|
| Betaling ved delekørsel Fra : rejsefreak | Vist : 876 gange 40 point Dato : 23-03-06 21:13 |
|
Hej
Jeg skal holde ferie med en bekendt og transporten skal foregå i min bil, en Citroen Berlingo.
Hvordan skal jeg forholde mig mht hendes betaling for sin del af kørslen?
Hvad er den mest retfærdige pris pr. km.? Vi må jo deles om de faktiske omkostninger.
Har I et godt bud?
Venlig hilsen "rejsefreak"
| |
|
Spørger du fordi du gerne vil have lidt ud over benzinen? Altså at du gerne vil have for slitage og såen?
For hvis det bare er benzin i skal deles om, er der jo ikke de store ben i det..i deles ganske enkelt om betalingen.
Skrive ned hvad i køber benzin for...del med 2...og så er den vel ikke længere?
Eller er der noget jeg ikke har forstået?
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 23-03-06 22:06 |
|
Tjae, vægtafgift og forsikring og evt. afdrag på bilen, skal jo betales uanset om I skal på ferie eller ej.
Om der slides mere på bilen fordi du har en passager.....næ, det tror jeg ikke.
Så jeg vil mene, at når I er enige om at tage på ferie i bilen, så betaler I hver det halve af benzinudgifterne.
Og alt efter hvor I skal hen, evt. halv færgebillet, broafgift o.l. for det det koster for sådan en bil.
Og et godt råd: Aftal det på forhånd, så der ikke er nogen tvivl og så ingen føler sig snydt bagefter
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : JensT |
Dato : 24-03-06 02:51 |
| | |
| Kommentar Fra : ElseR |
Dato : 24-03-06 06:41 |
|
Enten deler i de faktiske udgifter til benzin, færge, parkering m.m.,
eller du bruger statens mindste takst for km-kørsel, som jeg mener er på 1,68 kr/km, så du kræver 0,84 kr/km af hende + halvdelen af færgebilletter, broafgifter m.m.
| |
|
Hej - Tak for kommentarerne.
Når man har bil ved man at det koster en del ud over benzinen. Evt. afdrag er nok en privatsag, men slidtagen, ikke mindst hvis man skal køre i bjerge, er ikke uvæsentlig.
Jeg er glad for rådene og vil nok lytte mest til den fra ElseR. Det synes rimeligt, men er det også ok at jeg får 50% af broafgifter refunderet?
Skal man op på taksten 3,13 (50%) må det vel inkludere alt?
Grunden til mit spørgsmål er nemlig at undgå utilfredshed og diskussion om den slags på turen.
| |
| Kommentar Fra : ampere |
Dato : 24-03-06 09:05 |
|
Det er fair at dele ALLE udgifter 50/50 der er forbundet med køreturen. Dvs. også broafgift og vejafgifter. Sørg for at aftale hvorledes udgifterne skal fordeles, og hvilke der skal indgå INDEN turen, så denne ikke bliver ødelagt - lave evt. en ca. beregning for benzinforbrug mv. Folk der ikke har bil, kan godt blive overrasket over den faktiske omkostning.
Mvh. ampere
| |
| Kommentar Fra : JensT |
Dato : 24-03-06 09:50 |
|
Den faktiske omkostning includerer generel del af nedskrivning på bilen (det dyreste), km baseret nedskrivning af bilen, forsikring og eftersyn...
Eksempel rejse 3000 km
Berlingo fra 2004 står til nedskrivning på ca 33 øre / Km = 1000,- ( www.bilpriser.dk salgsvurdering)
10.000km eftersyn er ca 3300 = 1000,-
Forsikring år/km 9000/30000~30øre km = knap 1000,-
Brændstof 3000 km = 200 l = 2000,-
Bemærk at brændstoffet udgør mindre end halvdelen af faktiske udgifter.
Således ialt 5000 for 3000 km plus bro/færge
Dertil kommer efter min mening generel andel af nedskrivningen på bilen..
Det er forskellen på din købspris og din mulige salgspris efter turen - opgjort i forholdet mellem km kørt i alt og km kørt på turen.
Man bliver overrasket over hvor godt bilanalysen passer med hensyn til pris pr kilometer.
Forudsætningen er naturligvis et årligt kørselsbehov som i analysen.
Kører du rigtigt mange kilometer om året går prisen selvfølgelig ned.
| |
| Kommentar Fra : vaxen |
Dato : 24-03-06 10:11 |
|
Det her er jo mellem venner... Hvis der går for meget "flueknepperi" i den, bliver det da en lidt anstrengende tur for det venskab...
Personligt ville jeg dele alle udgifter lige over... simpelthen gemme kvitteringer for al benzin, færger og vejskatter incl. bro. Lægge skidtet sammen og dele lige over.
slitage ville jeg betragte som goodwill fra min side, hvis det var min bil....
Vaxen
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 24-03-06 12:01 |
|
Citat Når man har bil ved man at det koster en del ud over benzinen. Evt. afdrag er nok en privatsag, men slidtagen, ikke mindst hvis man skal køre i bjerge, er ikke uvæsentlig.
Jeg er glad for rådene og vil nok lytte mest til den fra ElseR. Det synes rimeligt, men er det også ok at jeg får 50% af broafgifter refunderet? |
broafgifterne? ja, såfremt turen ikke ville blive kørt hvis din bekendt ikke skulle med, eller sagt på en anden måde:
Havde du bestemt at køre alene under alle omstændigheder, eller er i blevet enige om turen i fællesskab.
Og m.h.t. slitage, så vil jeg nok mene, at en uges feriekørsel, også i bjerge, er i størrelsesforholdet meget lidt slitage på en bil der forventes at skulle kunne tilbagelægge et par hundrede tusinde kilometer i sin levetid. Bjergkørsel slider ikke nævneværdigt mere på en bil end man selv lader det, det kommer an på hvordan man kører
Jeg har flere gange haft nogen med på ferie i min bil, hvor det ikke har kostet dem noget som helst ud over deres egne udgifter til mad o.s.v.
hvor jeg skelner: Hvis jeg havde kørt turen under alle omstændigheder uden vedkommende skulle med, betalte jeg selv omkostningerne.
men hvis man før tid planlægger en fællestur, deles man om brændstofudgifterne og evt. færger og broer og motorvejsafgifter.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : JensT |
Dato : 24-03-06 12:23 |
|
Prøv at se det fra denne vinkel ....
Hvad er formålet/hensigten med ikke at dele 100% reelt?
-------------------------------------------------------
At "købe" en ven???? - "score damen"???? eller hvad
Bare være venlig???
Når der nu skal deles er det venligste da netop at undgå at patronisere ved at sætte den anden i "skjult gæld" til dig.
Altenativet efter min mening er at gå i store sko og sige - "Jeg skal jo afsted alligevel, så du kan køre gratis med" - Hun skal trods alt være ret tung før han har meromkostninger ved at tage hende med på turen.
| |
| Kommentar Fra : vaxen |
Dato : 24-03-06 13:09 |
|
Formålet er at have en skøn tur med sin "bekendte".... Det andet er sekundært...
Er fuldstændig enig med Dova...
Vaxen
| |
| Kommentar Fra : JensT |
Dato : 24-03-06 14:33 |
|
Jah... jeg er heller ikke uenig... Jeg ville nok køre gratis...
Men lad os ikke glemme spørgsmålet, der ret præcist udtrykker et ønske om en retfærdig fordeling af de faktiske omkostninger.
Citat Hvordan skal jeg forholde mig mht hendes betaling for sin del af kørslen?
Hvad er den mest retfærdige pris pr. km.? Vi må jo deles om de faktiske omkostninger. |
| |
|
Hej igen
Spændende læsning. Tak for indlæggene.
Kan tilføje at turen her har været aftalt som en fælles tur i over et år (vi har et fælles anliggende på turen) og at jeg ikke skylder min bekendt/veninde noget ud over alm. venlighed. Føler også selv at jeg gør mig selv til grin ved at give turen som gave. Den koster trods alt meget, og jeg mener også at vi skal dele det den koster, altså noget ud over benzinen. Hun kan til gengæld nyde turen som passager, hvor chaufføren jo har ansvaret for en sikker tur. Derudover har man jo lov at give en god middag for hyggens skyld, det er en helt anden sag, som ikke bør blandes sammen med det konkrete budget. Jeg har forresten også kørt med samme person gratis utallige gange.
Egentlig tror jeg JensT har helt ret i sine beregninger, det kan nok give stof til eftertanke for dem, som bare tror det er næsten gratis at køre i bil.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|