/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Fyret !
Fra : Bavinchi
Vist : 2370 gange
87 point
Dato : 17-03-06 08:39

Kære alle,

Jeg er netop blevet fyret. Jeg har arbejdet som salgskonsulent for det pågældende firma siden 1 april 2005. Jeg er ansat under salgs& funktionærloven. Dvs. efter 3 mdr. prøvetid, har jeg 1 mdr. opsigelse selv og hvis jeg bliver fyret 3 mdr. ? Er det ikke sådan det forholder sig. Endda har de lavet væddemål omkring mig i firmaet, egentlig har jeg aldrig passet ind i det lille 4 personers firma i sønderjylland. 2 af mine kollegaer spiller badminton sammen, chefen og lagermanden bytter sommerhus mv. De første 6 mdr. af min ansættelse gik fint, men pludselig går min kollega i gang med mobning / hetz. Han fortæller at jeg så og sige "pisser" chefen ned af ryggen og jeg troede da hun havde mere format som chef til at sortere sådanne bemærkninger fra. Men åbenbart ikke. Jeg har ikke fået en opsigelse, kun skrvet under på en bortvisning, men som chefen sagde var det kun en underskrift på at jeg har modtaget den såkaldte bortvisning. Jeg har afleveret bil, og mobiltlf. Min egentlige spørgsmål er om jeg ikke skal modtage løn i min opsigelsesperiode på de 3 mdr. med mindre jeg får en andet job ??

Håber nogen kan hjælpe ?

På forhånd tak

Anders

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 17-03-06 08:48

Det bedste sted at få svar på dine spørgsmål er hos din fagforening. Der er forskel på at blive fyret og at blive bortvist. Under normale omstændigheder er du berettiget til 3 mdr. opsigelse med løn.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-03-06 09:12

Du er først berettiget til 3 måneders løn efter 1 års ansættelse - indtil da løbende måned + en måned.

Du skal have en kopi af bortvisningen, da årsagen til bortvisning skal fremgå. Du kan ikke bare bortvises istedet for fyres - der skal være en plausibel årsag fx. taget af kassen, taget kunder privat (sort arbejde), lækket oplysninger om virksomheden osv.

En bortvisning skal du klage over MED DET SAMME for at have nogle rettigheder. så hvis du er medlem af en fagforening, skal du henvende dig dertil NU.

ampere

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 17-03-06 09:18

Ifølge funktionærloven
Citat
·   under 6 måneder har du 1 måneds opsigelse
·   6 måneder til tre år har du 3 måneders opsigelse
·   3-6 år har du 4 måneders opsigelse
·   6-9 år har du 5 måneders opsigselse
·   over 9 år har du 6 måneders opsigelse

jf. http://www.hk.dk/HKWWW/SERVICE.NSF?OpenDatabase&unid=305D19274BA1FA43C1256515003DF062
Men som nævnt kontakt fagforeningen.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-03-06 09:26

Ok, huskede lige forkert - ikke 1 år med 6 mdr. Men så meget desto bedre grund til at søge fagforening eller advokat. Hvis der er tale om en bortvisning, KAN virksomheden stoppe din løn pr. dato for bortvisningen, det gælder uanset at du er ansat efter funktionærloven. Så sørg for at få en kopi af bortvisningen!

ampere

Kommentar
Fra : morn

Dato : 17-03-06 09:28

Det er rigtigt at du har 3 månedrs opsigelse efter at have været ansat siden 1. april 2005. det betyder ogs, at du har krav på løn ( hvis du er blevet opsagt i dag) indtil 30. juni 2006.
Hvis du er blevet bortvist, skal du forlange en skriftlig begrundelse, du skal protestere over denne bortvisning med det samme, gerne skriftlig, så du har beviset på dette, samtidig skal du tilbyde at udføre dit arbejde i opsigelsesperioden.
Jeg håber du er medlem af en fagforening, ellers kan det blive lidt dyrt at køre sagen ( som det sandsynligvis udvikler sig til) Ellers kan du evt. bruge en ven/bekendt der har forstand på lovgivningen.
Hvis du får nyt arbejde, har du ikke krav på løn fra den tidligere virksomhed, med mindre du bliver fritstillet.
Jeg håber du kommer videre på en god måde.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-03-06 09:31

Hvis du ikke er medlem af en fagforening, så tjek om din indboforsikring omfatter retshjælp.

ampere

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 17-03-06 09:37

Når du er blevet fritstillet (brotvist), så skal du have løn de 3 mdr. ud også selv om du får et nyt job.
Det gamle firma skal betale 3 mdr. løn, om de vil betale det hele på én gang eller fortsætte med månedslønnen er op til dem.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-03-06 10:28

Er der grundlag for din bortvisning?

Hvis der er grundlag for at bortvise dig, er du ikke berettiget til løn.

Citat
Hvis din arbejdsgiver berettiget bortviser dig, har du kun krav på løn og feriegodtgørelse frem til bortvisningsdagen.

Der er mere at læse her

http://www.lederne.dk/Ret_og_pligt/Ansaettelsens_ophor/Tekst_print_layout_1_12966_12966.html

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-03-06 10:33

Du kan jo prøve at rette henvendelse her http://www.friproces.dk/0020.html

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 17-03-06 11:59

Det skal lige tilføjes, at opsigelsesvarselt indgår i ancinniteten, det medfører at du med den har været ansat i over et år, og dermed har 6 mdr. opsigelse.

Mvh

ellebye, som selv har prøvet det

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-03-06 12:16

ellebye

Det er da ikke rigtigt, det du skriver. man skal have været ansat i mere end 9 år for at opnå 6 måneders opsigelse.

Spørgsmålet er også om man er berettiget til løn efter en bortvisning og ikke opsigelse.

Kommentar
Fra : kylco

Dato : 17-03-06 14:44

Hej.

Hvis du får din 3 md. løn af firmaet, men jeg også du har ret til at have bilen i den periode.

Kylco

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-03-06 16:36

Opsigelse skal begrundes- men det kan bare være med manglende opgaver i forhold til kvalifikationer eller andre luftige grunde, så arbejdgiveren har i praksis frit slag. Man har pligt til at arbejde i opsigelsesperioden, hvor man også skal have løn.

Fritstilling betyder at arbejdsgiveren ikke ønsker at gøre brug af arbejdskraften i opsigelsesperioden, men han skal betale løn alligevel, også selv om man tager et andet job i opsigelsesperioden. Det er udtryk for en virkelig konflikt, hvis man fritstilles, med mindre virsomheden helt lukker.

Bortvisning uden løn har arbejdsgiveren som udgangspunkt ikke ret til, med mindre fortsat tjeneste er helt umuligt på grund af arbejdstagerens handlinger. Man kan bortvises på grund af tyveri, vold eller grov illoyalitet . Hvis der bare er dårlig kemi kan man ikke bortvises.

Når du spørger her går jeg ud fra at du ikke er medlem af en fagforening. Hjælp må du så søge ved myndigheder (arbejdsdirektoratet hed det i gamle dage), privat advokat , eller gode venner.
De advokater, som er gode til arbejdssager er ansat i fagforeningerne. De almindelige er ret uerfarne i arbejdsret.

Vigtigt er det at du , -så snart du har sundet dig- mundtlig og skriftligt angiver at du ikke kan acceptere bortvisningen og tilbyder din arbejdskraft. Hvid svaret så er at du ikke skal vise dig skal du svare at det tager du for en fritstilling. Fritstilling er bedst for dig.

Jeg er gammel tillidsmand gennem mange år. Kender reglerne fra kurser, men har aldrig været i en sag med bortvisning.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 19-03-06 16:24

Hej Bavinchi.

En bortvisning og en opsigelse er ikke det samme! Opsigelse giver ret til løn i opsigelsesvarslet, og pligt til at arbejde i samme periode. En bortvisning betyder ophør af både rettigheder og forpligtigelser pr. d.d.

Det er vigtigt at du får protesteret over bortvisningen. En bortvisning vil, såfremt du skal gå ledig, betyde at du får karantæne fra a-kassen. Protesten skal ske skriftligt, og sørg for at få dokumentation for protesten, f.eks. send protesten anbefalet eller få en kvittering for modtagelse.

En bortvisning kan kun ske, såfremt der er vægtige grunde hertil. Det lader der ikke til at være i din sag. Såfremt bortvisningen kendes uberettiget, vil du få en erstatning svarende til løn i opsigelsesperioden. Du skal ikke stille din arbejdskraft til rådighed, idet din arbejdsgiver med bortvisningen, har tilkendegivet, at ansættelsesforholdet ikke skal forsætte.

Da du ikke har været ansat i ét år på opsigelsestidspunktet, vil du være afskåret fra at søge erstatning for usaglig opsigelse.

Håber du kan bruge noget af det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-03-06 20:18

Glem alt om erstatning for usaglig opsigelse. Det er det i praksis umuligt at opnå, undtagen hvis det har sammenhæng med graviditet, eller sexchikane, etnist uligestilling eller sådanne politisk varme emner.

Derimod er bortvisning en alvorlig sag hvor arbejdsgiveren altid vil tabe sagen hvis han ikke har et rigtigt godt argument. Og det skal skyldes grov misligholdelse fra arbejdstagerens side, for at holde i retten.
Det er stadig efter min bedste lærdom vigtigt at man tilbyder sin arbejdskraft, ellers kan det opfattes som en stiltiende accept af bortvisningen.

HUSK AT DER ER STOR FORSKEL PÅ FRITSTILLING OG BORTVISNING.

Det drejer sig ikke bare om pengene. Det har også noget med ære og selvfølelse at gøre, og en bortvisning kan påvirke muligheden for at få et andet job i branchen.

Derimod er det helt fint at blive fritstillet. Det overgår normalt kun folk i betydningsfulde stillinger.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-03-06 20:33

Bavinchi

Hvorfor er du blevet bortvist?

Citat
Min egentlige spørgsmål er om jeg ikke skal modtage løn i min opsigelsesperiode på de 3 mdr. med mindre jeg får en andet job ??

Det kommer meget an på, hvorfor du er blevet bortvist.

Du har jo tidligere skrevet, at du ikke har modtaget en opsigelse, men skrevet under på en bortvisning.

Det er svært at hjælpe dig, da du ikke vil komme nærmere ind på, hvorfor du er blevet bortvist.

Hvis du mener, at bortvisningen er ubegrundet, så kontakt http://www.friproces.dk/0020.html

Kommentar
Fra : Bavinchi

Dato : 20-03-06 07:40

Kære alle,

Mange tak for den meget flotte respons.

Der følger lidt mere til, her kan nævnes at min tidligere arbejdsgiver ikke har indbetalt feriepenge.

Jeg skal nok komme ind på mit fyringsgrundlag senere i dag, jeg er desværre på vej ud af døren, men skal nok skrive mere i løbet af dagen.

Mange hilsener

Anders

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 20-03-06 08:40

Hej Anders

Hvis du mener at bortvisningen er ubegrundet, SKAL DU KONTAKTE EN ADVOKAT ELLER DIN FAGFORENING MED DET SAMME - det kan ikke indskærpes nok. Gør du ikke indsigelser mod bortvisningen MED DET SAMME fortaber du dine rettigheder. Feriepengene kan du tage fat på efterfølgende, men bortvisningen skal du tage fat i NU.

Mvh. ampere