/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forsikrings spørgsmål
Fra : jkl82
Vist : 762 gange
100 point
Dato : 16-03-06 19:41

Hej herinde, håber sq i kan hjælpe mig.

Jeg står i det problem at min lejlighed er blevet smadret ved en fejl, ihvertfald store dele af den idet et firma ved en FEJL er kommet til at gøre det. Problemet er så at jeg ikke havde en indboforsikring (studerende, ingen penge til det), og nu er dette firma så meget svære at få til at dække det. De dækker opbygningen af lejligheden, men indbo virker de ikke for glade for at dække.
Det skal siges at det er et stort firma, og de har økonomien til det.
Hvordan står jeg i sådan en sag, kan jeg tillade mig at være grov og sætte en advokat på det, eller hvordan hænger det sammen, idet det er et betragteligt beløb der er blevet ødelagt for.

Håber i kan hjælpe

Den uheldige

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-03-06 19:44

Jeg ville skrive hertil det er gratis

http://www.friproces.dk/ngr/

Sikke en omgang, håber du får den fornødne hjælp

Kommentar
Fra : jkl82

Dato : 16-03-06 19:53

Hej nordsted1,

Prøvede at skrive til friproces, men den skriver desv fejl hver gang jeg prøver at sende mailen afsted

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 110 point
Dato : 16-03-06 20:10

Det lyder til at firmaet er fuldt erstaningspligtigt - specielt hvis de er brudt ind i lejligheden og du ikke har accepteret det.

Problemer er bare hvis de ikke vil betale - så skal du igang med en civilretslig søgsmål. Men principelt kan du kræve alle pengene igen.

Det er ikke sikkert at du også kan få hele beløbet fra en advokat tilbage - det afhænger af hvad retten belslutter.

Derfor - hvis du hun har f.eks. 20.000 kr ude at svømme - så skal du nok holde dig tilbage - og håbe på at firmaet betaler så meget som mulig. Men du kan satse og håbe på at din advokat er billig og at retten accepteter at du også kan få dine advokatomkostning næsten fuldt dækket ind.

Derudover er der de tidsmæssige problemer - du kan hurtigt bruge lang did og ærgelser på projektet - så måske er det bedre at bruge tid på studierne og købe nogle billige møbler i stedet.

Kommentar
Fra : jkl82

Dato : 16-03-06 20:19

Hej Thomas M.

Jeg kan godt lide det svar du kommer med, og kan godt følge dig i din mening omkring jeg burde bare få dem til at dække det jeg nu kunne få dem til, idet denne sag løber meget skidt ind i min afsluttende eksamener. Dog nægter jeg at lade dem feje mig af banen som de nu har lyst til, derfor er det en sag jeg vil følge til dørs. De burde i stedet gladeligt betale mig for det de har smadret, og glæde sig over jeg ikke var hjemme da uheldet skete, idet det ville ha haft langt værre konsekvenser. Problemet er bare jeg ikke rigtig ved hvor jeg står, og hvad jeg kan tillade mig at kræve. Regner med at skrive et brev til dem først, og hvis det ikke hjælper, må det blive den hårde metode med en advokat. Dette vil ikke være en stor økonomisk belastning for mig idet jeg har en advokat i familien der sikkert gerne vil hjælpe.

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 16-03-06 20:54

Det er også sådan at i de fleste tilfælde vil du, som studerende, hvis du vinder sagen, få refunderet hele dit beløb af taberen i sagen...

De fleste dommere ville hælde til den løsning, som er normal praktis men er de i tvivl om du har 100% ret, (selv om du vandt) skuler de til din privat økonomi om du selv kan betale, ellers smider de den igen hos taberen hvis deres økonomi tåler det...

Peter

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-06 21:53

Nu er der ingen tvivl om, at et firma der er "kommet til ved en fejl" at ødelægge en lejlighed og indbo (hvordan det så ellers er sket), at de selvfølgelig er forpligtet til at erstatte skaderne.

Og den slags har de fleste firmaer en forsikring der skal dække.

Det kan aldrig blive din egen forsikring der skal dække skader på noget som andre har ødelagt.

Jeg vil anbefale, at du skriftligt indgiver dit krav til firmaet, med besked om at du forventer erstatning, da du i modsat fald vil sætte en advokat på sagen med henblik på, at anlægge sag mod dem for at få dækket dit tab.

mvh dova

Kommentar
Fra : jkl82

Dato : 16-03-06 22:11

okay, grunden til jeg fik mistanke om at de ikke var alt for velvillige med udbetalingen var:

1: jeg skulle selv udfylde en seddel med de ødelagte ting og aflevere den direkte til firmaet, selvom jeg inden dette påpegede om det ikke ville være mest hensigtsmæssigt at der kom en assurandør og kiggede på det med både firmaet og mig i fællesskab.

2: Hvis jeg ville have nogle penge skulle jeg købe de allermest smadrede ting (ikke dem der havde fået betydelige overfladiske ridser) igen, og så komme med en kvittering, og så ville jeg få et beløb direkte af firmaet.

Syntes ikke disse ting virker som normal procedure når man taler om den skade der er forvoldt, syntes mere det virker som om de ville slippe meget billigt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-03-06 22:38

Prøv at skrive igen i morgen, det plejer at virke, men jeg har da hørt om en gang før hvor der var problemer

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-03-06 22:45

I og med at du kender en advokat, så ville jeg få ham/hun til at skrive et brev til firmaet.De vil antagelig tage det mere alvorlig når de får brev fra en advokat med hele sin autoritet og tyngde.De vil Helt sikkert komme til en minnelig ordning hvis advokaten truer med rætsag. Som de ved de vil tabe.
alimak

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-03-06 00:29

Her er der henvisning til steder hvor du kan søge om hjælp.

http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,329357&_dad=portal&_schema=PORTAL

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 17-03-06 01:28

Hej.

Det lyder da som om at dét der er sket kunne retfærdiggøre en politianmeldelse? Er der tale om indbrud? Du skriver et sted at du ikke var hjemme da det skete.

Hvis der er tale om indbrud / hærværk, så skal der en politianmeldelse til.

Vh Dorthe.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-03-06 01:57

Den fremgangsmåde som firmaet angiver tyder ikke på at de vil afslå erstatning men at de ikke er så trænede i den slags sager og at den pågældende, som vil have regninger, er vant til at der skal bilag til for at han kan anvise betaling. I virkeligheden har du krav på er statning både for ødelagte ting og for værdiforringelse af lettere skadede ting, og det uanset om du vil anskaffe nyt magen til.

Når man ikke vil møde op med taksator er det måske fordi firmaet bare vil betale uden at inddrage en ansvarsforsikring. Det kan være fordi de ikke er så stolte af det passerede, eller fordi de de har en meget større selvrisiko. det kan ogsåvære fordi forsikringen ikke vil involvere en dyr taksator for så lille en skade. Set med en erhvervsforsikrings øjne er det en lille skade.

Kommentar
Fra : jkl82

Dato : 17-03-06 07:36

Nej det drejer sig ikke om indbrud, men om en lejlighed hvor en stor del er styrtet sammen på grund af deres upåpasselighed. Men jeg tror jeg vil som alimak foreslår prøve at få en advokat til at skrive et brev, måske dette kunne sætte lidt gang i sagen.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-03-06 09:22

Ja, tag kontakt til en advokat. Udgangspunktet er at firmaet SKAL holde dig SKADESLØS, dvs. alle disse problemer og ødelæggelser skal firmaet betale for. At de ikke vil have en taksator på lejligheden, kan også skyldes at de er ved at blive smidt ud at forsikringsselskabet. Klø på!

Pøj pøj med eksamerne.

Mvh. ampere

Godkendelse af svar
Fra : jkl82

Dato : 21-03-06 16:46

Tak for svaret Thomas_Mygind.