/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
smidt ud af bolig, jura?
Fra : snaptil
Vist : 1914 gange
100 point
Dato : 26-03-06 19:37

hejsa har en veninde som liger blevet smidt ud af samleveren. han havde boligbrevet på boligen, men de har boet sammen på adressen i 6 år. nogen der ved om hun har nogen rettighed til at blive boende i et stykke tid til hun kan finde anden bolig?
evt et link hvor der kan læses mere om det?

Kommentar
Fra : Zwekja

Dato : 26-03-06 19:41

hvis hendes navn indgår i papirende eler vis hun har betalt 50% eller mere af huslejen har hun visse retigheder

Kommentar
Fra : Zwekja

Dato : 26-03-06 19:49

det skal dog kunne dokumenteres at hun har betalt 50% ...

ellers er google din ven..

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 26-03-06 19:58

Kommer lidt an´på, om myndigheder har været indblandet.
Men jeg ville mene, at efter 6 år, skal det regnes som ægte fæller, der går fra hinanden.
Den skal du sikkert have til en Advokat/sagfører.
Med mindre der er enighed om at der flyttes frivilligt, med ret til bo, til ny bolig er oprettet.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 110 point
Dato : 26-03-06 19:58
Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 26-03-06 20:23

hey jak-joe har siddet og læst inde på familieadvokaten. problemet er at de nævner at hvis hun har boet der i mere end 2 år har hun visse rettigheder, der står bare ikke hvilke..

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 26-03-06 20:32

Citat
Retsstillingen bliver imidlertid en lidt anden, når I har haft fælles husstand i to år. I den situation får den af jer, der ikke har sit navn på lejekontrakten, nemlig en mulighed for at fortsætte lejemålet alene efter en samlivsophævelse. Hvis vedkommende kan anføre særlige grunde for, at han eller hun bør forblive alene i den lejlighed, som oprindeligt kun var den andens, kan han eller hun forsøge at få domstolene til at give sig medhold. Og sådanne særlige grunde vil især være hensynet til mindreårige børn eller at vedkommende driver sit erhverv fra lejligheden.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 26-03-06 20:36

Set fra anden side... Hvor fedt er det at bo et sted man ikke er velkommen.??? Lån dog veninden en seng!!!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-03-06 20:55

Rettigheder har hun overhovedet ikke, medmindre han giver hende nogen.

Han har papirerne med sit navn på, og det er sådan set kun, såfremt ophævelse af samlivet var noget de var enige om, så kunne der blive tale om, at hun kunne overtage lejemålet selv om hun ikke står på kontrakten (når de har boet sammen i mere end to år), og hvis han ikke var interesseret i fortsat at bo der.

Og den ret med at overtage sådan et lejemål er kun i forhold til boligselskabet eller anden udlejer.

Der er intet der bliver betragtet som ægefæller eller ægteskab ved ophævelse af papirløst samliv, hverken mht bolig (ikke om de så havde boet sammen i 50 år, heller ikke engang hvis der var tale om eget hus, hvor kun den enes navn står på skødet ) eller deling af indbo.

mvh dova

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 26-03-06 21:29

dova jeg er ikke enig når jeg læser det fra familiadvokaten.http://www.familieadvokaten.dk/Emner/433.html

taliskoko > de er flyttet ind der sammen efter at have havet en fælles bolig et andet sted.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-03-06 21:39

snaptil, jeg går ud fra, at det er det her du hentyder til

Citat
Hvis vedkommende kan anføre særlige grunde for, at han eller hun bør forblive alene i den lejlighed, som oprindeligt kun var den andens, kan han eller hun forsøge at få domstolene til at give sig medhold. Og sådanne særlige grunde vil især være hensynet til mindreårige børn eller at vedkommende driver sit erhverv fra lejligheden

Det lyder jo også meget godt, men hvor lang tid tror du der går inden en sådan sag ville komme for retten, hvis den i det hele taget ville blive godtaget som en sag.

Det hjælper jo ikke personen nu og her som er smidt ud, at hun siger til fyren, jeg bruger en hulens bunke penge på at slæbe dig i retten, og så måske/måske ikke får jeg om et års tid medhold i at jeg må bo i lejligheden...........

Det primære er, at hun her og nu ikke har noget sted at bo, og at han i realiteten har ret til at smide hende ud, fordi der ikke er en dom der siger, at det er ham der skal flytte så hun kan blive boende

mvh dova

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 26-03-06 21:50

Bor de sammen, mere end et ??? antal år, er det at regn som ÆGTESKAB.
Og det er der ingen der gøre noget ved.
Medmindre du hedder Minister i DK
Enten skal de til Advokat/ eller lave en frivillig ordning.
Boligselskabet har INTET at gøre med sagen, da de kunne have sagt NEj, til at lade personen flytte ind, der røg de på tænke bænken.
Hvilket jeg går ud fra, VEDKOMMENDE havde ret til.
Ellers kan du blive sagsøgt for både det ene og de andet.
På samme fire tider.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-03-06 21:58

Citat
Bor de sammen, mere end et ??? antal år, er det at regn som ÆGTESKAB

Glem det sofus, for det er ikke rigtigt, det er det hverken når man bor sammen, skal flytte fra hinanden, i arvesager o.s.v.

Det eneste sted det bliver betragtet som ægteskab, er når kommunen kan slippe billigere når de skal beregne folks førtidspension.

mvh dova

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 26-03-06 22:18

At bo sammen med andre//////en anden, mere et par år, er at sige ÆGTESKAB
Og det kan en Boligforening ikke lave om på.
Spørg Kirkeministeriet, ellers er der tale om noget helt andet, som jeg ikke vil BLANDE MIG, IGEN
Skide bange for min kat vil skilles,,,,,,hvem ska så arve ? sofa´en
Det der ligger SPØRGSMÅLET, er at du bliver betegnet som værende gift efter x antal år.
Og det er der ikke EN "Kirkeminister", der kan lave om på.
Men muligvis en mulahhhh

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 26-03-06 22:44

Sofus... Dova har ret!
Det er muligt, ud fra et personligt synspunkt, at du kan betegne flere års samliv med et ægteskab.
Men du har absolut ingen og jeg gentager INGEN arveret, hvis din samlever f.eks. dør.

Det du nævner med at man bliver betragtet som ægtefæller efter X antal år, det er KUN i de tilfælde, hvor det er til økonomisk gavn for amt/kommune, som Dova siger.

Du kan overtage en LEJET bolig ved samlevers dødsfald, hvis du har boet i boligen i X antal år (kan ikke lige huske hvor mange), men det er også den eneste mulighed.

Bor du papirløst, har du ingen rettigheder, hvis modparten smider dig ud og du ikke står på lejekontrakt eller lign. (Kun i ekstreme tilfælde, hvor du f.eks. har enegyldig forældremyndighed, men det skal der som sagt være faldet dom over)

Har et par fælles børn og kvinden dør, har manden heller ikke automatisk forældremyndighed over børnene. Tro mig, det har jeg selv påstået, men fik desværre ikke ret.

Bor man f.eks. i et hus, der er ejet af den ene, som dør... Så har man heller ingen sted at bo, med mindre arvingerne lader vedkommende bo i huset.

Der er så også særlige regler, med hensyn til, hvad man har været med til at betale osv. Men som udgangspunkt har du håret i postkassen, hvis du lever papirløst.

Dova... du sagde nøjagtig det jeg tænkte... Det med kommunen
Men det er desværre ikke kun ved beregning af førtidspension, men også andre ting.

CarstenGP

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 26-03-06 22:59

Jeg vil i øvrigt lige komme med et eksempel fra det virkelige liv...

En af mine venner lejede på et tidspunkt et værelse ud til en midaldrende dame, som var blevet skilt fra manden og stod uden tag over hovedet.
(Min ven boede i et lejet rækkehus, som enefar med to børn)
Hun boede som lejer i flere år og havde sit navn på postkassen.

Hvis det skulle køre, som efter dit hoved Sofus.dk, så skulle disse to jo være at betragte som ægtefolk... Kommunen kan jo ikke se, hvordan pengene fordeles i huset. Det eneste de kan se, er at der bor to voksne (en mand og en kvinde) og to børn på adressen.

Er der f.eks. en lejekontrakt, kan hun jo bare smide den væk og sige til kommunen at de boede sammen som samlevere.

Skulle hun så, som lejer af et værelse, have nogen som helst arveret på noget i resten af huset, hvis min ven døde? Nej vel? - Og det har hun heller ikke...
Men det er den eneste måde man kan forklare et papirløst forhold på, så folk får det ind med skeer.

Ellers kunne hun jo også kræve at få forældremyndigheden over børnene for at hæve børnepengene og så ellers være ligeglad med børnene. Blot fordi hun har haft adresse i boligen.

Der er intet at gøre. Vil man have rettigheder, skal man blive gift eller indgå en ægtepagt.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 26-03-06 23:26

hejsa dova.
altså havde jeg forstået teksten korrekt. hun kan få ret til boligen og mht hvor lang tid en retssag vil tage var det ikke det jeg spurgte om (-:
altså kan hun få boligen, og hun kan højst sandsynligt heller ikke smides ud hvis der verserer en sag. såå
nå nok om det tak for svar

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 26-03-06 23:26

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 26-03-06 23:56

SÅDAN

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 27-03-06 06:36

Jeg siger tak

mvh
jakjoe