/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Batteri
Fra : lejy32
Vist : 534 gange
100 point
Dato : 19-03-06 19:59

Hej, jeg kender en som lige har købt et nyt batteri til sin bil, han kom desværre til at sætte det lidt for hårt på et cement gulv og der gik hul på det ene hjørne og syren løb ud fra den ene celle, kan han bare bruge det alligevel? han har monteret det og bilen starter fint.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-03-06 20:06

Nej, det går hurtigt til, desværre.
Heldigvis er bilbatterier ikke så dyre i dag.
Jeg har gjort det samme med et meget stort batteri, her kunne det godt betale sig at få en ny "kasse" monteret.
Jeg tror ikke det kan betale sig med et bilbatteri i dag.

MVH

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-03-06 20:17

Nej, væk med det og køb et nyt.

Det kan også ødelægge bilen, såfremt der stadig er lidt rester af syre tilbage i den utætte celle.
Syren angriber metallet i bilen og får det til at irre og ruste.

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-03-06 20:23

Batteriet virker kun med lidt syre som endnu ikke er løbet ud og den væde der er opsuget i skillebladene mellem pladerne. Det bliver ikke ved ret længe.

Fjern batterien og vask med rigeligt rent vand for at skylle spildt syre væk fa hvor batteriet har siddet. Ellers går metallet alt for hurtigt til.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 19-03-06 21:33

Jeg lappede et hul i mit batteri med rudelim, det man limer bilruder fat med. Der efter fyldte jeg det med syre igen. Det virkede fint.

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 19-03-06 22:20

Et batteri produserer strøm via sine celler, sædvanligvis 9x1,5 volt eller 6x2 volt= 12 volt
Mistes en celle, som i dit tilfælde reduseres batteriet med 1,5 til 2 volt. 10 volt er sædvanligt nok
til at starte en velfungerende bil. Dog bliver det hurtigere "træt" når hele menageriet er i gang, du kan kort sagt komme til at bruge mere strøm end batteriet kan levere.
Derfor anbefaler jeg, at du kasserer batteriet og anskaffer et nyt.
Nallatruk

Kommentar
Fra : lejy32

Dato : 19-03-06 22:31

Hej alle, mange tak for svarene, hvordan skal jeg dele pointene mellem jer?...
Mvh. lejy32

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 100 point
Dato : 20-03-06 00:01

Jeg ville prøve at reparere batteriet.Hvis du ikke har rudelim så kan du prøve med araldit.Det er et forsøg værd at prøve.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : lejy32

Dato : 20-03-06 08:01

Tak for svaret alimak.