/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvalp
Fra : musepige
Vist : 874 gange
93 point
Dato : 24-03-06 17:53

Vi skal have en dansk svensk gårdhund fra hvalp af. Vi har bare et problem... Vi har hørt at man helst skal tage en uges ferie når man får hvalpen men vi har ingen mulighed for at tage ferie. Er det så udelukket at anskaffe sig en hvalp. Hvis vi alligevel kan få en hvalp trods manglende ferie hvordan får man så hunden til at være alene hjemme og være renlig. Vi bor i hus med kælder... Håber på hjælp

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-03-06 18:21

Min mening er, at i skal vente med at få en hvalp til i skal have ferie alligevel. Allerbedst ville det være, om i havde ferie forskudt af hinanden, for hunden kan jo ikke lære at blive renlig og være alene hjemme på tre uger. Og at lade en lille ny hvalp, der lige er blevet skilt fra sin mor og sine søskende være alene en hel dag, det er godt nok synd.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 24-03-06 18:31

Det der med at starte med den lille i forbindelse med ferie - 3 uger - er en rigtig god idé.

Husk man starter med at tage hvalpen fra moderen og søskende, så den vil formentligt være ret usikker på sin nye tilværelse.
At denne tilværelse så skal startes med at være alene i et fremmed miljø kan give jer svære problemer i form af iturevent indbo m.m.
Jeg kan læse imellem linierne, at I overvejer at lukke hvalpen i kælderen, når I er borte.
Hvis det er rigtigt, vil det være synd og en rigtig dårlig start på et forhåbentlig langt og godt bekendtskab.

Mit råd til jer vil være at vente til I har tid til at give hvalpen den rigtige start på familielivet.

Nettet vrimler med forskellige sites med gode råd, hvordan man starter en hvalpetilværelse.
Prøv at læse dem - de er gode at blive klog af.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-03-06 18:36

Ja, jeg er enig med dig, Jette. Man er nødt til at tage sig ekstra af en hvalp den første tid, man har den.
Hvis ikke I er indstillet på det, så er det måske en voksen hund, I skal lede efter.

Der er også det ved det, at selv om I venter med at få hvalpen til I har ferie, så kan I IKKE forvente, at den i løbet af f.eks. 2-3 uger kan blive renlig og lære at være alene hjemme i måske 8 timer.
En hvalp kræver meget omsorg og overskud. Præcis som et lille barn.

Hvor mange timer regner I med, at jeres hund skal være alene?

Hvis I helst vil have en hvalp, så var det måske en ide at se jer om efter en eller anden nabo, der kan passe hvalpen mens I er på arbejde. Der kan sagtens være mennesker, der enten ikke har råd til at holde hund, eller som ikke tør tage ansvar for en ny hund alene.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 24-03-06 18:40
Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-03-06 19:35

Sådan en lille hvalp kan ikke holde sig ret længe, derfor skal du ikke forvente, at sådan en bliver renlig i lang tid, og især ikke hvis der ingen er til at lufte den mange gange om dagen.
For jo oftere den bliver nødt til at tisse eller skide indendøre, jo mere vænner hunden sig til, at det er okay på den måde.

Så til det der med at vænne den til at være alene......det er straks værre, for der kan siges både for og imod m.h.t. at holde ferie i forb. med anskaffelsen.

Imod, fordi hvalpen vænner sig til, at der er nogen hele tiden i den første tid, og det derfor kan være noget af et chok for den, når den så skal være alene hjemme første gang.
På en måde tror jeg at det derfor kan være lige så godt, at den er alene fra dag et, og ved at det er sådan.

Fordelen ligger så i, at man bedre kan starte opdragelse af hunden fra begyndelsen, såfremt man er hjemme og ligeledes træne renlighed.

For den helt grundlæggende opdragelse, der er afgørende for hvordan hunden opfører sig resten af livet, skal den lære fra den er 8 til den bliver 12 uger.

og sådan en dansk/svensk er ikke en nem hund, rigtig en af dem hvor man ikke skal lade sig narre af, at det er en rigtig sød lille nussebasse, for så tager den magten og vil blive totalt ustyrlig og det man kalder en hyperaktiv problemhund

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-03-06 20:29

Dova, en hund lærer lige så stille at være alen hjemme ved, at man forlader den nogle min. den første gang, og så går i længere og længere tid. Hvis man går for hurtigt frem, går hunden tit tilbage til udgangspuntet, og så er det eneste at gøre at starte helt forfra. At lade en hund og specielt en hvalp være alene hjemme den første tid er godt nok synd for hunden. Og det bliver tit en problemhund.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bellina

Dato : 24-03-06 21:26

Hej Musepige...

Først og fremmest tillykke med at have taget beslutningen om en hund i familien. Som de andre siger, så er det jo et stort arbejde, især med en hvalp, men hvis man gør det rigtigt så bliver det jo en ren fornøjelse... Desværre er der mange der som dig ikke har mulighed for at tage fri i forbindelse med anskafning af hvalp. Jeg vil vove at påstå at de fleste af de mennesker om et år står med en problemhund som derefter bliver afhændet eller aflivet. At få en hvalp i huset kræver enormt af dig, og hvis man ikke gør det rigtigt fra starten af, ja så bider det dig altså bagi senere... En uge er for lidt! Tag tre uger fri, og så bruger man de første dage på at hunden vænner sig til jer og huset inden du begynder på alene hjemme træningen... Som nævnt i en af de andre svar så starter man med at forlade hvalpen et halvt minut af gangen og øger tidsintervallet langsomt, hunden må på intet tidspunkt reagere med stress eller klynk, for så er du gået for hurtigt frem...

Da jeg fik mine to hvalpe i huset havde jeg som dig ikke mulighed for at tage fri. Jeg meldte mig syg i en uge hvor jeg trænede hundene, men det var slet, slet ikke nok. Hundene fik massive alene hjemme problemer. De åd ALT; sofa, læderstol, betonvæg, gulvlister og alt hvad der lå fremme af løsgenstande, tro mig -det er ikke det værd! Det tog mig 2 måneders total isolation at få de hunde rettet op igen, fordi jeg ikke havde gjort det ordentligt fra starten af. De fleste havde nok givet op og sendt hundene til aflivning, for det er bestemt ikke sjovt at komme hjem til et splittet hus dag efter dag... Så jeg vil virkelig råde dig til at vente med at få hund til du har den fornødne tid!

I et andet forum kørte en diskution der minder om denne. Der var mange der foreslog et bur til hunden.. Jeg vil sige at det bestemt ikke er en løsning jeg vil gå ind for, men jeg synes det kan være en god ide at vænne hunden til at være alene hjemme i ét rum kun, helst der hvor I befinder jer mest, og hunden føler sig hjemme... Lad hunden hygge sig når den er alene. f.eks. i sofaen, eller giv den et saftigt ben, så er det ikke så slemt at være alene... Men træn din hund -for hundens OG for din egen skyld. Et bur løser ikke hundens problemer, hvis den ødelægger eller gør når den er alene -så er det fordi den er bange!!! undgå det for alt i verden... Under ingen omstændigheder skal hunden i kælderen..

Èn der har prøvet at gøre alt det forkerte
Bellina

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 24-03-06 22:29

Det er ikke nok at familien gerne vil have en hund. I er nødt til at se realistisk på opgaven og hvis I ikke har mulighed for at give hunden en god start i familien som et minimum, skal I ikke anskaffe jer en hund. Selv om I anskaffer jer en hund og den lærer at være hjemme alene, skal I resten af dens liv sørge for at den får et indholdsrigt liv med lufteture, socialt liv og stimulering i øvrigt - den har kun Jer.

Så, vær sikker på at det ikke bare er et familieønske, at I gerne vil have hund - I skal så at sige også have hund på hundens betingelser.

Held og lykke.

ampere

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 24-03-06 23:47

Jeg vil nok give dova lidt ret i at der kan være en fare ved at holde fri, når man får en lille ny hvalp.

Jeg mener godt nok også, at det er en god ide at holde fri for en tid når man får den lille ny, men man skal passe på at man ikke beskæftiger sig for meget med hvalpen i starten, så den vænner sig til at alt drejer sig om den.
En lille hvalp skal selvføgelig ikke være for længe alene fra dag 1, men det er vigtigt at man hurtigt og gradvist kommer i gang med med tilvænningen til at være alene.

Jeg har desværre set eksempler på at man har holdt fri når man har fået en ny hvalp, og så beskæftiget sig for meget med hvalpen mens man har fri. Hvalpen skal selvfølgelig luftes ofte, fodres flere gange dagligt, leges med o.s.v., men det er også vigtigt at man til tider også ignorerer hvalpen.

Bellina skriver:
Citat
Lad hunden hygge sig når den er alene. f.eks. i sofaen, eller giv den et saftigt ben, så er det ikke så slemt at være alene...

Ja, men kun hvis den altid må være i sofaen...også når den er blevet voksen

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : ZentaFreja

Dato : 24-05-06 17:48

Jeg er enig med alle de andre. En hundehvalp kan ikke være
alene hjemme ret mange timer. Og og for at få et rigtigt
godt forhold til sin hund, skal man være der for denog tage
sig meget af den. Du skal jo tænke på at den lige er kommet
væk fra sin famillie.Så at lade en hvalp være alene, ville være
synd. Så vent med at anskaffe en hvalp til i har planlagt en
lang ferie.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 24-05-06 20:12

Jeg vil give dem ret der siger at der skal bruges tid når man får en hvalp hjem, de første flere dage skal bruges til at vende hvalpen til den nye flok, den er kommet til og vinde dens tillid så den føler sig tryk ved det I gør. Den har jo aldrig prøvet at være alene hjemme, der hvor den kommer fra var dens søskende og mor altid inden for rækkevidde. Så det skal den lære stille, når I har vundet dens tillid, ved at I forlader hvalpen først kort (evt. mens I går ud med skraldeposen), så længer tid af gangen for på et tidspunkt at ende med det der svare til en arbejdsdag.
Heller lidt mere tid fra starten end alene hjemme problemer senere, det skulle gerne forblive en glæde og fornøjelse at have hund.
Held og lykke med hunden.
Hilsen
Kim