampe måtte disse hunde være i besiddelse af stort mod, styrke og smidighed.

Senere, da hundekampe blev forbudt, havde hundene en stor gruppe tilhængere, som ville bevare racen og avle den som en all-round familie- og udstillingshund.

Staffordshire og Staffordshire BulI terrierne var oprindeligt den samme race; men målbevidst avl har gjort de to racer temmeligt forskellige.

I de tidlige tider blev hundene kaldt flere forskellige navne; Staffordshire terrier, Yankee terrier, Pit Bull terrier. Da racens entusiaster fik racen anerkendt af den amerikanske kennelklub, AKC, i 1936, fik den navnet Staffordshire terrier. Siden da er racen avlet efter moderne tiders ønske om en god familiehund. I 1972 fik den ændret navnet til American Staffordshire terrier. Der arbejdes dog stadigvæk efter den oprindelige standard fra 1936.

Det er et stort problem for racen, at den ofte kommer i miskredit pga. sit gamle slægtskab med Pit Bull terrieren. Der hviler derfor et stort ansvar på alle, der opdrætter og ejer en American Staffordshire terrier, om at være gode ambassadører for racen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-02-09 21:25

...men det er tit stafferne uden stambog, der er problemer med. Folk, der har betalt hvad de mener er en mindre formue for en modehvalp, de tror at de kan lave en masse hvalpe når hunden bliver voksen. Og det er DE hvalpe, --eller DERES hvalpe, der bliver problemer med.

For problemer ER der altså. Og det går ud over hele racen.

Tråden er næsten 3 år gammel. Men emnet er evigt-aktuelt..

Kommentar
Fra : mollyet

Dato : 25-05-09 20:24

Jeg sad og læste jeres indlæg, og blev simpelthen nødt til at oprette en bruge for at give min mening til kende.
Rent ud sagt lyder det som om i overhovedet ikke ved hvad i taler om, undskyld mig. Det er ikke for at støde nogle, men efter hvad jeg har læst (og nu indrømmer jeg at jeg ikke har læst alt, for der var ret meget) så er i helt forkert på den.
Amerikansk staffordshire terrier har nemlig i mange mange mange år været opdrættet med det henblik på at det skulle være en rolig og kærlig familie hund, da det er en meget all-around hund.
Og ja, det er selvfølgelig rigtigt nok at der er nogle der opdrager deres hund til at være meget aggresiv - hvilket jeg i øvrigt synes er virkeligt dyreplageri - men skal det gå ud over resten af os der har opdraget en virkelig dejlig amstaff hund? NEJ! det synes jeg helt bestemt ikke at det skal!
Alle racer af hunde har deres sorte får, og det samme har amstaff hunde.
Men det er altså muligt at opdrage en sød og kærlig muskelhund, det er ikke alle der ejer amstaff hunde (eller for det sags skyld andre former for muskelhunde) der er psykopater.
Jeg vil fx. ikke sige jeg er det. Jeg bor i et rækkehus, kører en suszki, og ejer både en amstaff og en kooiker der går for at være en rigtig familie hund - og de komme begge to rigtig godt ud af det med mennesker af alle aldre og alle hunde vi møder. Jeg har aldrig haft nogle problemer.
Som sagt tilligere i denne debat - Der findes ikke uegnede hunde, kun uegende EJER!! - og det gælder ikke kun for amstaffs...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-05-09 12:30

Hvordan kan du vide at vi ikke aner hvad vi taler om, -------når du ikke har læst tråden?!

DET er jo ikke en dyt bedre end den holdning, at "alle kamphunde burde aflives".

Som jeg har skrevet tidligere, så er problemet sjældent de stambogsførte, DKK-opdrættede hunde af racer, der kan betegnes som kamphunde.

Problemet er alle "anden- og trediegenerations-kamphundene", altså hvalpe af tilfældige amstaff-lignende hunde.
Og papirløse "indvandrer-hunde", eller hunde indført på falske papirer. Altså hvalpe importeret fra hundefabrikker i Polen eller lignende steder.
Det er næsten altid DEN slags hunde, der ender i nyhederne!

Det er kun en ganske lille brøkdel af Danmarks kamphunde, der har stambog og som man derfor kan tale om er blevet "opdrættet med henblik på" nogetsomhelst.

---På et eller andet tidspunkt må også I ejere af vel-opdrættede kamphunde da få gluggerne op og indse, at det er IKKE JERES hunde, der er i medierne, og som giver årsag til debat. Det er alle de mange, mange andre kamphunde, som lever i Danmark.
--- I gavner ikke nogen ved at tale kamphundenes sag. Tværtimod!! For der ER store problemer med aggressive kamphunde-lignende blandingshunde. Og der er faktisk ikke andre der drømmer om at forsvare dem, end jer.

---Det må være ganske ubehageligt at have en hund, der forveksles med det store antal frygtede og uønskede kamphunde.

I stedet for at identificere jer med den samlede bestand af kamphunde, så skulle I måske hellere skille jer ud og debattere ud fra at JERES hund er anderledes end det store flertal af blandings-kamphunde.

Kommentar
Fra : mollyet

Dato : 26-05-09 12:46

Jeg har aldrig sagt at jeg ikke har læst tråden.. jeg har bare ikke læst ALT sammen!

ja, det er helt klart de hunde der bliver importeret ind i landet der er problemet. Men hvorfor skal det gå ud over alle andre amstaff ejer?? Jeg synes ikke det kan passe at når man er ude og gå tur med sin hund at forældre skal trække deres børn hen på den anden side af vejen, og gå i en stor bue uden om mig og min hund!! Det kan simpelthen ikke passe at vi skal generaliseres på den måde.

Ja, det er da klart at vi forsvare den race hund vi har, hvis det ikke var en hunderace vi elskede havde vi ikke købt den jo. Vi kan bare se det fantastiske i den race. Og hvis folk begyndte at omgås dem lidt mere, i stedet for at gå i buer uden om dem, ville I også se hvor dejlige og fantastiske hunde det er!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-05-09 16:01

Tudekiks! Hvor gamle er dine hunde?
Du vidste da dengang du valgte amstaff som race, at der var mange mennesker, der frygtede den race. Hvis du ønskede dig en "elskelig" hund, så kunne du jo have valgt en cocker eller en pudel. DE har noget mere mennesketække end amstaffen.

Du kan ikke forvente, at mennesker, der måske har fået alvorlige traumer på grund af kamphunde, skal kunne genkende en stambogsført amstaff, når de møder DEN. Hvis først man har mistet en hund i kæberne på sådan et rovdyr, så kommer man altså slet ikke i nærheden af en hund som din.. Uanset hvor mange papirer den har.
---Og overfaldene er efterhånden så mangetallige, at de fleste mennesker i Danmark personligt kender nogen, der har haft voldsomme oplevelser med kamphunde.
Man kan ikke mere sige, at det "bare er mediernes skyld".

Selvfølgelig vil du forsvare din race. Men mon ikke du gør det bedst, ved hele tiden at gøre opmærksom på, at de hunde, der omtales i medierne, IKKE! er amstaffer eller staffordshire terriere og lignende racer. Det er uheldige resultater af tilfældige parringer.
I stedet for at fare i flint og benægte at der er et kæmpestort problem med diverse kamphunde, skulle du hellere komme med mere konstruktive indlæg.

Du generaliserer selv. Når du kun har læst en del af tråden --og dømmer os allesammen ud fra den del, så er det en generalisering.

Vi generaliserer vel allesammen ud fra hvad vi kender til. DU vælger kun at læse en del af en tråd og dømme os derudfra.
Andre mennesker vælger at dømme amstaffer ud fra hvilke erfaringer de har haft med ANDRE kamphunde.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 26-05-09 16:06

Jeg så dem gerne aflivet....altså ejerne, men det er jo ikke på mode, så det bliver hundene i stedet for

Kommentar
Fra : MartineLouiseL

Dato : 03-06-10 14:10

Det er vel nok komisk at læse alle de uvidne og fordomsfulde kommentarer.
Jeg har selv en amstaff, og jeg har den ikke for at være sej eller fordi jeg er en sej type, overhovedet ikke. Jeg har den fordi jeg synes den er utrolig sød, og fordi jeg har taget udfordringen op, og gør alt for at opdrage den ordentligt.
Det er ikke hunden, men ejeren, som det er galt med, hvis sådan en hund bliver syg i hovedet.
Og et andet problem er desværre også at sådanne hunde OFTE tiltrækker de forkerte typer f.eks. narkomaner osv., men læg mærke til jeg skrev OFTE, og dermed kan man ikke bare skære alle over en kam, og sige at de altid har en dårlig ejer og altid er syge i hovedet.
Og ja, en amstaff har "tendensen" til at blive meget agressiv, men det handler igen om opdragelsen hvordan det kommer til udtryk.
Hvis de får lov at få magten fra lille af går det galt, hvis de ikke overtager magten og får en opdragelse, som passer til en hunderace som amstaff, er det også gode hunde.
Nogle skriver, at de hundejere, som har en amstaff er latterlige, jeg vil derimod sige, at alle dem som sidder og udtaler sig om "kamphunde racer", som ikke har noget som helst erfaring med det, er latterlige!
Jeg tror på, at en del af jer, som sidder og udtaler jer på de mest fordomsfulde og latterlige måder herinde, er nogen som er meget påvirket af medierne.
Hvis der er en labrador som bider en, står det, hvis det bliver trykt i avisen, i en lille boks midt i avisen, hvorimod hvis det er en kamphund er det jo fandme forside overskriften og halvdelen af avisen, som er brugt til nyheden.
Et eksempel var her den anden dag, jeg var ude at gå med min hund, en amstaff. Pludselig kommer tre personer med en stor gravhund agtig hund gående, min hund sætter sig pænt og kigger på den,m hvorimod den anden hund gør og bliver meget meget aggressiv, men det blev der ikke peget fingre af, for det var jo ikke en kamphund, men det sku da lige være mnin hund, som havde gjort det, så var folk jo blevet så forarget.
Og desuden, ja kamphunde kan være farlige, som sagt, hvis de ikke får den korrekte opdragelse, og hvis de ikke holdes i snor, for de kan få et spontant "anfald", ikke alle kamphunde får det, men det er en risiko, og det er uforsvarligt ikke at have sin kamphund i snor, det har i ret i.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 03-06-10 14:34

Tak...Du har så rigeligt selv beskrevet, hvorfor alle disse lortehunde skulle aflives. Tak for den detaljerede udredelse af hundenes syge sind

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-06-10 14:46

MaetineLouiseL...................

Du skriver da ikke noget nyt i dit indlæg, som ikke er skrevet før her i tråden?
Betyder det, at DU også er "uvidende og fordomsfuld"?
Eller har du bare heller ikke læst tråden??

Den ophedede debat og den store uenighed opstår jo netop fordi her er mennesker med vidt forskellige holdninger. Og fordi forskellige holdninger kan komme til udtryk.

Jeg synes at det er rigtig godt at du altid har din kamphund i snor. Sørg også for, at snor og halsbånd er i orden. De massakrer jeg kender til har hver gang været med kamphunden løs. Enten fordi den "løb og legede" eller fordi den havde revet sig løs fra det sted, hvor den stod fastbundet.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 03-06-10 14:51

MartineLouiseL er da total idiot LOOOL Prøv at sætte ordet "Pistol" ind hver gang hun omtaler dette rovdyr. Så får hendes indlæg pludselig en tydelig mening. Det kan da godt være det er ejeren (og ikek pistolen) der har hæklefejl i kysen, men så afliv begge. Hvad skal vi med det rakkerpak, som kompenserer for deres mindreværd gennem et utilregneligt rovdyr(pistol)

Kommentar
Fra : MartineLouiseL

Dato : 03-06-10 16:04

Birgitta..
Jeg havde læst det meste af debatten, og ja du har ret, sku nok have læst det hele først.
Og krummen har ret i de nok kan være farlige, og de kan være syge i deres sind, men jeg tror måske du misforstod det jeg skrev.
Som mange også har skrevet tidligere kommer det helt an på ejeren, og ja man burde have et kørekort til sådanne hunde, da mange ikke kan håndtere dem forsvarligt, og de derfor bliver skøre i bolten, og de kan tiltrække de forkerte typer.
Det du siger er, at jeg har denne hund, fordi jeg har et kæmpe mindreværd?

Kommentar
Fra : MartineLouiseL

Dato : 03-06-10 16:19

Krummen:
Verden hænger jo altså ikke sådan sammen, at man bare kan aflive individer, fordi de har en bestemt race.
Det er ikke moralsk korrekt, og det er alt andet end hvad vi står for her i Danmark.
Lovforslaget om at forbyde avl af kamphunde, som det jo så "moderne" hedder nu om dage, er jo overhovedet ikke noget som vi står inde for som land, at slå sunde og raske dyr ihjel, fordi der er en risiko, så var det måske bedre at forebygge den risiko, der kan være ved disse hunde.
Alle hunde kan udvikle et sindssygt sind, hvis de ikke får den rigtige behandling, det er jo meget logisk, og derfor burde alle hundejere gå til hundetræning eller få et bevis på, at man er egnede til at holde hund.
Det jeg skrev i det tidligere indlæg om, at kamphunde, såvel som andre hunde, kan få et spontant anfald, er ikke gældende for alle, og er igen afhængig af miljø, opvækst osv.
Hvis en hund har fået tæsk, så vil den blive bidsk næsten uanset hvilken hund det er.
Jeg tror bare begrabet "kamphunde" er blevet sådan en mode lige for tiden, og mon ikke det går over, og de finder en løsning på det.
Selvfølgelig skal der være særlige forholdsregler for nogle hunde i forhold til andre, men så forebyg problemet istedet, at afskaffe det, som skaber problemet, for det vil kun skabe flere/andre problemer.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-06-10 14:30

MartineLouiseL, uanset hvad du tror Danmark er eller ikke er, så ser det nu ud til, at der ER flertal i Folketinget for at forbyde en række hunderacer..

Jeg er ikke enig med dig i, at en hund altid vil blive bidsk hvis den har fået tæsk. Masser af hunde lader sig kue, og så drømmer de altså ikke om at gå til modangreb. De forsøger tværtimod endnu mere at please deres ejere.....
---Og der ER forskel på, hvordan forskellige racer reagerer på forskellige former for "fejlbehandling".

---Hvis du ønsker at afskaffe de nye ændringer af hundeloven, så skal du hjælpe det nye parti, Fokus, med at komme i Folketinget. De har som hjertesag og førsteprioritet lige netop dyrevelfærd, og de vil som noget af det allerførste efter næste valg arbejde for en afskaffelse af de nye regler i hundeloven.

HVIS!! Fokus altså kommer i folketinget.... Lige nu kæmper de for overhovedet at få lov til at stille op til valget. Det kræver nemlig, at 20.000 mennesker skriver under på vælgererklæringer om at de ønsker at Fokus skal have lov til at stille op. --Lige nu har de kun fået indsamlet 1362 stemmer, så der er lang vej endnu....

http://www.partietfokus.dk/turmedfokus.php

Vælgererklæring kan udprintes fra Fokus' hjemmeside..